Publicerat September 9, 201015 yr Precis kommit hem. Lastbil som kört på, en polare fick samtalet från LKC. Han har bara spårhund och hörde att det knakade en bit in o ville att jag skulle komma ut med tåget ifall grisen flyttar på sig. Han komma i kläderna o sätta mig i bilen så ringde han igen. -jag har skjutit grisen, sa han. Äh.. faen med.. Men han visste inte vem som jagade där o grisen såg ut o va rätt ok. Den satt upp en 60 m in från vägen. Förlamad i bakvagnen. Är gränsmark till mitt eget men kunde inte säkert säga om den va min eller grannens så jag åkte oxå ut när jag ändå va uppe o påväg. Visade sig vara grannens men han ville inte ta hand om en gris såhär mitt i natten så polaren fick den. Jag vill inte han nån gris o ta hand om.. om jag kan undvika det så gör jag.. Hjälpte honom ut med grisen o lastade den sen puttade jag igång hans bil oxå.. följde med hem o hängde upp den. Såg ut som den hade en blodutgutelse i bäckenet, annars inga skador annat än från kulan. Lite konstig info polaren fick från LKC.. Enl kvinnan på LKC så va det nu nya regler och allt skulle gå genom samordnaren ?? Alltså, alla trafikolyckor i kommunen ska ringas in tillsamordnaren som sen i sin tur ska ringa ut kontaktmän/eftersökare.. Låter helt j-vla sjukt.. De måste ha tolkat Polisens FAP helt galet. Vem skulle vill a ta på sig den uppgiften att ta alla samtal som kommer in i en kommun ang trafikolyckor?? Eller hur blir det om han inte svarar?? vilket va fallet inatt. Killen är förmodligen norröver o jagar älg. Det måste som sagt va fel så de ryker om de.. Nu är det läggdags iallafall.. Natti natti.. Ps.. jag har nu en hund som börjar pipa o gnälla så fort min mobil ringer o de är mörkt.... Jo jag har en förstående fru men... nä hon är inte imponerad.. Hur får man bukt med sånt?? Att få henne imponerad menar jag
Publicerat September 9, 201015 yr Långskott då rå.. Vet att det på vissa LKC finns "samordnare" dvs en utpekad operatör som i just detta turlag handhar alla viltolyckor.. men det var kanske inte vad hon menade? Mvh!
Publicerat September 9, 201015 yr Det finns nog mer än en krets som inte har fattat med kan jag upplysa om Hur det nu är möjligt //
Publicerat September 9, 201015 yr Ps.. jag har nu en hund som börjar pipa o gnälla så fort min mobil ringer o de är mörkt....Jo jag har en förstående fru men... nä hon är inte imponerad.. Hur får man bukt med sånt?? Att få henne imponerad menar jag Skulle tro att det är betydligt enklare att få hunden sluta med pipandet... Byt ringsignal!
Publicerat September 9, 201015 yr Författare Långskott då rå..Vet att det på vissa LKC finns "samordnare" dvs en utpekad operatör som i just detta turlag handhar alla viltolyckor.. men det var kanske inte vad hon menade? Mvh! Nä, tjejen namngav vår samordnare. Typ, "allt ska gå genom Sten och han i sin tur ringer ut folk" Kan ha o göra att en av kontaktmännnen informerat om den nya FAPn o Narturvårdsverkets regler vid grisolyckan jag inte orkade åka på. Möjligt att de på "min" LKC börjat läsa dessa papper o tolkat det heltokigt. Eller så har samordnaren här själv begärt detta.. vilket nog inte är så troligt.. Men jag tror efter lite fundrande att de inte har koll på skillnaden mellan kontaktmän och samordnare utan tar kontaktmännen för eftersökare o samordnaren får då bli kontaktman o får alla samtal? Eftersom vi här i princip inte har några hundförare... utan alla är kontaktmän o går eftersöken själva. Kontaktman o hundförare samtidigt alltså.
Publicerat September 9, 201015 yr Författare Fan vad det händer mycket hos dig. Nä inte alls avundsjuk... Jo jag vet.. de är knappt jag tror det själv...
