Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken hund passar mig? Jag velar åt helvete förmycket.

Featured Replies

Publicerat

Hej.!

Jag ska skaffa en hund men jag velar allt förmycket.jag bor i dom norrländska skogarna med stort areal..

jag hade tänkt jaga rådjur,hare möjligtvis räv kanske. ett tag tänkte jag en drever sen blev det tjt sen tax, begle å nu drever igen :P

behöver hjälp av någon som har erfarenhet av dessa reser vilken tror ni skulle passa mig?

Publicerat
Hej.!

Jag ska skaffa en hund men jag velar allt förmycket.jag bor i dom norrländska skogarna med stort areal..

jag hade tänkt jaga rådjur,hare möjligtvis räv kanske. ett tag tänkte jag en drever sen blev det tjt sen tax å nu drever igen :P

behöver hjälp av någon som har erfarenhet av dessa reser vilken tror ni skulle passa mig?

Hej!

Tycker det låter klockrent med drever efter vad du beskriver.

Mvh/Urban

Publicerat

Av de du nämner så finns det bara ett alternativ. Så köp en drever.

Publicerat

Absolut en Drever och jaga sen in den så att den tar upp på nattslag, kan tänka mig att rådjuren inte står allt för tätt däruppe!

\Mats

Publicerat
  • Författare

tack för era svar,svar ja det är glest med rådjur men dom finns:) själv har jag aldrig träffat en drever inte så vanligt där jag bor,hur är dom att ha hemma? vi har katter och 2 andra hundar,

Publicerat

Annars har du en bra Basset Fauve de Bretagne uppfödare runt hörnet. Kolla med Åbackens i Skorped och Ylva.

Finns på abackenskennel.se :wub:

Kan varmt rekommenderas. :wub:

// Jägare utan gränser

Publicerat
Hej.!

jag hade tänkt jaga rådjur,hare möjligtvis räv kanske. ett tag tänkte jag en drever sen blev det tjt sen tax, begle å nu drever igen :huh:

Du skriver att jakten ska bedrivas på stora arealer i norrland men hur vill du att hunden i fråga ska jaga? jag syftar då på drevtider och sök?

Publicerat

Skaffa en Drever ! Inget att tveka på med dina förutsättningar ! Av en slump har jag 4 st hanar till salu :-)

Båda föräldrarna meriterad på både Hare och Rådjur, Båda driver även Räv

Drevern har idag ett mkt bra lynne, och fungerar mycket bra att ha hemma.

Kolla in vår hemsida om du vill www.florakrarnas.se

Publicerat

Jag kan förmedla drevervalpar efter duktiga hundar, vet ej hur gammal de är nu men säkert 12 v el liknande tror han hade 3 kvar för en vecka sen... De jagar i Härjedalen!

Publicerat

Jag skulle välja en allround drivande hund som jagar alla viltslag och som har bra sök och orkar jaga länge och ofta i norrländsk terräng. För mig finns det bara två raser att välja på, Drever eller Basset Fauve de Bretagne!

Kolla med Åbackens i Skorped och Ylva.

Finns på abackenskennel.se

Kan varmt rekommenderas.

Ett väldig bra val om man söker den allrounda typen inom den här rasen :ph34r: (Finns det något vilt som deras hundar inte jagar?)

http://www.abackenskennel.co.cc/

• 2 weeks later...
Publicerat

skaffa en ras som passar dig själv bäst dom driver bra alla drivande hundar om dom tränas på rätt sätt men ja rekomenderar basset fauve de bretange för det är en riktigt bra alround hund. Ja har själv en basset fauve som driver hare räv och rådjur lika bra.

Publicerat

i mina ögon finns de 2 raser som passar dig de är Basset Fauve de Bretagne eller drever

jag personligen hadde valt en basset antingen från Åbackens eller en från norge

Publicerat

Jag säger med drever, de funkar även i hyffsat snötäcke.

