Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lite recept?

Featured Replies

Publicerat

Hejsan.

Har ju fått hem min 6,5:a nu ju. så behöver lite tips här :P

Undrar om det är någon som har lyckats få en tyngre kula som går inom klass 1 att slå likt med en kula som e laddad till klass 2?

helst ska inte köttförstöringen va för stor. så rådjur patronen vill jag nog inte ha i några 1000m/s eller så.

Någon som har ett sådant här litet fint recept liggandes?

MVH/Jocke

Publicerat

Själv har jag inte något sådant recept, men fråga Nils l. Han har säkert kokat ihop något alldeles extra ;):D ;D

Publicerat

Ja han e ju bra på att koka ;)

Publicerat

De vet du rifle ;D.

Publicerat

Nej men kan tänka mig.. Har ju läst en del trådar av Nils l ju :P har snackat en del me :P

Håkan borde väll ha ett recept oxå skulle jag gissa. i alla fall till sin 6&5:a :P

MVH/Jocke

Publicerat

Kör med en och samma kula och laddning, förslagsvis oryx eller mega 10,1 gram, så klarar du klass 1 och har en fin rådjurspatron. Följ laddtabbellerna från din kruttillverkare.

Att hitta laddningar med olika kulvikter och utgångshastigheter som slår lika är inte det lättaste... Kanske kan man få dem att samskjuta på ett avstånd, men sedan blir det värre...

Publicerat

Mr Fiberclass: Det som skär sig en del i detta avseendet är att jag vill ha en rådjurskula som är lite lättare och som kanske har lite flackare bana och denna ska ju då främst andvändas till Rådjur och nedåt vilkea oftast skjuts bortom 100 meters sträcket!

Men jag vill ju även ha en laddaning med en tyngre kula till älg och gris vilka oftast skjuts hitom 80meterssträcket på våra marker i alla fall.

Fast du har en poäng så hittar jag inget bra recept så får det bli en Barnes X 9,1  grammare laddad till klass ett till allt.

MVH/Jocke

Publicerat

Med en BX 140gr fulladdad till klass ett har du kulbana som räcker mht den fina BC:n. Var försiktig bara så du inte överladdar - det är ett gränsfall som inte skall provas i M96 tex.

Å andra sidan kan man fråga sig vad du behöver en bättre kulbana för. Det blir endast relevant på håll över 200m och även då talar vi om enstaka centimeter. På sådana håll är träffbilden/precisionen samt vindavdriften långt viktigare.

Håll inte på och mickla - det kan leda till skadeskjutningar. Ta fram en laddning med en bra kula som skjuter tätt (max 10-15mm på 100m). Skjut sedan in bössan och kolla träfflaget på alla avstånd upp till det avstånd då du inte längre kan hålla alla skotten inom en snusdosa. Då har du hittat ett maxavstånd får rådjur. Det kan mycket väl vara under 200m. Om du inte har en avståndsmätare så är avståndsbedömningen vansklig och då ska man nog hålla sig under 200m under alla omständigheter, särskilt när det blåser!

Publicerat

Mr Fiberclass: Jo du har nog rätt i det avseendet med laborationer och skadeskjutning  ::)

Får kanske hålla mig till en kula ändå.

Är BX:en den bästa du kan tipsa om?

Har funderat en del på att göra som han har gjort i VT Skribenten där som skriver en artikel om Krico 700 "säkerhetsstudsaren" han har ju 2 kulor han jagar med. En lite hårdare för en viss jakt och en lite mjukare till en viss jakt båda dessa kulor vägde 9,1gram om jag inte missminer mig.

Ska se om jag kan få 2 sådana kulor att slå likt.

Han hade en Barnes kula och den andra minns jag ej.

Jag får nog kolla igenom högarna med gammla VT när jag kommer hem och se om jag hittar den tidningen.

MVH/Jocke

Publicerat

Ladda oryx med MRP2 och använd magnumtändhatt inte vanlig. Kulan gör inte mer än strax under 800 och ger marginell köttförstöring på rå.

Den är dessutom laddad vad som går att få ur en 6,5;a till älg. Jag sköt och skjuter en del med den kulan men i min 6,5;a så var precisionen katastrofal innan jag laddade med magnumtändhatt. Serierna krympte från 7-8 cm till runt 1 cm bara med tändhattsbytet. Jag når numera 880 m/s i 6,5-06 med samma kula och har skjutit några rådjur med den utan att jag behövt bära hem djuret i två bitar. Kulan sänker inte katastrofalt mycket upp till 200 om vapnet skjuts in med 4-5 cm överslag på hundra även laddad i 6,5X55. En niogramskula klarar normalt inte klass1 kravet numera annat än kanske teoretiskt skjuter man i kronograf blir man besviken.

Publicerat

Nils: okej.. jag provar och ser... Jag ska köpa hem lite olika och testa tänkte jag :P  Tackar för tipset ;)

MVH/Jocke

Publicerat

Kan du få upp en 140 grs Barnes XBT i hastighet så att den klarar klass 1 så har du en mycket bra patron, under förutsättning att den slår tätt också.

