Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

222rem kula?

Featured Replies

Publicerat

Slänger in en till fråga!

Sköt ganska mycket fågel med 222rem förr för trädskällare. Tyvärr var det ofta om hållet understeg 70m som helmanteln slog sönder ganska mycket. provade att ladda ner dom , men problemet kvarstod då kulorna ej stabiliserade ordentligt. Vill minnas att jag endast testade norma 3,2g samt lapua 3,6. Har någon lyckats lösa problemet och hur? Är grymt sugen att köpa nått gamalt skrälle i kalibern, dom har ju en tendens att skjuta ganska bra.

MVH/Urban

Publicerat
Slänger in en till fråga!

Sköt ganska mycket fågel med 222rem förr för trädskällare. Tyvärr var det ofta om hållet understeg 70m som helmanteln slog sönder ganska mycket. provade att ladda ner dom , men problemet kvarstod då kulorna ej stabiliserade ordentligt. Vill minnas att jag endast testade norma 3,2g samt lapua 3,6. Har någon lyckats lösa problemet och hur? Är grymt sugen att köpa nått gamalt skrälle i kalibern, dom har ju en tendens att skjuta ganska bra.

MVH/Urban

Tjena Urban

har skjutit en del fågel för min trädskällare med Normas 3,2 g i farter kring 830-850 m/s i en sako Vixen och inte upplevt några sönderskjutningsproblem. I de farterna har även den kulan mkt bra prescision. Går man upp i högre farter tappade jag väldigt mkt i prescisionen.

Lapuan 3,6 g funkar däremot utmärkt i farter upp till ca 930 m/s, vilket gör den till en bra toppjaktkula.

/m

Publicerat
  • Författare
Tjena Urban

har skjutit en del fågel för min trädskällare med Normas 3,2 g i farter kring 830-850 m/s i en sako Vixen och inte upplevt några sönderskjutningsproblem. I de farterna har även den kulan mkt bra prescision. Går man upp i högre farter tappade jag väldigt mkt i prescisionen.

Lapuan 3,6 g funkar däremot utmärkt i farter upp till ca 930 m/s, vilket gör den till en bra toppjaktkula.

/m

Konstigt, är inte "fabriksfarten"v0 975 på 3,2 an. Blir lite osäker om jag tetade norma, men körde La.3,6 som vobblade om jag gick under 840. Sköt med en zoli bock, har inte koll på stigningen i dom, men skiljer det så påverkar det ju.

MVH Urban

Publicerat
Konstigt, är inte "fabriksfarten"v0 975 på 3,2 an. Blir lite osäker om jag tetade norma, men körde La.3,6 som vobblade om jag gick under 840. Sköt med en zoli bock, har inte koll på stigningen i dom, men skiljer det så påverkar det ju.

MVH Urban

normas 3,2 grams kula har fabriksladdats til 850 m/s länge dock är patronerna dyra.

jag har laddat den kulan under 800m/s med god precision med N-110.

Publicerat
normas 3,2 grams kula har fabriksladdats til 850 m/s länge dock är patronerna dyra.

jag har laddat den kulan under 800m/s med god precision med N-110.

Receptet för den laddningen tack!

Publicerat

MVH Urban

Hej igen

Precis som maddog skrivit så här norma laddat 3,2:an i 2 farter. Vo 975 som dom kallar jaktmatch och Vo 850 som dom kallar norma fågel. jag har dock beställt 3,2 grammare laddat till ca 830 tror jag det var och dessa har fungerat utmärkt.

/m

Publicerat

quote name='ason' date='Sep 9 2010, 12:43 ' post='452502']

Hej igen

Precis som maddog skrivit så här norma laddat 3,2:an i 2 farter. Vo 975 som dom kallar jaktmatch och Vo 850 som dom kallar norma fågel. jag har dock beställt 3,2 grammare laddat till ca 830 tror jag det var och dessa har fungerat utmärkt.

/m

Så här sköt den laddningen i min bössa. Avstånd 100 m i jägarmässig ställningpost-1158-1284032733_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
quote name='ason' date='Sep 9 2010, 12:43 ' post='452502']

Hej igen

/m

Så här sköt den laddningen i min bössa. Avstånd 100 m i jägarmässig ställningpost-1158-1284032733_thumb.jpg

jäkligt imponerande. Ska lägga lite krut på införskaffandet av en beg. 222. efter älgjakten. Hur funkar dom låga farterna vid träff i fågel? När jag laddade ner Lapuan så hade jag skaplig prec. på tavla, men dom tumlade vid träff i vingbenen.

/Urban

Publicerat
jäkligt imponerande. Ska lägga lite krut på införskaffandet av en beg. 222. efter älgjakten. Hur funkar dom låga farterna vid träff i fågel? När jag laddade ner Lapuan så hade jag skaplig prec. på tavla, men dom tumlade vid träff i vingbenen.

/Urban

Tja

lite svårt att säga. Normakulan är ju lite trubbigare än lapuan och den verka ge bra "kill"effekt tack vare det. Det blir en rejäl knuff och fågel trillar ner till vovven. Jag upplevde som sagt inga sönderskjutningsproblem så jag tror den är stabil. Min känsla är att det mkt handlar om att hitta en balans mellan kulvikt, kulform och fart så att den lämnar kvar energin i fågeln.

/m

• 9 years later...
Publicerat
På 2010-09-08 at 15:29 ason sa:

Tjena Urban

/m

Hej. Har strulat till det så att jag kommer att behöva gå med min .223r med hunden till hösten. Allmänna inställningen verkar vara att det är bättre att stanna hemma och skita i det. Tänkte ladda 77gr scenar så kommer farten ligga under 800mps så jag hoppas på en dugligt effekt på fågel. Skönt att läsa att vissa ändå har varit nöjda med 222.