Publicerat September 9, 201015 yr Ska köpa en bil för kunna åka långt och hyffsat billigt (0,5-0,7l/m) Skåp för hundburar och diverse skitiga saker typ spadar döda grävlingar mm.. Är en Citroen nått för mig? sjukt bra kurs på vissa,men även sneglat mot Vw caddy som tyvärr inte är 4-hjulsdriven.Eller en caravelle syncro ett rullande tivoli mao.... Räkna jag förra året hade en runt 4000mil i bensin utgifter så Hilux,kingcab osv är inte ett alternativ då jag har kvar min gröna ferrari utifall att det brakar.... Bilen kommer användas mest inom arbete och då är diesel värme bra,långa resor mm.. Driftsäker 4hjulsdriven diesel under litern milen skåp Slit och släng bil då allt jag tar i förlorar sitt värde snabbt...
Publicerat September 9, 201015 yr Jag har i jobbet kört gamla Caddy/Skoda, nya Caddy, Berlingo och Kangoo. Ingen av bilarna är väl direkt någon du vill ha kvar så många år, efter en tre år så börjar småfelen dyka upp. Nya Caddyn är väl rymligast i bredd, men inte så bränslesnål på landsväg och jag tror nog alla av våra, av olika årsmodeller, har fått fel på dieselvärmaren. Den går inte heller så bra på landsväg som te.x Kangoon gör. Berlingon var rätt bekväm och fick aldrig några småfel, där skar istället motorn dagen efter den hade varit in på service. Verkstaden/återförsäljaren vägrade erkänna några fel och sen har vi inte haft någon mer. Den fyrhjulsdrivna Kangoon är väl den som var bekvämast och den var rätt bra att ta sig (och körde man fast kunde man lyfta bort den). Jag körde ett tag den gamla Skodan/Caddyn privat och den var jag nog mest nöjd med, där hade man åtminstone en chans att laga alla småfel själv.
Publicerat September 9, 201015 yr Författare Jag har i jobbet kört gamla Caddy/Skoda, nya Caddy, Berlingo och Kangoo. Ingen av bilarna är väl direkt någon du vill ha kvar så många år, efter en tre år så börjar småfelen dyka upp. Nya Caddyn är väl rymligast i bredd, men inte så bränslesnål på landsväg och jag tror nog alla av våra, av olika årsmodeller, har fått fel på dieselvärmaren. Den går inte heller så bra på landsväg som te.x Kangoon gör. Berlingon var rätt bekväm och fick aldrig några småfel, där skar istället motorn dagen efter den hade varit in på service. Verkstaden/återförsäljaren vägrade erkänna några fel och sen har vi inte haft någon mer. Den fyrhjulsdrivna Kangoon är väl den som var bekvämast och den var rätt bra att ta sig (och körde man fast kunde man lyfta bort den). Jag körde ett tag den gamla Skodan/Caddyn privat och den var jag nog mest nöjd med, där hade man åtminstone en chans att laga alla småfel själv. Jag är emot fransmän som bilmärke och märkt att morbrorns kangoo är väldigt känslig för kyla..Motorvärmare är ett måste och säg 5 timmar i skogen med 25minus vill man inte komma till punkten försöka rulla igång aset..Där ligger mitt största bekymmer med dessa fransmän i mina ögon.pålitlig som en politiker.... Caddy tror jag är helrätt i allt utom i 4hjulsdriften då man ska ta sig någolunda i snö och tror man blir besviken direkt inte en väg är plogad med dessa.. Berlingon vore juh väldigt nice om den skulle hålla 4-5år iaf bil under 20 000mil kanske är dumt och hoppas det är toyota kvalitet men för pengarna får man nog inte så mycket heller... en caravelle som gått under 25 000mil kan det vara nått att slippa ha på verkstaden för värre fel..?
Publicerat September 9, 201015 yr Har mårdhundsjanne vunnit på lotto eller? Hund luktar gott, skulle kolla på en tillförlitlig och rymlig 4 hjulsdriven dieselkombi typ V70, Passat, Forrester etc. Komfort på vägen och frigång och skaplig soppaekonomi. Annars finns ju också Skoda Yeti som är en rätt spännande bil, större än vad man tror. Hur gick det med dansken?