Det borde räcka med med ca 835 m/s tack vare den höga ballistiska koefficienten.

Ovanstående gäller även Nosler Partition.

Ett annat, som jag själv tycker, bra alterntiv är Hornadys 140 grs SP. Det är ingen premiumkula, men ändå en välgjord blyspets med hög BC. Den kan normalt utan problem laddas till 850 m/s i en 6,5:a med normal piplängd.

Sierra har en otroligt välskjutande 140 grs blyspets (Gameking), men den ska tydligen vara lite för blöt för klass 1 vilt.

Sen finns också Rhino 140 grs som även fabriksladdas.

Så det är bara att ladda och prova.

Vad är det för bössa du har köpt?

mvh Danne

Publicerat

Danne: Jag är sugen på att ladda upp Rhino till klass 1 och andvända till allt.  Vet du vart man kan få tag i laddata till Rhinos kulor för Norma krut?

http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=2135.0

Det är en länk om den nya bössan.

MVH/Jocke

Publicerat

Hej

Har tyvärr inga laddata till just Rhinokulan men jag hade nog använt mig av Normas vanliga laddtabell för 9,1 grams kula. Och som alltid gäller det att börja lugnt och hålla koll på tecknen för höga tryck.

Du blir säkert nöjd med Kricon, jag har bara hört gott om detta fabrikat när det gäller precision.

Jag är själv på väg att köpa en ny 6,5X55 som ska fungera både på banan och till rådjursjakten.

En välskjutande 6,5:a är ju ett måste i vapenskåpet.

mvh Danne

Publicerat

Danne: Okej kanske skulle ta och beställa hem ett paket med 9,1 grammare Rhino då :P

Ja en välskjutande 6,5:a hade jag inte varit rädd för att andvända på allt vilt vi har i norden!

Ja det kommer bli roligt att testa den precitions mässigt. Än så länge är jag mer än nöjd. Håller den dessutom bra presition så kommer den bössan aldrig att lämna mitt skåp det kan jag lova ;)

Har lite bilder här på datorn men vet inte hur jag får in dom i en tråd smidigast  :- :-[

Det är ingen direkt toppkvalitet på bilderna tyvärr :(

MVH/Jocke

Publicerat

Jag vet inte med vilka krut ni tänker testa men norma klarar inte 2700 joule 100m från mynning med någon kula jag hittat.

Däremot klarar den 2000 joule med 10 grammare.

Det blir att sätta brotschen i patronläget och riva om det till 6,5-284 eller 6,5 AI eller ta lös pipan kapa av den i bakkant göra en ny gänga och göra en 6,5-06 av den om ni vill skjuta 9 grammare lagligt på älg.

Jag tror inte att det är några problem med att få dom att lägga sig ner med någon premiumkula men ska lagtexten följas då finns det inga genvägar. Oryx eller liknande ger bra resultat på älg och rådjur i 6,5x55 och det är tyvärr enda möjligheten som finns att klara kraven för klass 1 att använda tyngre kulor.

Publicerat

Ja, det stämmer. I Normas laddtabell på hemsidan så finns det faktiskt inte en enda laddning med 140 grains kula som klarar klass 1.

Jag har bara använt den gamla tabellen i pappersformat.

Rifle - kolla tabellen med Norma krut på www.norma.cc innan du börjar experimentera.

Titta även i andra laddtabeller.

mvh Danne

Publicerat

Nils: Det var ju ett rackans skit att inte 9,1grammarna klarar det  :-

Får väll kanske bli lite tyngre grejjer i stället då  ::) Typ Rhino 10,1grams.

Danne: Jag har normas laddbibel här nere i laddrummet. så du behöver inte vara orolig att jag kommer att experimentera bort mig ;)

MVH/Jocke

Publicerat

Jag visste inte att rhino kulan görs i 10,1 grams version till 6,5. Det är ett klart intressant projekt då den ska öppna sig snabbare och till större diameter än oryx. Kanske inte så bra vid rådjursjakt i min men ett starkt kort om nalle är på dagordningen.

Publicerat

Jorå det finns.

Saxat från Harbovapen.

" 6,5 (264)/156GR 9,88 50 494,00 "

Kan nog vara giftigt när man har "allt-i-allo" jakt i laget (när det jagas rå,älg och gris)  :P

MVH/Jocke

Publicerat

Jag har ett recept (och 30-talet färdiga bumpor) som klarar klass 1 kraven, pm:a om du är intresserad. Bland alla "premium"-tokar så sticker jag ut hakan lite och vill slå ett slag för Hornadys 160gr RN.

Enligt mig en mkt bra kula för pengarna. Lägg till mer pengar och du får en bättre kula......kanske...... om så är fallet så är det nog ingen älg lr gris som märker skillnaden, gör den det så klagar han nog inte ändå! ::)