Publicerat September 11, 201015 yr Idag var det grisjaktspremiär hos Nordins i skåne, hos Christians föräldrar men ingen Christian. På plats fanns 8 skyttar och en hundförare med en duktig hund. Jag drabbas alltid av lyriska tankar efter jakten om hunden varit klockren, denna hunden var klockren. En blandning av springer spaniel eller liknande med wachtel skulle jag tro och en av årets trevligaste hundförare. Jag hamnade på ett bakpass i en backe för att jag kanske tjatat om att jag stött på gris där, eller för att jag hittade dit, vet inte vilket... har döpt passet till "allt eller inget" Hunden drev rådjur i 4 sekunder med jämmerskall och gris med ståndskall eller drivande och skall. Fan va spännande det var första gången hunden tog upp skall, just den gång var det en ekorre på ett avbrutet träd 2,5 m ovan mark som jävlades något så in i helvete med hunden. kort därefter hörde man ett kraftigt nästan hotfullt skall och hundföraren rapporterade GRIS - ståndskall!. håret reste sig sakta på armarna, fortsatte upp på överarmarna och passerade nacken för att sakta krympa skinnet kring mina öron. jag började le, kramade lite hårdare kring min 45/70 med nickelsiktet på 3ggr förstoring och tänkte tyst och distinkt för mig själv: - Grisarna är inne! dom e inne, och vi har en guldhund! Drevjakt är en drog! man grips som av kraftiga klor när första drevjakten kommer igång på året, den är speciell. man har åt helvete för mycket kläder och svettas som en margarinost i solsken, för man klär sig som sist för det var ju kallt, viss var det så (i januari...). Så bara smäller det till, en gång, två gånger, sen tyst, men hunden matar på. vad hände nu? ingen säger något på radion och jag blir irriterad. Så jag meddelar med "smekande stämma" över radion - kan man få höra hur det gått? en brungris påskjuten men sprang vidare. "men va fa-an." tänkte jag. Minuten senare säger någon att de hittat den. lämnar de passet (!) funderade jag men avbröts av en ny knall. hunden tystnar. Jahapp, det var denne jakten tänkte jag. Det var det det.... Då hör jag en ny knall, följt av det skärande skriket från en träffad gris. ingen säger något. grisen skriker fortfarande och jag tänker "skjut ett fångskott för f-n" sen slutar det. Jag fattar ingenting och har inte fantasi till att spekulera ut det hela. då hör jag Ann på radion säga: - Eh, vi stod och snackade och när vi vände oss om så stod det en gris där. - sköt ni den frågade nån. - Nä, den drog. Jag blir ombedd att lämna passet för att vara extraskytt vid eftersöket som skall göras. Undrar vilken gris det e då, tänkte jag... När jag kommit ner och vi halvbryter på vår front för att gå på den påskjutna suggan så kommer det en fetknall 200m framför mig in i skogen. inget mer. Ann säger till mig att bli där jag är. Vad har man nu hittat på? den kanske låg där? så får jag höra att den stora grisen de precis sköt saknade hål sen innan och att vi ska göra eftersök. Vi ställer ut och släpper, jag ställer förstoring och väntar, men det är ingen gris där. vi bryter och tar fika/tar hand om 3 skjutna grisar, en galt och två brunisar. jag gör inte så mkt mer än hämtar bilar och tar chansen att höra mig för om skottet på suggan. den hade kommit i en hage i full fart, 80m, bredsida. skytten hade inte stöd, släppte ett skott och blev förvånad att grisen inte gick omkull, hallå där tänkte jag stilla för mig själv... Jag skyller ingen men jag hade nog hållt det skottet. så jag sa: - skjut tills det ligger, det kör jag med... Vi ställer ut och går på ett kombinerat eftersök och ny såt men utan ett liv. Jag snackar skit med hundföraren som undrar vad jag ska göra med frasseman i framtiden. -tja, gryt eller gris, vet inte riktigt. ha inte brått sa han då. få pli på livet innan du börjar jaga, jaga gör den ändå. sen sa han att om jag ville så hade han 6 gryt att jaga på för han var sååå, jääävla trött på vaka räv o grävling. jag får nog ha ditt nummer sa jag lite tyst då... Så, alla mina grytpolare, är vi uppe i nära 40 gryt nu. vilket nirvana! bjuder på lite bilder på pass och gris.
Publicerat September 11, 201015 yr Författare Bilderna funkar ej för mig när man ska klicka på dom men! jag kan se dem. pma din mejl så skickar jag dem
Publicerat September 11, 201015 yr men! jag kan se dem. pma din mejl så skickar jag dem Starta om Explorern och nu funka dem , ser bra ut !! inte långt från mig
Publicerat September 11, 201015 yr Årröd... Inte många kilometer från min mark. Om det är samma Årröd?? Mellan Klippan och Eket?? Härliga bilder: Nöff på dig.
Publicerat September 11, 201015 yr Låter som en jobbigt trivsam dag Men att han som bomma inte hade stöd? Vem brukar ha det på löpande mål? Inte jag iaf Då bommar man ju om nåt. Stillastående ser jag ingen orsak till att inte använda stöd dock
Publicerat September 11, 201015 yr Författare Låter som en jobbigt trivsam dag Men att han som bomma inte hade stöd? Vem brukar ha det på löpande mål? Inte jag iaf Då bommar man ju om nåt. Stillastående ser jag ingen orsak till att inte använda stöd dock så sant. där är mer sagt i samtalet som ger mycket mer info. jag hade själv kanske tagit skottet, man vet aldrig. men då hade det fanimej varit en dag med strålande solsken och som startats med frukost på sängen och att frugan gjort matsäcken + kaffe. han slog mig inte som typen som hade koll på om dagen var en bra dag eller inte. "men bössan var inskjuten veckan innan" han tittade lite tjurigt på mig när jag undrade om han visste att träffytan var stor som min hand ungefär... jag ska inte gnälla på han, det hände inget och han tokbommade. han visste inte sin framförhållning så det kunde blivit ett rövskott men det blev det inte och det är jag bara glad för. jag hittade dock en like, fredrik. han hade koll och hans ögon glittrade när vi pratade griskött och olika sätt att tillaga.
Publicerat September 11, 201015 yr Författare Årröd... Inte många kilometer från min mark. Om det är samma Årröd?? Mellan Klippan och Eket?? Härliga bilder: Nöff på dig. vart fan bor du då? det är för dåligt att fått på kaffe än! risigt.... jag menar årröd utanför Tollarp/linderöd - samma? det var en dag som skrivs in i pappersjaktdagboken denna!
Publicerat September 11, 201015 yr Vad härligt med drevjakt. låter så förbannat kul . Grattis till en trevlig jaktdag. Ha de !! /Eas