Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips på roliga övningar på skjutbanan

Featured Replies

Publicerat

I morgon har våran storlicens (3 älglag) skjutbanan och jag funderar på lite olika roliga annorlunda skytte övningar som går att hitta på. Vi har banan i 4,5 tim så vi har gott om tid att leka.

Ös på nu med bra tips.

//

Publicerat

Min första tanke var "skyttekubb" men det blir ju lite dumt med 3 lag.

Man ställer upp en kung i mitten och 5 andra markörer på var sida.

Sen turas lagen om att skjuta enligt vanliga, det som blir nerskjutet flyttas över till moståndarens sida.

Man ska alltså tömma sin egen sida för att sedan skjuta ner kungen.

Samma regler som kubb alltså.

Publicerat

Ballonger i snören som hänger på en tvättlina är himla skoj.

Ganska svårt om snörena är lite längre och du har lite vind.

En tennisboll i ett snöre på 100 meter är också skojjigt!

Ägg som bonusmål.

En annan kul sak vore om ni orkar printa en stor kanin (eller annan valfri rolig bild) och ha denna i stället för älgen på älgbanan! Kan bli hur kul som helst!

Publicerat

Lerduvor (11 cm diameter) på vallen 80 eller 100 meter bort. Där kan man göra mycket i form av självmarkerande mål :)

Publicerat
  • Författare

Många bra tips, får se om det kommer in fler kul påhitt.

Sen är det ju upp till mig att få gubbarna att vilja prova de olika övningarna.....

Kom på att jag har lite lågt med ammo till 7x64an. Bara ner o ladda :P

//

Publicerat

Här har du en tavla till älgbanan :P

moose.jpg

Publicerat

brukar inte sånhär slags illdåd och skavanker oftast leda till att äldre medlemmar får nånslags stroke om det inte går till som det gjort de senaste 165 åren? :P

Publicerat
brukar inte sånhär slags illdåd och skavanker oftast leda till att äldre medlemmar får nånslags stroke om det inte går till som det gjort de senaste 165 åren? :P

Jo men vi behöver fler platser till de yngre jägarna i jaktlagen så det kanske inte är så dumt ändå :lol:

Publicerat
Jo men vi behöver fler platser till de yngre jägarna i jaktlagen så det kanske inte är så dumt ändå :lol:

:P:lol: väl sagt väl sagt :lol:

Publicerat
  • Författare
Här har du en tavla till älgbanan :P

moose.jpg

Har du inte tagit för många piller nu :lol:

Får ju vrida upp förstoringen för att se den lilla bogen :lol:

Att de äldre herrarna i laget får lite panik är med i beräkningen, vi yngre ( upps jag är visst snart 40) har all rätt att leka på vårat vis nu.

//

Publicerat

Alvarligt talat så är en bra övning att ställa ett par granruskor på vallen och köra älgen på halva hastigheten, betydligt mer verklighetstroget...............

Publicerat
Alvarligt talat så är en bra övning att ställa ett par granruskor på vallen och köra älgen på halva hastigheten, betydligt mer verklighetstroget...............

+1

Publicerat
  • Författare

Då var dagen på skjutbanan över.

Tror ni jag han hitta på något roligt.......Nej det ramlade hela tiden in folk som skulla skjuta löpälg och skjuta in sina vapen ;)

Nästa år tror jag att jag ska köra två tider. Man börjar med att köra vanlig löpälg mellan ex 9-11 efter det växlar man om o kör annat skytte. De som inte kan innan får helt enkelt låta bli.

Samt att all inskjutning sker på annan plats än älgvallen, satan vad tid det går åt till folk som skruvar åt fel håll och inte kan räkna :D Hur som så är det väl ett lyft att de åtminstone försöker få vapnet att träffa där de vill.

Men fortsätt gärna att pytsa in fler tips för om 14 dagar är det dax igen.

BTW av nästan 50 jaktlagsmedlemmar var vi 21 som sköt.

Till och med jag fick ihop en flock med guldserier :wub: Sköt bara 9,3x57 i dag och en funkar riktigt bra där.

//