Om du inte är noga med att hunden kör ut räven ur grytet om den försöker göma sig. I så fall tax.<_<

• 2 months later...
Publicerat

intressant tråd, sitter själv i någorlunda samma sits.. vill ha en hund främst på hare, men som även tar upp rådjur och räv.

Har kollat en hel del på beagle och den verkar intressant, vad säger ni som har mer erfarenhet om beagle som allround hund?

Publicerat
intressant tråd, sitter själv i någorlunda samma sits.. vill ha en hund främst på hare, men som även tar upp rådjur och räv.

Har kollat en hel del på beagle och den verkar intressant, vad säger ni som har mer erfarenhet om beagle som allround hund?

Att välja hundras är alltid en kompromis som måste utgå från vad och hur man vill jaga. Jag har själv haft både drever och beagle samt jagat mycket med mina vänners taxar. Under optimala förhållanden, med barmark, ej allt för snårig terräng och god hörbarhet dvs ej för blåsigt, så är tax den optimala rådjursvallaren för mig. Vill man jaga rådjur även när förhållandena är lite tuffare, som i lite snöföre, så skulle jag välja en drever, den av de tre raserna som jag också anser har den starkaste jaktlusten. Vill man utöver detta även ha en hund som kan hålla bra tryck på både hare och räv så väljer jag en beagle, vilken i min bok också är den socialaste och bästa familjehunden av de tre. Jag skulle alltså välja tax eller drever om det bara var rådjur det handlade om, medan en beagle om det var riktig allround jakt man vill ha. Ska man som du i förstahand jaga hare råder det ingen tvekan om att det är en beagle du ska ha.

Sedan beror det givetvis på vad man får för individ och hur man jagar in hunden. Beaglar får ibland kritik för att vara för snabba på rådjur. Jag har själv inte upplevt detta, men så har de beaglar jag haft och jagat med också varit extremt spårnoga och aldrig vinddrivit, vilket håller nere farten och fått dreven att bukta bra. Drevrar får ibland kritik för att vara lynniga jaktidioter, vilket jag iof sett hos en del, men själv undvikit genom att ha hunden som en familjemedlem och jobba mycket på kontakten.

Lycka till med hundvalet!

Publicerat
Att välja hundras är alltid en kompromis som måste utgå från vad och hur man vill jaga. Jag har själv haft både drever och beagle samt jagat mycket med mina vänners taxar. Under optimala förhållanden, med barmark, ej allt för snårig terräng och god hörbarhet dvs ej för blåsigt, så är tax den optimala rådjursvallaren för mig. Vill man jaga rådjur även när förhållandena är lite tuffare, som i lite snöföre, så skulle jag välja en drever, den av de tre raserna som jag också anser har den starkaste jaktlusten. Vill man utöver detta även ha en hund som kan hålla bra tryck på både hare och räv så väljer jag en beagle, vilken i min bok också är den socialaste och bästa familjehunden av de tre. Jag skulle alltså välja tax eller drever om det bara var rådjur det handlade om, medan en beagle om det var riktig allround jakt man vill ha. Ska man som du i förstahand jaga hare råder det ingen tvekan om att det är en beagle du ska ha.

Sedan beror det givetvis på vad man får för individ och hur man jagar in hunden. Beaglar får ibland kritik för att vara för snabba på rådjur. Jag har själv inte upplevt detta, men så har de beaglar jag haft och jagat med också varit extremt spårnoga och aldrig vinddrivit, vilket håller nere farten och fått dreven att bukta bra. Drevrar får ibland kritik för att vara lynniga jaktidioter, vilket jag iof sett hos en del, men själv undvikit genom att ha hunden som en familjemedlem och jobba mycket på kontakten.

Lycka till med hundvalet!

Tack drever-driver! det låter ju helt klart som att en beagle är alternativet för mig!

