Publicerat September 9, 201015 yr Hur går man tillväga när man skjuter in en Aimpoint ? Kan man sedan ta av den och ommontera den igen utan att den ändrar skjutläget ?
Publicerat September 9, 201015 yr Hur går man tillväga när man skjuter in en Aimpoint ? Kan man sedan ta av den och ommontera den igen utan att den ändrar skjutläget ? 1. Förslagsvis skjuter man in den genom att använda justeringsrattarna, de sitter under täcklocken, de är steglösa och kräver lite finess för att fungera bra, mitt tips är att ta ett moment i taget, dvs endera först av vertikalt och horisontellt så kommer det att gå bra. 2. Är inte det en fråga om vilket montage man har att tillgå? Jag har ett par amerikanska "taktiska" montage hemma som fungerar för picatinnyskena, de anger sig vara O för träffpunktsförflyttning vid av och på montering, tillika är mina hakmontage av den ordningen att de är repeterbara till 100% inom ramen för min ringa skjutförmåga. Du får nog berätta lite mer om dina planer för att få mer djuplodande svar. /Christian
Publicerat September 9, 201015 yr Det som förbryllade mig vid inskjutningen var att man inte stegade vertikalt eller horisontellt utan snett uppåt höger eller snett neråt höger. Och eftersom jag inte läser manualer hade jag fått stå där länge om jag inte blivit tillsagd....
Publicerat September 9, 201015 yr Författare 1. Förslagsvis skjuter man in den genom att använda justeringsrattarna, de sitter under täcklocken, de är steglösa och kräver lite finess för att fungera bra,mitt tips är att ta ett moment i taget, dvs endera först av vertikalt och horisontellt så kommer det att gå bra. 2. Är inte det en fråga om vilket montage man har att tillgå? Jag har ett par amerikanska "taktiska" montage hemma som fungerar för picatinnyskena, de anger sig vara O för träffpunktsförflyttning vid av och på montering, tillika är mina hakmontage av den ordningen att de är repeterbara till 100% inom ramen för min ringa skjutförmåga. Du får nog berätta lite mer om dina planer för att få mer djuplodande svar. /Christian Jag har en Browning syntet halvauto på G. Enligt uppgift skall det gå att skjuta slugs med den utan problem, å då skulle jag vilja ha en kikare på för grisjakterna. Bortmonteras vid sjöfågeljakterna, men skulle vara bra om man kunde montera smärtfritt för grisjakterna. Därav frågan.
Publicerat September 9, 201015 yr Vet du hur den ser ut uppe på lådan, är det spår för montage eller borrad för klackar? Är det spår så går det kanske att hitta ett fäste som du tar av och på helt och hållet. Vet inte hur utbudet ser ut av såna som håller inskjutningen ok. Är det borrat för klackar blir det värre då klackarna kommer skymma spång o korn när du skall ha den till flyktskytte utan rödpunktsikte. /Petter
Publicerat September 9, 201015 yr Jag har en Aimpoint till min benelli. Kikarfästet är av sådan sort att du sätter fast den i lådans förfrästa spår med en skruv på ena sidan vilket gör att den hamnar rätt mellan av och på monteringarna. sedan krävs det ju kanske ingen millimeter nogrannhet när det rör sig om ett sluggvapen.
Publicerat September 9, 201015 yr 1. Förslagsvis skjuter man in den genom att använda justeringsrattarna, de sitter under täcklocken, de är steglösa och kräver lite finess för att fungera bra, På min Aimpoint 9000 sc är det tydlig klickjustering
Publicerat September 9, 201015 yr Ett tips vid inskjutning av rödpunktsikte är att ha en vit cirkel på svart bakgrund. då utnyttjar man ögats förmåga att centrera ringar i varandra (samma som man utnyttjar med diopter). hur stor den vita pricken skall vara beror på avstånd och hur stor prick siktet har. Har ett aimpoint 5000 som pricken täcker 10cm på 100m och skjuter jag in den på 80 meter så har jag en vit prick på tavlan med 10-12cm diameter.
Publicerat September 9, 201015 yr På min Aimpoint 9000 sc är det tydlig klickjustering Det är nog gott det, men på en del andra modeller saknas den, jag har nog inte lekt med en 9000 sc så jag får ursäkta mig om min okunskap därvid. Är klicken bra på den tub du har? /Christian
Publicerat September 9, 201015 yr Det är nog gott det, men på en del andra modeller saknas den, jag har nog inte lekt med en 9000 sc så jag får ursäkta mig om min okunskap därvid.Är klicken bra på den tub du har? /Christian Micron har också klick. Dock inte så distinkta som på min S&B... /Må
Publicerat September 9, 201015 yr Ett tips vid inskjutning av rödpunktsikte är att ha en vit cirkel på svart bakgrund.då utnyttjar man ögats förmåga att centrera ringar i varandra (samma som man utnyttjar med diopter). hur stor den vita pricken skall vara beror på avstånd och hur stor prick siktet har. Har ett aimpoint 5000 som pricken täcker 10cm på 100m och skjuter jag in den på 80 meter så har jag en vit prick på tavlan med 10-12cm diameter. Japp...Normas vanliga inskjutningstavla ser ungefär sån ut (fast med en vit fyrkant mot svart bakgrund) och funkar helt perfekt på 80 m för Aimpoints med den lilla 2 moa punkten. Finns att ladda ner på www.norma.cc
Publicerat September 9, 201015 yr Hur går man tillväga när man skjuter in en Aimpoint ? Kan man sedan ta av den och ommontera den igen utan att den ändrar skjutläget ? Har faktiskt så sent som för bara några timmar sedan skjutit in en Aimpoint Micro på en kombi. Sitter på en weaverklack, så den skall man kunna ta av och på när man känner för det. Vi använde klassisk vit tavla på ca 80 x 80cm m en fyrkant på ca 20 x 20cm. Längd ca 50m. Vi la ner kombin och sikta in oss i kulpipan, höll kvar och ställde in punkten. Detta sätt är ofta använt i vapenhandeln. Nu behövde vi 4skott för att hitta, kanske tur!? Nr 5 och 6 satt hål i hål i mitten. Tog ca 10 min. Detta var med jaktmatch. Nästa test blir jakt ammo på 80m. Ska bli kul! Lycka till med din inskjutning. Om någon funderar på Micro'n kan jag säga att jag blev såld när jag höll den i handen CarpeDiem
Publicerat September 9, 201015 yr Författare Vet du hur den ser ut uppe på lådan, är det spår för montage eller borrad för klackar?Är det spår så går det kanske att hitta ett fäste som du tar av och på helt och hållet. Vet inte hur utbudet ser ut av såna som håller inskjutningen ok. Är det borrat för klackar blir det värre då klackarna kommer skymma spång o korn när du skall ha den till flyktskytte utan rödpunktsikte. /Petter Spår uppe på den