Publicerat September 8, 201015 yr Sitter i lite funderingar om att köpa in nån vass varmint kula till bäver och lite annat. Har tidigare skjutit alla bävrar med 222rem, men har ej kvar bössan. Testade 130gr speer hotcore för nåt år sedan, men den gav ganska stygga genomslag. Är det någon i forumet som hittat nån kula i cal30 som ej genererar genomslag vid normal bogträff på 15-20kg bäver?
Publicerat September 8, 201015 yr Jag använder Sierra Varminter 110 gr till räv och bäver. Kan inte minnas något genomslag i bäver med den kulan, så den bör vara ett alternativ.
Publicerat September 9, 201015 yr Författare Jag använder Sierra Varminter 110 gr till räv och bäver. Kan inte minnas något genomslag i bäver med den kulan, så den bör vara ett alternativ.Tack! ska testas omgående.
Publicerat September 10, 201015 yr Jag använder Sierra Varminter 110 gr till räv och bäver. Kan inte minnas något genomslag i bäver med den kulan, så den bör vara ett alternativ. Hur blir det med köttförstöringen med den kulan? Jag jagar räv med den i kal. 308win och resultatet brukar vara rätt "brutalt" om jag säger så. Hade tänkt köra med 185grs Mega som ger garanterat genomslag med tillhörande skinnförstöring men nu kanske man ska börja fundera på sierran till höstens bäverjakt.
Publicerat September 10, 201015 yr Hur blir det med köttförstöringen med den kulan? Jag jagar räv med den i kal. 308win och resultatet brukar vara rätt "brutalt" om jag säger så. Hade tänkt köra med 185grs Mega som ger garanterat genomslag med tillhörande skinnförstöring men nu kanske man ska börja fundera på sierran till höstens bäverjakt. Sierran är ju ett alternativ, annars har du även V-Max som verkar vara omtyckt. Rävarna blir rätt trasiga med stygga utgångshål även för mig, men som sagt så har jag klarat mig från genomslag på bäver. Laddar mina Varminter i 308W och ca tusen m/s. Känns ju som "skinnkula" - nån varmint, "köttkula" - en vanlig expanderande.