Publicerat September 10, 201015 yr Hej! Har en jämttik på 2,5 år. Har ett problem då hon verkar inte alls vara intresserad av något annat än möss!! Hon skällde på älg i höstas men inte så lyckat som man vill.. Nu har man börjat tappa tålamodet för när man ser älgspår så verkar hon inte ens bry sig om dom. Men möss jagar hon och äter upp dem.. Har ni några tips eller nåt??? Börjar som sagt tappa tålamodet snart.. Kan jag få bort det på nåt sätt eller måste jag verkligen gå över älgen innan hon ska fatta vad vi jagar??? tacksam för svar.. mvh
Publicerat September 10, 201015 yr Hej! Har en jämttik på 2,5 år. Har ett problem då hon verkar inte alls vara intresserad av något annat än möss!! Hon skällde på älg i höstas men inte så lyckat som man vill.. Nu har man börjat tappa tålamodet för när man ser älgspår så verkar hon inte ens bry sig om dom. Men möss jagar hon och äter upp dem.. Har ni några tips eller nåt??? Börjar som sagt tappa tålamodet snart.. Kan jag få bort det på nåt sätt eller måste jag verkligen gå över älgen innan hon ska fatta vad vi jagar??? tacksam för svar.. mvh Har väl inga direkta tips men känner igen detta. Min Jämttik var tokig i att gräva/fånga och käka sork när hon var i 1-2 års åldern. Sen gick det över och hon började intressera sig för älg i stället. Hon är nu 7 år och har jagat mycket älg i sin dag och sorken bryr hon sig inte om längre. Däremot är hon ganska förtjust i att skälla Ekorre om det inte finns nå älg på marken. Man får räkna med att Jämthundar mognar ganska sent.
Publicerat September 10, 201015 yr Författare Har väl inga direkta tips men känner igen detta. Min Jämttik var tokig i att gräva/fånga och käka sork när hon var i 1-2 års åldern. Sen gick det över och hon började intressera sig för älg i stället. Hon är nu 7 år och har jagat mycket älg i sin dag och sorken bryr hon sig inte om längre. Däremot är hon ganska förtjust i att skälla Ekorre om det inte finns nå älg på marken. Man får räkna med att Jämthundar mognar ganska sent. Jo så är det nog.. Nå man får se kanske klickar det i huvvet på hunden någon dag...
Publicerat September 10, 201015 yr har samma problem med min finnspets som är 13 månader.. svin segt att vänta på han när han är och gräver efter möss.....
Publicerat September 12, 201015 yr Författare Jo det är segt att den gör så. En sak insåg jag nu under första veckan att det var väldigt lite med älg så hunden kunde väl inte hitta nåt färskt spår...eller vad vet jag.. Men nu nästa vecka skall hon och jaga i älgtätare marker....så man får väl bara hoppas...
Publicerat September 20, 201015 yr Min förra Jämte jagade sork/möss de år det var gott om dom, när han inte kände färsk älgdoft. Fanns det älg i närheten så prioriterade han älgen. Ibland jagde han även även fågel om han hade det tråkigt på skogen. Han tom åt upp en tjädertupp..... Min jämttikvalp jagar också sork/möss. Till en början tom 50m brevid en älg. Men nu verkar det som hon också prioriterar älg men finns det inga älgar/färska spår så är sorken både rolig och god att jaga...... Har jag närkontakt med henne så är det inga problem att säga ifrån sorkjakten. MEN är hon utom syn/kontakt håll så passar hon på.
Publicerat September 20, 201015 yr På björnjakten levde Nora i stort sett på sork/möss. Nobbade maten ett par gånger, vilket aldrig hänt tidigare. Hon är snart 8
Publicerat September 29, 201015 yr Har haft 5 jämtar som har varit sork tokig men jag ser inget problem med det, jaktlust tycker jag det är. Har även haft dom skuttandes runt mig på jakt efter möss när jag tycker det är färska älgspår överallt men jag ser det ändå inte som ett problem. Lita på hunden och få hunden att förstå att du gör detta. må vara hänt att du skrämmer nån älg i början men det lönar sig garanterat i längden.
Publicerat September 29, 201015 yr Verkar vara väldigt kul med sorkar o möss i år! På septemberjakten så jagade jag den 8åriga jämt tiken som i sin tur jagade sork i två timmar!
Publicerat September 30, 201015 yr inte så konstigt när det är riktigt sorkår... och dom är ju rätt roliga där dom springer ut o in i sina håligheter den gamla damen hemma kan inte hålla sig i från dom om hon nu inte har älg i näsan, så att framförallt unghundar kan lägga en dag på att jaga sork förstår jag. Få se det positivt...dom jagar
Publicerat September 30, 201015 yr Jo det är segt att den gör så. En sak insåg jag nu under första veckan att det var väldigt lite med älg så hunden kunde väl inte hitta nåt färskt spår...eller vad vet jag.. Men nu nästa vecka skall hon och jaga i älgtätare marker....så man får väl bara hoppas... Hur gick det då? Var hon intresserad av älg?
Publicerat September 30, 201015 yr Jag skulle bli vansinnig om min jämte jagade möss i timmar, även om det är en unghund. Jag tror det är en kombination av oerfarenhet och dålig jaktlust! Om hunden har fått "smaka" på det den är ämnad för att jaga bör den sluta med mössen. Jag fyar och kopplar hunden oavsett vad den gör som jag inte samtycker med och släpper om den. Mvh
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Författare Det blev bättre, hon hade ståndskall på 5 älgar i torsdags och i fredags hade hon ko och kalv i ståndet den på fredagen kunde jag närma mig till 30 meter men hann ej skjuta eftersom hann inte se vilken var kon o kalven.. Men hon har helt plötsligt börjat skälla på älg igen... vette tusan vad felet har varit, hela hösten annars är det mössen eller sorken som varit nummer ett.... men nu ser det bättre ut. tror att hon varit skendräktig (löpte i augusti)...just början av hösten.. kan det ha med saken att göra?
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Kanske inte riktigt samma sak, men jag vill vara med iaf... Vi har haft ett riktigt lämmelår i år, och Evita (terrier in i hjärteroten) har jagat hejvilt - ibland bara sprutar det lämmlar runt fötterna på mig! Men de springer ju exakt överallt och vimmlar omkring en under turerna så jag har upplevt det som lite omöjligt att lära bort det; jag anser att om hon behövt jaga runt och leta efter dem, då hade jag kunnat bryta, men nu springer de ju mitt framför fötterna på oss... Så hon har fått ta fatt i dem bäst hon vill. Och jodå - hon äter upp dem. Har en bekant som var ute och jagade med vorsteh ett år då det också var riktigt lämmelår, och den hunden hann äta en hel del under dagen. På natten skulle de tälta och han tryckte ner hunden längst ner i sovsäcken och sedan blev det natt. Och så fick hunden för sig att "lämna ifrån sig" alla lämmlar i magen... Husse flyger ur sovsäcken och tippar den upp och ner, och ut kommer hunden och en enorm mängd halvsmälta lämmlar! Snacka om äckligt!!
Publicerat November 20, 201015 yr Författare Ja och felet var varhör hon inte funkade var att hon var skendräktig!! fy fan va surt, har aldrig varit med om liknande...