Publicerat September 9, 201015 yr Jösswes vilken otur, gick ut med styggbergets kaaksi idag på morgonen , kom förbi en planteringskant och där i planteringen reste hon en orrkull. Jag ställde mig i en liten tätning och hörde hur hon fick till några skall men sen flög fågeln och flyger rätt emot och landar i en mindre tall 10 m ifrån mig där jag står. Efter kommer en ivrig hund och ser nästan omgående fågeln och börjar skälla, fn tänker jag det här är för nära men så skjuter jag en hagelsmäll ändå bara för att det är fågel nr två för henne i år. Det blir som en exploderande dunkudde i tallen och Kaaksi tar den direkt när den ramlar ner. Jo mycket riktigt det blev inte mycket kvar av fågeln , så nu har Norrbottenspetsvalpen Asta 4 mån och finnspetsen Kaaksi ätit en delikat orrtuppkyckling på gräsmattan, eller det som var kvar av den i alla fall. Tur man slipper skadeskjuta ...
Publicerat September 9, 201015 yr Jösswes vilken otur, gick ut med styggbergets kaaksi idag på morgonen , kom förbi en planteringskant och där i planteringen reste hon en orrkull. Jag ställde mig i en liten tätning och hörde hur hon fick till några skall men sen flög fågeln och flyger rätt emot och landar i en mindre tall 10 m ifrån mig där jag står.Efter kommer en ivrig hund och ser nästan omgående fågeln och börjar skälla, fn tänker jag det här är för nära men så skjuter jag en hagelsmäll ändå bara för att det är fågel nr två för henne i år. Det blir som en exploderande dunkudde i tallen och Kaaksi tar den direkt när den ramlar ner. Jo mycket riktigt det blev inte mycket kvar av fågeln , så nu har Norrbottenspetsvalpen Asta 4 mån och finnspetsen Kaaksi ätit en delikat orrtuppkyckling på gräsmattan, eller det som var kvar av den i alla fall. Tur man slipper skadeskjuta ... Kul Grattis! Trist att spränga en fågel, men när det är injagning av jycken så känns det som att det kvittar. Huvudsaken att det kommer ned något från trädet!
Publicerat September 9, 201015 yr Författare Jo men nu blir det strängare regler innan det smäller. Jag sköt sex fåglar förra säsongen för henne och då vart hon 1 år i okt och det var jag nöjd med. Men nu ska det till bra jobb innan jag skjuter . Men som vanligt glömmer en unghund allt de lärt sig förra året men kommer fort ihåg det igen när det blir annan jakt än att jaga sork på tomten, inte har det gått åt så värst mycket torrfoder i sommar, här är sork och möss överallt. Jag behöver ingen katt för jag har finnspets o Nobs.
Publicerat September 29, 201015 yr Författare Jagade en stund med finntiken igår. Blev först tjugo minuter på björn innan jag gick in och stötte så björnen drog, när vi efter det äventyret går tillbaka emot bilen ser jag hur hon känner något i vinden och hur hon sticker in i en tallungskog , där kommer ett par skall och sedan tystnad. Efter en stund blir det bättre fart på skällandet och jag smyger mig in. Då lämnar hon ståndet och kommer till mig för att sen börja skälla upp emot några täta tallar och när jag efter en lååång stund äntligen får se en röja högt uppe i toppen smäller det ochtiken kastar sig över hönan. Bättre än så här kan det nästan inte bli
Publicerat September 29, 201015 yr Jagade en stund med finntiken igår. Blev först tjugo minuter på björn innan jag gick in och stötte så björnen drog, när vi efter det äventyret går tillbaka emot bilen ser jag hur hon känner något i vinden och hur hon sticker in i en tallungskog , där kommer ett par skall och sedan tystnad. Efter en stund blir det bättre fart på skällandet och jag smyger mig in. Då lämnar hon ståndet och kommer till mig för att sen börja skälla upp emot några täta tallar och när jag efter en lååång stund äntligen får se en röja högt uppe i toppen smäller det ochtiken kastar sig över hönan. Bättre än så här kan det nästan inte bli He he.. Snyggt. Gillar den galna blicken på rödskinnet.