Publicerat September 9, 201015 yr Hej Ny har det hänt det jag väntat på sen vi skaffade hönorna... Kom ut i hönshuset idag och då låg där två hönor där bara huvudet var borta. Kollade hönsgården extra noggrant både en och två gånger men det finns inget hål någonstans så räv är uteslutet. Hade två fönster in till hönshuset öppna och kan tänka mig att det var där den lille gynnaren kom in. Men frågan är nu... Vad kan det vara för djur? Mink, iller eller mård? Minken lever ju främst vid vattendrag eller i dess närhet. Det finns ju enstaka bäckar och någon myr i närheten men närmaste sjö är väl 1 km bort. Ingen vidare sträcka precis. Ja är det någon som vet mer så är jag tacksam för all hjälp jag kan få... Tänkte sätta ut en fälla till helgen, levandefångst pga katter... Vad ska man då agna fällan med? David
Publicerat September 9, 201015 yr När vi hade den typen av problem så var det iller ena gången och skabbräv andra gången. Jag brukar använda ben och rester från kyckling i mina fällor det är det som jag har fått att fungera bäst. /Håkan H
Publicerat September 9, 201015 yr Författare När vi hade den typen av problem så var det iller ena gången och skabbräv andra gången.Jag brukar använda ben och rester från kyckling i mina fällor det är det som jag har fått att fungera bäst. /Håkan H Ja som sagt så är räv uteslutet men iller är också något jag har haft i åtanke... En sak är ju säker att den kommer tillbaka nu när den väl har hittat ett ställe med stationära byten... men det är väl bara att sätta ut en fälla med lite gottegott i och hoppas på det bästa... David
Publicerat September 9, 201015 yr När jag va barn hade vi ofta mink på påhälsning som resulterade i att ett flertal hönor låg stilla på marken och huvudet borta. Nån gång låg det typ 20 döda hönor. Det är inte så roligt när det händer.
Publicerat September 9, 201015 yr Hittar man huvudlösa hönor brukar det oftast vara råttor som har varit i farten. (hos mig i alla fall) Jag kör med burar för levandefångst (köpta på granngården) i mina höns och ankgårdar. Dock måste man vittja ofta eftersom de kan lyckas gnaga sig ut om de har tillräckligt med tid på sig. LYCKA TILL!!! Det suger varje gång det händer...
Publicerat September 9, 201015 yr Jag kör med burar för levandefångst (köpta på granngården) i mina höns och ankgårdar. Har du sålt Browningen?? Brukar inte du använda den till det mesta annars? Den går nog att pensionera gnagare med tror jag.. Mvh!
Publicerat September 9, 201015 yr Har du sålt Browningen?? Brukar inte du använda den till det mesta annars? Den går nog att pensionera gnagare med tror jag.. Mvh! Sålt min Browning??? Inte en sportslig... Jorå, den har används för råttjakt här förut Dock gillar inte hönsen när man svingar hagelbössan inne i hönshuset
Publicerat September 9, 201015 yr Dina höns lär väl vara skottfasta vid detta laget! Tog du råttorna med GAFAB 4:or eller??? Jävlar vilka hål! Mvh!
Publicerat September 9, 201015 yr Dina höns lär väl vara skottfasta vid detta laget!Tog du råttorna med GAFAB 4:or eller??? Jävlar vilka hål! Mvh! Hull Sovereign 36g bly 7:or is (was) the shit!
Publicerat September 10, 201015 yr Hittar man huvudlösa hönor brukar det oftast vara råttor som har varit i farten. (hos mig i alla fall) Råttor skulle jag också gissat på. OT: en gång hittade hustrun en duvhök inne i vårt hönshus. Hon stängde hönsluckan och funderade på vad hon nu skulle göra. Utsläppt blev den ganska fort eftersom hon inte ville riskera några fler hönor. Men fågeln kunde knappt flyga så mätt var den.
Publicerat September 10, 201015 yr Jo de är många som vill ha våra fjäderfä.. Nu har jag inga höns o inte haft heller. Men fasaner, rapphöns o vaktlar fans i mängd en gång. Mink, mård o vildiller kalasade några gånger. Men tror nog det är råttor hos dig jag oxå. De andra kräken nöjer sig inte med ett par fjäderfä.. Är de väl inne så dödar de o bär så länge de orkar. 60 vaktlar på 2 nätter är "mitt " rekord.. eller mårdens rättare sagt. Lyckades dessutom stänga in den in hönshuset... hittade fanskapet på loftet till hönshuset. Et par kärvar från tjugan så va marofören död.. o väggen sönderskjuten inklusive plåttaket... Hittade kadaver efter vaktlar lite överallt i flera år efter det.. De är jävliga på att gömma undan maten o lägga upp föråd.. Men hade nog när jag tänker efter någon fasan som låg död i voljären med huvudet borta. En smart fälllösning som jag testade är o ha fällan inne i voljären med öppningen ut genom voljärens "vägg". Snyltgästerna letar ju ingång till middagsbordet o de går direkt i sådana fällor. Men har man utsläppsfåglar så är slagfälla inge bra i sådana fall. De vill ju in till sina kompisar om man släppt ut dem på gården o försöker oxå krypa in i fällhålet...
