Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgolycka och grisolycka

Featured Replies

Publicerat

Ja, då var det september igen. Igår morse så ringde kontaktmannen och berättade att en älg hade blivit påkörd, troligt var ett ben av sa föraren.

06.10 kom samtalet. Och jag var på plats 07.20. Hade ringt viltmästaren/eftersöksjägare på grannmarken men hans hundar och bössor var i jämtland. Men han slöt upp. Väl där så låg älgen ganska groggy ca. 40 m från vägen. Så jag smög på och när den försökte resa sig så klämde jag av. Den gick i backen. Iväg och prata med markägaren som kom med hjullastare och sen var allt klart. Det tog kanske 30 min. Ett framben och ett bakben var av på en fjoling./tjur)

Inte nog med det när man satt framför tv:n igår kväll ringde det igen. Viltmästaren ringde och berättade att en gris var påkörd 3km hemifrån mig. Och den levde och låg på vägen. Packade hundar, bössa och plockade upp en till kille. Väl där så var polisen på plats med två bilar. Stäng av vägen bad jag dom. Dom stod bakom sina bilar och tittade på grisen.

Grisen blödde ur munnen, men var nog på väg att resa sig. Så ett snabbt beslut att avliva fort. Och bort med alla nyfikna trafikanter. Sagt och gjort avlivning. Enda skadan var nog sprickor i käken och sår runt trynet. Den var riktigt groggy. Ska kolla med han som flår av den sen om han såg några mer skador.

Denna historia hade jag förra året den 9/9. En Älgolycka, en gris samt ett rådjur samma datum. Så nästa år sätter jag mig i bilen direkt på morgonen och väntar :D

CC

Publicerat

Är rätt märkligt att allt ska komma på en gång.

Vi hade 6 eftersök på mindre än 2veckor i mars. Tror inte vi haft mer än 4-5 totalt sen dess. :D