Enda hindret jag har nu är att övertala sambon min, hon tycker inte att tiden räcker till då vi har en 8 månaders flicka samt ett till barn som har beräknad ankomst i maj.. :huh:

Publicerat
Tack drever-driver! det låter ju helt klart som att en beagle är alternativet för mig!

Enda hindret jag har nu är att övertala sambon min, hon tycker inte att tiden räcker till då vi har en 8 månaders flicka samt ett till barn som har beräknad ankomst i maj.. :o

Tja, även om jag givetvis tycker att du skall skaffa en hund, så kan ju din sambo faktiskt ha lite rätt i det där med tiden... Särskilt om man inte har hundvana från tidigare så kan det kanske ta lite tid och energi i början. Frågan är om du har den tiden? Å andra sidan så är väl timingen aldrig perfekt så vill ni verkligen ha en hund så löser man problemen! Känner för övrigt flera killar som passat på att ta hem nya valpen i samband med sina pappaledigheter. Fruar och sambos säger alltid att det där går aldrig, men det brukar lösa sig...

Glömde skriva innan att den riktigt optimala räv och harhunden, om det bara är det du ska jaga, ju givetvis är en stövare, men det räknar du väl ut själv.

Publicerat
Tja, även om jag givetvis tycker att du skall skaffa en hund, så kan ju din sambo faktiskt ha lite rätt i det där med tiden... Särskilt om man inte har hundvana från tidigare så kan det kanske ta lite tid och energi i början. Frågan är om du har den tiden? Å andra sidan så är väl timingen aldrig perfekt så vill ni verkligen ha en hund så löser man problemen! Känner för övrigt flera killar som passat på att ta hem nya valpen i samband med sina pappaledigheter. Fruar och sambos säger alltid att det där går aldrig, men det brukar lösa sig...

Glömde skriva innan att den riktigt optimala räv och harhunden, om det bara är det du ska jaga, ju givetvis är en stövare, men det räknar du väl ut själv.

Ja, jag har ju försökt hävda att hon har all tid i världen att ta hand om en valp (då hon är mamma ledig) jag menar 2 ungar och en valp är väl ingen match, men hon verkar inte hålla med :o hehehe

Skämt å sido, Hundvana har jag, dock ej av jakthund.. vet att det tar en hel del tid, och nog finns väl tiden om man bara tar sig den tiden. ska även ta ut pappa ledighet till vårkanten då nästa barn födds, och då hade det varit bra timing att ta en valp.

Hade en Boxer tills lill-flickan föddes, var tyvärr tvungen att omplacera honom då han inte alls tyckte om barn.

Sen dess har jag titt som tätt spanat på hundar och har under hösten kommit fram till att nästa hund ska vara en jakt hund.

Vet inte om det bara något jag fått för mig med en beagle verkar vara en trevligare familjehund?

Nåväl, finns ett par jägare i Haparanda som är aktiva i beagleklubben, så nästa steg är nog att ta kontakt med dom.

Publicerat
Ja, jag har ju försökt hävda att hon har all tid i världen att ta hand om en valp (då hon är mamma ledig) jag menar 2 ungar och en valp är väl ingen match, men hon verkar inte hålla med :unsure: hehehe

Skämt å sido, Hundvana har jag, dock ej av jakthund.. vet att det tar en hel del tid, och nog finns väl tiden om man bara tar sig den tiden. ska även ta ut pappa ledighet till vårkanten då nästa barn födds, och då hade det varit bra timing att ta en valp.

Hade en Boxer tills lill-flickan föddes, var tyvärr tvungen att omplacera honom då han inte alls tyckte om barn.

Sen dess har jag titt som tätt spanat på hundar och har under hösten kommit fram till att nästa hund ska vara en jakt hund.

Vet inte om det bara något jag fått för mig med en beagle verkar vara en trevligare familjehund?

Nåväl, finns ett par jägare i Haparanda som är aktiva i beagleklubben, så nästa steg är nog att ta kontakt med dom.

