Publicerat September 13, 201015 yr Tänkte ställa lite nybörjarfrågor kring att åtla för grisar. Vi har gjort en nystart på marken med utfordring då den eftersatts senaste året. Igår var vi och hämtade spannmål, fyllde på alla rulltunnor samt en spridare. Vi fick även via en kontakt på Coop c:a 70-80kg bröd och 100kg grönsaker samt möjlighet att hämta hur mycket vi vill framöver. Fick tips om att täcka över brödet med granris och lägga det i anslutning till åteln, men inte mitt på. Granrisets funktion skulle vara att hålla fåglarna borta. Vi ställde spridaren på att sprida 4 gånger/natt, varannan timme, med start 21.00 och således sista spridningen 03.00. Den sprider 5 sekunder vid varje tillfälle. Så nu mina frågor. 1) Hur ser ni på utfodring med bröd/grönsaker? 2) Om man utfodrar med bröd, är granris en bra lösning för att inte fåglar ska ta allt? 3) Vilken frekvens är lämplig på spridaren? (förstår att det har att göra med vilttätheten en del, men nu vill vi "sprida ryktet" att åteln har mat igen) 4) Om det blir ruljans på åtlarna igen så vill man fylla på kontinuerligt, skrämmer man bort grisarna länge när man varit och klampat runt på åteln? Kan det vara läge att investera i större tunnor för att slippa springet? 5) Vid två av åtlarna har vi "öppna torn". Bör man bygga om dem till kojor för att minska grisarnas chans att upptäcka en? 6) Hur viktigt är det att tjära runt åteln? Fick höra att det bara var aktuellt på försommaren då insekterna var jobbiga för svinen. Tacksam för alla tips och tricks. Även på saker jag missat att ta upp här!
Publicerat September 13, 201015 yr Tänkte ställa lite nybörjarfrågor kring att åtla för grisar.Vi har gjort en nystart på marken med utfordring då den eftersatts senaste året. Igår var vi och hämtade spannmål, fyllde på alla rulltunnor samt en spridare. Vi fick även via en kontakt på Coop c:a 70-80kg bröd och 100kg grönsaker samt möjlighet att hämta hur mycket vi vill framöver. Fick tips om att täcka över brödet med granris och lägga det i anslutning till åteln, men inte mitt på. Granrisets funktion skulle vara att hålla fåglarna borta. Vi ställde spridaren på att sprida 4 gånger/natt, varannan timme, med start 21.00 och således sista spridningen 03.00. Den sprider 5 sekunder vid varje tillfälle. Så nu mina frågor. 1) Hur ser ni på utfodring med bröd/grönsaker? Ganska olika det där med vad man ska lägga ut på åtel och inte. Svenska Jägareförbundet tycker att man ska åtla med spannmål och riktga råvaror, Så visst grönsaker går bra, men många åtlar med bröd. 2) Om man utfodrar med bröd, är granris en bra lösning för att inte fåglar ska ta allt? Åtlar man med bröd kan man ställa en gammaldax drickaback med en sten uppe på som bara grisen kan välta, blir den lätt att välta tar grävlingen hand om brödet. Eller bygger man en typ av foderlåda med lock som grisarna kan putta av. 3) Vilken frekvens är lämplig på spridaren? (förstår att det har att göra med vilttätheten en del, men nu vill vi ”sprida ryktet” att åteln har mat igen) Det där är nog lite ifrån mark till mark och beroende på hur mycket gris det finns, men 1kg utkastad majs tar en stund att pilla i sej för några grisar, har du sedan bröd och grönsaker och kanske en rulltunna så har grisarna att pyssla med. 4) Om det blir ruljans på åtlarna igen så vill man fylla på kontinuerligt, skrämmer man bort grisarna länge när man varit och klampat runt på åteln? Kan det vara läge att investera i större tunnor för att slippa springet? Nej man skrämmer inte bort grisarna så lätt, har själv på min egen åtel då jag haft gris varit varje kväll och kastat ut majsen för hand utan handskar, och grisarna har kommit innom ett par timmar efteråt. 