Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

gissa trädslaget.

Featured Replies

Publicerat

Det här sågade jag ner ett par år sedan o bestämde mig idag att kolla lite hur det ser ut inne i den. Med bandsågen gjorde jag ett par block och blev glatt överraskad vad jag fick fram. Ser bättre ut i verkligheten än mina foton :P

Det här kommer bli många skaft av då jag tyckte det var jätte fint. Vad tycker ni? Och gissa vad det är för träd.

mvh Kimmo Lilja

4f1fc758c30440a801bc28519375cefa.jpg

5a565d27e01b3b8cfd952a23660ae425.jpg

Publicerat
Och gissa vad det är för träd.

Det vet jag! Känns på lukten lång väg! Det är ju ene.

Publicerat
  • Författare

Jahhå..... Det blev ingen vidare gissningstävling av detta :P Borde ha anat att det finns många kunnare på det här forumet. Grattis. Nåväl., Jag kommer att göra ett par skaft av de finaste bitarna o dom var jäkligt fina.

mvh Kimmo

Publicerat

Jag skulle gissat på körsbär om det lättar ditt sinne något:-) ljus sådan men ändå..

//

Publicerat
Jag skulle gissat på körsbär om det lättar ditt sinne något:-) ljus sådan men ändå..

//

Jag med... :wub:

Publicerat

Det finns ju väldigt många träslag vi kanske inte tänker på när det gäller hantverk. Hur är det med päron, äpple. syren, gullregn, blåregn, plommon....? Kaprifol? Bara undrar... Är ju lite nyfiken av mig (bra sätt att få veta saker och ting!)... :wub:

Publicerat

Grym träbit!

Ene kan vara så himla vackert!!!

Jag sågade ner en del riktigt gammal hagtorn för något år sedan och även det är riktigt intressant om än ack så hårt...

Det är ganska tjocka bitar vi pratar om så det går att justera kapningen ganska rejält.

Publicerat
Det finns ju väldigt många träslag vi kanske inte tänker på när det gäller hantverk. Hur är det med päron, äpple. syren, gullregn, blåregn, plommon....? Kaprifol? Bara undrar... Är ju lite nyfiken av mig (bra sätt att få veta saker och ting!)... :wub:

Av dem har jag testat päron, äpple, _ungersk_ syren, gullregn och plommon till knivskaft. Trevliga och vackra träslag alla fem. Givetvis har jag använt ene också. Gullregnet är lite extra lustigt med sin kraftiga färgskillnad mellan splintved och kärnved, vilket givetvis är det man skall ta vara på när man gör något av det träslaget.

Publicerat
  • Författare

Enda man ska tänka på när man jobbar med gullregn är att det är giftigt. Inte många som vet så bra andninskydd är ett måste,.'

Publicerat
Enda man ska tänka på när man jobbar med gullregn är att det är giftigt. Inte många som vet så bra andninskydd är ett måste,.'

Detsamma gäller blåregn - också giftigt.