Publicerat September 9, 201015 yr Författare Har mårdhundsjanne vunnit på lotto eller? Hund luktar gott, skulle kolla på en tillförlitlig och rymlig 4 hjulsdriven dieselkombi typ V70, Passat, Forrester etc. Komfort på vägen och frigång och skaplig soppaekonomi. Annars finns ju också Skoda Yeti som är en rätt spännande bil, större än vad man tror. Hur gick det med dansken? hehe men ni lär finna mig i en rännsten snart,hade jag velat hade jag åkt en hilux med hundskåp som jensa och skrattat när man tankar,nu är det en slit och släng bil utöver min toyota som behövs närmaste åren. vi pratar budget på 20 000 lika mycket dansken sålde sin bössa för Passat har jag nu och rätt nöjd med liket fast jag ska föra den på tippen snarast... tänkte slå 2 flugor i en smäll då en berlingo står i uppsala och glänser
Publicerat September 12, 201015 yr Hej FC, Jag sålde nyligen min berlingo 1,9 diesel. 04a som köptes av mig då den gått 4000mil. Ingen fyrhjulsdrift dock. Kan säga följande om bilen. Bra upp till ca 10 000 mil därefter mycket problem. Jag hade bilen då jag arbetade som anläggare och då blir det skitigt, vilket jag tycker bör finnas med i bedömningen för de som tillverkar arbetsbilar dock . Jag hade följande fel på bilen under bara ett par år: -Tändningslås byte 2st -Brand i tändningskablage till följd av problem med tändningslås -Kärvande dörrlås, blev utlåst då jag rastade hunden innan kundmöte... skoj NOT Bytte låscylinder samt reparerade fjärrlås -Startmotorn la av -Remskiva som började vobbla och drog sönder generator rem, byte skiva + rem -Läckage i tak vid antennfäste, dvs tog in vatten vid kraftigt regn Dessa saker skedde trots regelbunden service på verkstad. Jag var nöjd med den praktiska biten men inte med service/reparationskontot. Fick reda på av en mekaniker jag känner ytligt att dessa bilar håller ca 10 000 mil dvs garantin sen börjar skiten hopa sig. Den enda av dessa han rekommendera var caddy! Nu kör jag toyota och är mycket nöjd med detta även om den inte är lika praktisk. Du kanske kunde utröna ngt ur detta! MVH
Publicerat September 12, 201015 yr Författare Hej FC,Jag sålde nyligen min berlingo 1,9 diesel. 04a som köptes av mig då den gått 4000mil. Ingen fyrhjulsdrift dock. Kan säga följande om bilen. Bra upp till ca 10 000 mil därefter mycket problem. Jag hade bilen då jag arbetade som anläggare och då blir det skitigt, vilket jag tycker bör finnas med i bedömningen för de som tillverkar arbetsbilar dock . Jag hade följande fel på bilen under bara ett par år: -Tändningslås byte 2st -Brand i tändningskablage till följd av problem med tändningslås -Kärvande dörrlås, blev utlåst då jag rastade hunden innan kundmöte... skoj NOT Bytte låscylinder samt reparerade fjärrlås -Startmotorn la av -Remskiva som började vobbla och drog sönder generator rem, byte skiva + rem -Läckage i tak vid antennfäste, dvs tog in vatten vid kraftigt regn Dessa saker skedde trots regelbunden service på verkstad. Jag var nöjd med den praktiska biten men inte med service/reparationskontot. Fick reda på av en mekaniker jag känner ytligt att dessa bilar håller ca 10 000 mil dvs garantin sen börjar skiten hopa sig. Den enda av dessa han rekommendera var caddy! Nu kör jag toyota och är mycket nöjd med detta även om den inte är lika praktisk. Du kanske kunde utröna ngt ur detta! MVH Jag söker vidare Jag har själv toyota och är ute efter en bil som ska hålla för diverse påfrestningar som gör bilen ska hålla.Bli utlåst och behöva stå på verkstad är nått jag tycker man kan vara utan Caddyn är fin bil,är lite beroende av 4hjulsdriften och inte riktigt välbärgad för gå upp i nyare modeller.Men som slit och släng bil ala 20 000kr bil tror jag dom är väldigt bra,men vinter tid är ett elände men köra med 2-hjulsdriven bil! Ja men lite som jag befarade att dessa är bilar för dom som har tid och råd att ha den på verkstad,Man får lite vad man betalar för Tack för infon!