Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En liten uppdatering...

Featured Replies

Publicerat

Varit, tror jag.. 4 grisar o ett rådjur jag inte nämnt nått om än...

En trafikolycka med gris men orkade helt enkelt inte hjälpa till... -_-

Kontaktmannen där spårade av vägen flera km men fick ingen markering av de 2 hundar de hade.

Hittade inget som tydde på skadad gris o inget från bilen ändå va olycksplatsen utmärkt.

Inga skador på bilen o många grisar på vägen, en duns hörde föraren i alla fall.

Jobbet tar för mycket tid av min fritid har jag upptäckt... -_-

Fått dirigera ut en polare på rådjuret o ena grisen..

Retar mig lite för grisens baneman är väldigt betalningsvillig… o gänget brukar spontan sjunga när/om man hittar viltet.. :D

Den grisen gick en 150m med en träff i ländryggen o ut i skinkan.. gick o gick.. kröp nog snarare o låg död när polaren spårade fram till den efter typ hela natten gått…

Rådjuret fick jag också skicka dit en polare som hittade den död efter 100-150 m med en relativt bra träff men lite för lågt.

Själv har jag släppt ”tåget” på 2 olika grisar, tror bägge va konturträff, i alla fall den ena med stor säkerhet.

Känner igen ”tåget” o hon tjoar på som vanligt o kommer som vanligt inte hem utan få plockas upp några mil bort..

En gris körde hon tills hon helt enkelt inte orkade mer o satte sig o väntade på skjuts.. men där tror jag att vi ev fick tag på fel gris, eller så kom den påskjutna ihop med flera efter att Blackie hittat den.

Jacob o jag va inne på ståndet o när det gick loss så hörde vi att det va fler grisar i den planteringen.

Sen va det ytterligare ett uppdrag på G samma dag i helgen men jaktlaget ville nog inte ha hjälp o hade nog gett upp.

Fick lite olika versioner av vad som hänt, en som jag gissar lite friserad men det är inte mina problem ju... :lol:

Natten som va så hade en polare skjutit en gris på en åker bakom en ladugård.

När han så, efter nån halvtimme skulle gå ut o hämta den så ser han en till som står på åkern när han öppnar dörren o är på väg ut.

Han skjuter på frihand på va de nu kan va allt från 60-100m. vi hittar ingen skottplats, det kan ju va svårt på en öppen uppbökad gräsmark.

Tar Blackie i band o hon vindar direkt den döda grisen o skriker o har sig o vill dit.

Drar milt henne mot andra hållet o ner mot där vi tror löpan finns på den påskjutna.

Hon börjar spåra o det bär iväg som sig bör.

Vi hittar lång grisragg och en bit av en grov sena precis innan vi lämnar åkern.

Troligen träff i nacken o högt i konturen.

Är ett kärr bakom åkern o att som jag, gå i grova lågskor, kanske inte va så smart.. -_- o andra sidan så hade jag nog plurrat hur som.. vadarstövlar kanske funkat.. ^_^

Vi ser inget blod eller annat ... släpper efter en 500-600m och följer efter tiken som går tyst.

Ser på pejlen att hon snurrar o vänder på ett ställe o vi tar oss dit.

Hittar lite blodstänk högt upp på vassliknande gräs, bekräftar väldigt hög träff…

Tiken börjar tjoa o drar iväg upp på en sommarstugetomt…

Blir fast stånd… o vi tar oss in o hittar idioten gapandes på en trolig grävling som va under en vedbod.

Är rätt säker på att en gris inte kunnat krypa under i alla fall.. :)

Skytten ville ge upp men vi fick skjuts runt o medans de tog hand om den grisen som låg så lät jag tåget lämna perrongen en gång till…

Hon tar lika glatt an spåret igen o jag kopplar loss direkt vid taggtråden som omgärdar åkerlappen o hon tjoar lite då o då i samma runda o upp mot sommarstugan/torpet igen.

Men där hon snurrat lite förra vändan o fikc upp grimbart, en 100 m från torpet och typ 1,6 km från skottplats får hon kontakt med nasse o det blir ett jävla liv som de brukar.

Får tag på killarna o de hämtar mig o vi försöker komma intill oljudet o hamna i förpass eller gå på ev stånd.

Men det jävlas hela tiden o grisen verkar ha stenkoll på oss o hund. Står en gång i 15-20 min men det är långt in i markerna o jag hinner inte dit i tid. Bara o vända o knalla ut igen.

Grisen anar oss och vänder precis innanför där vi passar på flera gånger om.

Ställa sig verkar nu inte vara nått alternativ för den grisen.

Efter ett par timmar så fortsätter jag ensam o de andra tar hand om den gris som redan ligger på flaket.

Efter ytterligare ett par timmar så kopplar jag Blackie o ger upp. Hon verkade då ligga minst 5-10 min efter grisen.

Jag stod bra till, och i god tid i pass men ingen gris passerade o sen kom jycken nu väldigt glest mellan skallen vilket brukar indikera att hon ligger långt efter.

Inget kul när det skiter sig men det är skönt att ha tillbaka rivjärnet igen…

Men..

Att kunna ta an ett spår 50m från vindad nyskjuten död gris o 2ggr dessutom...

Att göra misstaget att skälla grävling vilken hon troligen bara sprang rakt på via grislöpan för att sen när det blir omtag självständigt strunta i grimbart o reda ut grislöpan…

Det värmer på nått sätt ändå…. -_-

Nämnde jag att jag har börjat få ont i knäna…

Är det åldern?? :)

Sitter förresten o väntar på ev uppdrag. En kille här på forumet sitter på gris ikväll och jag är klar till o åka om det behövs.

Men egentligen behöver jag nog sova...

Heder åt de som gör precis som man ska..

Kolla upp så det finns ”särskilt tränad hund” tillgänglig ifall det skiter sig.

Ett enkelt SMS fixar sånt.

Fast faen vet om jag har särskilt tränad hund... ;)