5) Vid två av åtlarna har vi ”öppna torn”. Bör man bygga om dem till kojor för att minska grisarnas chans att upptäcka en? Ja ska man sitta längre stunder kan det ju vara skönt med inbyggda torn, men att en gris skulle se dej sitta i ett öppet torn är ingen större fara, om du inte sitter så du blir en siluett emot en ljusare bakrund värre är det med vindriktningen, då de har ett bra luktsinne och bra hörsel, däremot synen är mindre bra. 6) Hur viktigt är det att tjära runt åteln? Fick höra att det bara var aktuellt på försommaren då insekterna var jobbiga för svinen. Vet inte hur det är med tjäran, jag tjärar året om och har inte märkt någon skillnad på om de gnuggar sig mera på försommaren än på hösten eller vintern. Tacksam för alla tips och tricks. Även på saker jag missat att ta upp här! Här är lite utav mina reflektioner angående detta område, sedan vad som är rätt eller fel får man nog prova sig fram, //Smålänningen
Publicerat September 14, 201015 yr Så nu mina frågor.1) Hur ser ni på utfodring med bröd/grönsaker? Själv ser jag hellre spannmål och liknande istället för bröd, men grönsaker går ju säkert fint. Visserligen äter inte "våra" vildsvin t ex sockerbetor, morötter. Inte potatis heller för den delen utan det duger bara med majs, helst sur. Varför? Jadu, jag har ingen aning. Dessutom så tar det lite längre tid att äta upp utspridd spannmål, och då har man mer tid på sig att bestämma vilket djur man ska ta osv osv. 2) Om man utfodrar med bröd, är granris en bra lösning för att inte fåglar ska ta allt? Jo, antingen det eller halm. Men om man har ork och tid så finns det lite trix som man kan ta till. En omtyckt variant är att gräva ner maten. Vildsvinen gillar när maten ligger under jord, och då får du också effekten att fåglarna inte hittar det. Lättast blir det med spannmål då du bara behöver ett järnspett att göra ett hål i marken som du häller ner maten i, (Tar lång tid att böka upp, och man splittrar lätt flocken). 3) Vilken frekvens är lämplig på spridaren? (förstår att det har att göra med vilttätheten en del, men nu vill vi ”sprida ryktet” att åteln har mat igen) När man ska sätta igång en åtel efter ett uppehåll eller rent av ska göra en ny åtel så kan man ju använda mat som lockar från lite längre håll. T ex så kan du ta en hink och fylla den med något gott, t ex majs, och hälla på vatten så det precis täcker majsen. Sen får det stå där och gotta till sig ett tag tills det surnar. Det drar gris något så fruktansvärt. Vattnet som blir kvar efteråt kan man hälla på torra stubbar eller liknande så lukten sätter sig. 4) Om det blir ruljans på åtlarna igen så vill man fylla på kontinuerligt, skrämmer man bort grisarna länge när man varit och klampat runt på åteln? Kan det vara läge att investera i större tunnor för att slippa springet? Det beror lite på grisarna. De vildsvinen som besöker våra åtlar är extremt skygga och kan försvinna upp till en vecka om du bara flyttar något på åteln, eller om något skiljer sig från förra gången de var där. Slängde ut lite grövre pinnar och sånt på åteln som de kunde buffa omkring en gång när jag skulle fodra. Det var dött i flera dagar innan de försiktigt började komma tillbaka. Men det skiljer sig. 5) Vid två av åtlarna har vi ”öppna torn”. Bör man bygga om dem till kojor för att minska grisarnas chans att upptäcka en? Den enda egentliga fördelen, som jag ser det, med koja är värmen när det börjar bli kyligare ute. Dessutom för du bara en massa äckel-getingar och sånt i kojan. Inte kul att skjuta när det sitter ett getingbo i taket 6) Hur viktigt är det att tjära runt åteln? Fick höra att det bara var aktuellt på försommaren då insekterna var jobbiga för svinen. Hos oss är tjäran alltid populär, sommar som vinter. Helst ska det vara boktjära, då den verkar dra bättre. Men all tjära fungerar såklart. Vi har provat med både trätjära och boktjära på en av åtlarna, inte samtidigt utan en period med trätjära och en med boktjära. Och vad vi har kunnat konstatera är att de fullkomligt älskar boktjäran. De skaver både mer och oftare. Tacksam för alla tips och tricks. Även på saker jag missat att ta upp här!