Gör så! Och rapportera gärna om dina upplevelser och hur det går med både hund och barnskaffning!

Publicerat

Det ska jag göra, men som sagt.. har en hel del charmande att göra hemmavid! :unsure:

Men förhoppningsvis blir man med både barn och hund till vårkanten!

Publicerat

Du är inne på helt rätt väg :unsure: Om du vill ha en charmig, barnkär, och envis jycke :D Har du dessutom en bättre hälft som behöver övertygas så är det lätt gjort! Du finner bara en anledning att åka och titta på några 6 veckors beaglevalpar :D Den som kan motstå dessa varelser har inte mycket hjärta kvar i kroppen :huh:

När det gäller jakt så gäller det bara att kolla upp jaktförmågan som kan skilja sig åt pga att det finns vissa som föredrar att på runt i en utställningsring i stället för en skogsbacke. Det finns dock många duktiga uppfödare av beagle som verkligen lägger sig vinn om att få fram dugliga jakthundare men du bör nog vara ute i tid för det kan vara kö för att få tag på vissa valpar. Lycka till med ditt framtida val (inte helt neutral beaglevän B) )

Publicerat
Du är inne på helt rätt väg :unsure: Om du vill ha en charmig, barnkär, och envis jycke :D Har du dessutom en bättre hälft som behöver övertygas så är det lätt gjort! Du finner bara en anledning att åka och titta på några 6 veckors beaglevalpar :P Den som kan motstå dessa varelser har inte mycket hjärta kvar i kroppen :huh:

När det gäller jakt så gäller det bara att kolla upp jaktförmågan som kan skilja sig åt pga att det finns vissa som föredrar att på runt i en utställningsring i stället för en skogsbacke. Det finns dock många duktiga uppfödare av beagle som verkligen lägger sig vinn om att få fram dugliga jakthundare men du bör nog vara ute i tid för det kan vara kö för att få tag på vissa valpar. Lycka till med ditt framtida val (inte helt neutral beaglevän B) )

haha, jo.. får jag reda på att nån har en kull med valpar i närområdet är det gjutet att jag lurar med mig sambon dit! kan tänka mig att övertalningen går lättare då.. haha :D

mm, kommer absolut att välja uppfödare noggrant och gärna efter jakt meriterade föräldrar.. ska höra med beagelklubben om dom har tips på kennlar här i området och även kika på finska sidan.

Publicerat
haha, jo.. får jag reda på att nån har en kull med valpar i närområdet är det gjutet att jag lurar med mig sambon dit! kan tänka mig att övertalningen går lättare då.. haha :)

mm, kommer absolut att välja uppfödare noggrant och gärna efter jakt meriterade föräldrar.. ska höra med beagelklubben om dom har tips på kennlar här i området och även kika på finska sidan.

I ditt område finns det mycket bra beaglar. Här kommer en länk till lokalavdelningarna http://www.svenskabeagleklubben.se/lokalavd-131453 . Lycka till :)

• 1 month later...
Publicerat

vad du än gör, köp inte en basset. större chans att misslyckas än lyckas. Med taxen så får du för kort säsong, dem är väldigt korta gällande snön. Drever däremot en som en stövare med korta ben som jagar allt som kommer i vägen med stor passion.

Henes, Speelas Kennel.

Publicerat

vad du än gör, köp inte en basset. större chans att misslyckas än lyckas.

Henes, Speelas Kennel.

Nyfiken fråga: Hur många fauvar har du jagat med för att få belägg för det påståendet?

Mig veterligen så är det INTE många fauvar födda här i norge/sverige som inte lyckas som jakthundar.

Jag har jagat med en kass drever, men inbillar ju mig inte att alla individer är kassa pga den individen var det.. Likaså har jag jagat med kassa hundar av andra raser, men dömer inte ut rasen baserat på ett fåtal individers tillkortakommanden i skogen.