Publicerat September 9, 201015 yr Skulle tro att det är betydligt enklare att få hunden sluta med pipandet... Byt ringsignal! Spela in frasen "Gå och lägg dig!" och ha den som ringsignal? Jag är impad att du orkar med alla nätter NS, även om det låter spännande var gång så hade jag nog kroknat efter ett tag. Hatten av!
Publicerat September 9, 201015 yr Jag är impad att du orkar med alla nätter NS, även om det låter spännande var gång så hade jag nog kroknat efter ett tag. Hatten av! Hade ju varit värre för någon som gör något på dagarna.
Publicerat September 9, 201015 yr Författare Hade ju varit värre för någon som gör något på dagarna. Faen.. vi e lika du o jag
Publicerat September 9, 201015 yr Författare Har fått tag på samordnaren som inte alls va o jagade älg. Jodå enl honom så står det i Narturvårdsverket eller om det är FAPn att polisen bara ska ha 1-3 pers eller va de va att ringa till per område. Måste va där det blivit fel, alltså område behöver väl inte betyda kommun?? Som jag ser det så har vi kommunen uppdelad i 5 område har ja för mig. Han skulle iallafall på nått möte sammordnare emellan inom kort. De här börjar likna rena lekstugan...
Publicerat September 12, 201015 yr Jag vet inte vart det har blivit fel hos Er. I allafall så har vi fått den här infon. 1 Samordnare (han har koll på kontaktmännen, ordnar träffar, utbildnigar, har kontakt med länsavsvarig jägare samt polis.) 2 Kontaktmän (det är till dessa som polisen ringer och initierar ett trafikeftersök.) De skall vara fördelade i geografiskt i komunen och ha lokalkännedom. Dom kan göra ett platseftersök, alt skicka ut en eftersökspatrull. 3 Eftersöksjägare ( det är vi som har för ändamålet rätt grejer (hund för det vilt som skall spåras)). Det kan oxå finnas markägare som vill göra eftersöken själva på sin mark. De måste i så fall godkännas av länsansvarig jägare och polis. De är oxå skyldiga att fortsätta eftersöket om det går ur deras mark. CC
Publicerat September 12, 201015 yr Författare Jag vet inte vart det har blivit fel hos Er. I allafall så har vi fått den här infon. 1 Samordnare (han har koll på kontaktmännen, ordnar träffar, utbildnigar, har kontakt med länsavsvarig jägare samt polis.) 2 Kontaktmän (det är till dessa som polisen ringer och initierar ett trafikeftersök.) De skall vara fördelade i geografiskt i komunen och ha lokalkännedom. Dom kan göra ett platseftersök, alt skicka ut en eftersökspatrull. 3 Eftersöksjägare ( det är vi som har för ändamålet rätt grejer (hund för det vilt som skall spåras)). Det kan oxå finnas markägare som vill göra eftersöken själva på sin mark. De måste i så fall godkännas av länsansvarig jägare och polis. De är oxå skyldiga att fortsätta eftersöket om det går ur deras mark. CC Visst vet jag hur det ska vara. Det är precis så det är här, bara att många av kontaktmännen dessutom är eftersökare/hundförare. Vilket inte är något fel eller hinder i de hela. Den som kom med detta att allt ska gå genom samordnaren är alltså polisen ??? Kanske lokalt på vår sambandscentral ?? J-vligt konstigt iallafall, nu vet jag inte exakt hur stor kommunen är men gissara på en 40-50 tusen Ha. Ideén som Ruger1 o de kör med ett nummer o vidarekoppling skulle funka. Men skulle jag få samtal om olyckor i norra kommuen så har jag rätt dålig koll på vilka som jagar var och hur vägarna går, ser ut, eller ens vilka vägnummer det är... Vi har alltså redan kommunen uppdelad i 5 områden. På dessa fem områden finns 3 pers som är kontaktmän, mstor del av dessa är oxå eftersökare. Denna organisation i vår kommun har funnits och fungerat bra och mycket längre än dåvarande SES o nuvarande NVR. De 3 som är på varje sträcka kan markerna där som sin egen ficka o vilka som jagar där osv.. Var olycorna brukar hända m.m. MEn vi får väl se vart hän det bär. Det är som någon sagt innan... landet är långt och hur vi löser uppgiften o vad som är bäst för den egna landsändan kan skilja sig ofantligt åt..