Publicerat September 10, 201015 yr Författare men varför bara huvudet och inte resten... de har ju haft hela natten och nästan hela dagen på sig innan de blev upptäckta... känns som om råttorna skulle ta det lite lugnare då dom förmodligen huserar i samma ladugård. magkänslan pekar mer åt iller eller mink... men är det råttor så lär det gå åt någon höna fast dom är instängda så det visar sig nog... Men visst fan är det surt... känner mig lite maktlös för tillfället då jag jobbar natt och inte kan vaka... David
Publicerat September 10, 201015 yr men varför bara huvudet och inte resten... de har ju haft hela natten och nästan hela dagen på sig innan de blev upptäckta...känns som om råttorna skulle ta det lite lugnare då dom förmodligen huserar i samma ladugård. magkänslan pekar mer åt iller eller mink... men är det råttor så lär det gå åt någon höna fast dom är instängda så det visar sig nog... Men visst fan är det surt... känner mig lite maktlös för tillfället då jag jobbar natt och inte kan vaka... David Som sagt.. är det mink, mård eller iller så borde de burit undan o gömt maten. Men en vanlig levandefälla för mink, mård osv tar stora råttor oxå. Sätt ut fällor! Har haft ett par fasaner med huvudet borta men då misstänkte jag rovfågel som då knipit fasanen genom maskorna på nått sätt. Lixom bara kunnat äta huvudet eller slita av det. Om det va så eller inte vet jag ju inget om...
Publicerat September 10, 201015 yr Författare Jaha De har varit instängda hela natten och ändå så har det gått åt en höna så nu kan vi nog konstatera att det handlar om råttor... Nu ska jag iväg och inhandla råttfällor sen jävlar... Funderar på levandefångstfällor just för att man ska få skjuta de asen... Tack för all hjälp och alla tips... David
Publicerat September 10, 201015 yr JahaDe har varit instängda hela natten och ändå så har det gått åt en höna så nu kan vi nog konstatera att det handlar om råttor... Nu ska jag iväg och inhandla råttfällor sen jävlar... Funderar på levandefångstfällor just för att man ska få skjuta de asen... Tack för all hjälp och alla tips... David Se till att det inte finns något mat framme i hönshusen på nätterna så ger snar sig råttorna av. Korn, havre och majs drar till sig råttor...
Publicerat September 10, 201015 yr Författare JahaDe har varit instängda hela natten och ändå så har det gått åt en höna så nu kan vi nog konstatera att det handlar om råttor... Nu ska jag iväg och inhandla råttfällor sen jävlar... Funderar på levandefångstfällor just för att man ska få skjuta de asen... Tack för all hjälp och alla tips... David Jag får nog ta tillbaka det jag sa... den sista hönan är helt och hållet mitt ansvar... Jag hade tydligen lyckats stänga in marodören i hönshuset när jag stängde igår... Spillningen liknar rävspillning fast mindre så min gissning är mård... Den har tydligen grävt sig ut under en av dörrarna idag... Men nu är fällan gillrad med hönskött så vi får se om han går i den... David
Publicerat September 10, 201015 yr Jag får nog ta tillbaka det jag sa... den sista hönan är helt och hållet mitt ansvar...Jag hade tydligen lyckats stänga in marodören i hönshuset när jag stängde igår... Spillningen liknar rävspillning fast mindre så min gissning är mård... Den har tydligen grävt sig ut under en av dörrarna idag... Men nu är fällan gillrad med hönskött så vi får se om han går i den... David Otroligt att den inte hade dödat flera när den ändå var i farten.....
Publicerat September 10, 201015 yr Jag skulle nog gissa på iller eller nått sånt. Men jag kan även säga att här hemma var den en grävlings unge som grävde sig under hönsnätet och sen in i hönshuset. Den tog 9 hönor innan vi fick tag i den Men den bet bara av huvudet och tog lite blod såg det ut som innan han gav sig på nästa höna och gjorde likadant.
Publicerat September 10, 201015 yr Författare Otroligt att den inte hade dödat flera när den ändå var i farten..... Ja jag är glad för varje höna den sparar... blir mer till mig... ägg syftar jag på. Nu är ju fällan riggad och jag har fått hem min HVA 9,3x62 så nu lever han farligt... Men detta kalaset varar inte länge för honom det ska jag se till... trägen vinner... David
Publicerat September 11, 201015 yr Ja jag är glad för varje höna den sparar... blir mer till mig... ägg syftar jag på. Nu är ju fällan riggad och jag har fått hem min HVA 9,3x62 så nu lever han farligt... Men detta kalaset varar inte länge för honom det ska jag se till... trägen vinner... David Lycka till hoppas du får den. Det är synd på hönsen han tagit!