Publicerat September 8, 201015 yr Nu har vi lyckats schabbla till det inför våran jaktstart på lördag, Var utbjuden på älgjakt hos en kusin igår då deras hund insjuknat och allt gick som smort i början. Efter tre timmars jakt kommer tiken förbi oss efter en sökrunda,vi sitter då och dricker kaffe hon är lite trött efter ett spontant hardrev Lägger sig ner medans vi sitter kvar och när vi är klara för att fortsätta så haltar hon ordentligt på vänster bakben och börjar direkt gå på tre ben, lägger ner hon och börjar söka efter nått i tassen och hittar till sist ett litet jack strax under ett klofäste det är ca tre-fyra mm i diameter och nån cm djupt. Blir till att avbryta och gå till bilen, kollar där lite noggrannare och hittar inget i såret. Far hem och spolar rent med koksaltlösning och sätter dit lite salva, far sen på jobbet och när jag kommer hem så är hon fortfarande trebent men tassen har svullnat upp en del. Sitter nu och väntar på att veterinären ska öppna så jag får ringa dit och förhoppningsvis får komma in så dom får kolla på det, farsgubben fick vara hit några timmar igår kväll när jag jobbade och han hade inte sett nån svullnad men han hade nog inte märkt nått. Suck varför nu? Hon e drygt två år och detta är andra hösten med jakt för henne och hon startade riktigt lovande i fjol med en älg skjuten och flera fina ståndskall. Hon har även skällt riktigt bra nu i höst.
Publicerat September 8, 201015 yr Trist.. Hamnade själv i samma sits i fjol, helgen före älgjakten, med våran då 2 åriga jämtetös. Hon hade fått in en pinne på ovansidan "handleden", som gått under skinnet hela vägen ner till tårna. Ett litet jack på ca 1 cm i skinnet, men under var det rejält trasigt och fullt i skräp. Raka vägen till veterinären som hade att göra en bra stund med att klippa upp, rengöra och sy ihop. Det vart 1 1/2 månads sjukskrivning för henne, så jag hann bara med två helgjakter med henne på kalv, innan snön kom, och hon hade tappat mycket i kondis under den tiden, så det vart korta svängar. Kändes jobbigt som fan att hela säsongen gick bort, men huvudsaken är att hon vart återställd.
Publicerat September 8, 201015 yr Nu har vi lyckats schabbla till det inför våran jaktstart på lördag, Var utbjuden på älgjakt hos en kusin igår då deras hund insjuknat och allt gick som smort i början. Efter tre timmars jakt kommer tiken förbi oss efter en sökrunda,vi sitter då och dricker kaffe hon är lite trött efter ett spontant hardrev Lägger sig ner medans vi sitter kvar och när vi är klara för att fortsätta så haltar hon ordentligt på vänster bakben och börjar direkt gå på tre ben, lägger ner hon och börjar söka efter nått i tassen och hittar till sist ett litet jack strax under ett klofäste det är ca tre-fyra mm i diameter och nån cm djupt. Blir till att avbryta och gå till bilen, kollar där lite noggrannare och hittar inget i såret. Far hem och spolar rent med koksaltlösning och sätter dit lite salva, far sen på jobbet och när jag kommer hem så är hon fortfarande trebent men tassen har svullnat upp en del. Sitter nu och väntar på att veterinären ska öppna så jag får ringa dit och förhoppningsvis får komma in så dom får kolla på det, farsgubben fick vara hit några timmar igår kväll när jag jobbade och han hade inte sett nån svullnad men han hade nog inte märkt nått. Suck varför nu? Hon e drygt två år och detta är andra hösten med jakt för henne och hon startade riktigt lovande i fjol med en älg skjuten och flera fina ståndskall. Hon har även skällt riktigt bra nu i höst. Tjena kompis! Det var ingen trevlig läsning! Maximal otur så här inför jaktstarten. Det kommer ju att ta ett antal veckor innan det har läkts såret. Jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligare fel med hunden. Hur går det annars med björnjakten hos er? Inget spår el. någon björnskit till inventeringen att ta reda på. Jag håller tummarna för jycken och hoppas att det går bra hos vetrinären idag.
Publicerat September 8, 201015 yr Författare Jo det är ju så det kan vara, trist men sant. Har nu fått tag i vet och ska dit vid tio, dom hittar förhoppningsvis inget dumt utan att det bara ska få läka ihop lite kvickt. I fjol smet hon och Norrbottensspetsen när vi var på älgpasset och kom hem till en tom bur på dagen.Då skulle hon gått em, Fick då tag i dom sent på natten och då hade hon nött upp trampdynorna och var liggandes hela premiären så det känns jävligt surt att man troligen missar premiären här i år igen.
Publicerat September 8, 201015 yr Författare Tjena kompis!Det var ingen trevlig läsning! Maximal otur så här inför jaktstarten. Det kommer ju att ta ett antal veckor innan det har läkts såret. Jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligare fel med hunden. Hur går det annars med björnjakten hos er? Inget spår el. någon björnskit till inventeringen att ta reda på. Jag håller tummarna för jycken och hoppas att det går bra hos vetrinären idag. Vi har tagit ett par prover och nere i grannbyn kan dom skicka in skottkärrevis med skit. Vi har en del björnspår och jag gick och stötte en björn ur hans lega i förra veckan en dag, han vissla lite käckt på mig, och jag hade just före sett björnspår på en myr. Det ser bara ut att vara ett hål i mjukdelarna av tassen och det sluter tätt så jag hoppas det ska läka fint och fort men vi får se.
Publicerat September 8, 201015 yr usch vad tråkigt Håller tummen att det "bara" är ett sår som kan läka snyggt och snabbt.
Publicerat September 8, 201015 yr Vi har tagit ett par prover och nere i grannbyn kan dom skicka in skottkärrevis med skit. Vi har en del björnspår och jag gick och stötte en björn ur hans lega i förra veckan en dag, han vissla lite käckt på mig, och jag hade just före sett björnspår på en myr. Det ser bara ut att vara ett hål i mjukdelarna av tassen och det sluter tätt så jag hoppas det ska läka fint och fort men vi får se. Ok! Då får vi hoppas på att det inte blir långvarigt för hunden! Du får väl se fram emot oktoberjakten då. Typiskt nalle att han alltid ska vissla på en när man kommer för nära.
Publicerat September 8, 201015 yr Författare Vi e hemma från veterinären och dom har plockat ut en fyra cm lång pinne från tassen på henne, hon är bandagerad och ska gå på antiinflammatoriskt i sju dar sen ska hon va fit for fight igen, så bäva månne älgarna till nästa helg, det e bara hoppas vi har kvar nån vuxen på licensen.