Publicerat September 14, 201015 yr Tror att vi ska börja med att skilja på utfodring och åtling. 1) Hur ser ni på utfodring med bröd/grönsaker?För utfodring absolut inte bröd, som lite extra gottigott på en åtel då och då kan det vara godkänt. Grönsaker har vi testat med men dom som kommer från grönsaksdisken hos handlarn rör dom inte. 2) Om man utfodrar med bröd, är granris en bra lösning för att inte fåglar ska ta allt? Som sagt tidigare, inte utfodra med bröd. Vi använder inget alls till brödet men granris kan säkert funka. 3) Vilken frekvens är lämplig på spridaren? (förstår att det har att göra med vilttätheten en del, men nu vill vi ”sprida ryktet” att åteln har mat igen) Du svarar på din egen fråga här, det dröjer inte länge innan dom upptäcker att det finns mat. Peta ut lite mer om det känns bätter men det kommer nog inte göra nån markant skillnad. 4) Om det blir ruljans på åtlarna igen så vill man fylla på kontinuerligt, skrämmer man bort grisarna länge när man varit och klampat runt på åteln? Kan det vara läge att investera i större tunnor för att slippa springet? Har aldrig haft nåt som helst problem med att dom skulle skygga åteln för att man har varit där och fyllt eller lagt ut frukt etc. 5) Vid två av åtlarna har vi ”öppna torn”. Bör man bygga om dem till kojor för att minska grisarnas chans att upptäcka en? Största fördelen som jag ser med en koja är att man kommer undan från väder och vind. 6) Hur viktigt är det att tjära runt åteln? Fick höra att det bara var aktuellt på försommaren då insekterna var jobbiga för svinen. Det är ju aldrig fel att göra det men absolut inget som är ett måste, finns det bara god mat så brukar dom trivas ganska bra. Tacksam för alla tips och tricks. Även på saker jag missat att ta upp här!
Publicerat September 14, 201015 yr Bra tråd Andreas! Bra information alla som svarat. Jag funderar lite kring belysning: Fördelar? Nackdelar? Att tänka på? Högaktningsfullt. /C
Publicerat September 14, 201015 yr Författare Tack för alla era svar och synpunkter! Mycket uppskattat. Följdfråga, är majs så överlägset som åtelmat som det framstår? Om man inte kör med belysning på åteln, gör det då stor skillnad att lägga ut halm?
Publicerat September 14, 201015 yr Tack för alla era svar och synpunkter! Mycket uppskattat.Följdfråga, är majs så överlägset som åtelmat som det framstår? Om man inte kör med belysning på åteln, gör det då stor skillnad att lägga ut halm? Majs är outstanding som foder och slår det mesta! Jag använder dock mest vete och det är kanon här hemma. Halm ger ett bra ljus fram tills det att grisarna har härjat runt.... och solen gått ner. Alltså ingen större nytta mer än kortvarigt. Satsa hellre på belysning och den bör sitta på kojan/tornet eller bakom. Ljus som kommer från ett längre håll reagerar inte grisarna lika mycket för, som ett ljus framme vid åteln. Vad du behöver är ett extraljus till bil, 12v batteri, dimmer och lite sladd. Den billigaste varianten och den bäst fungerande!
Publicerat September 14, 201015 yr Jag svarar lite om tjäran också; Lika viktigt som fodret och det skall penslas på nytt varannan vecka hela året för att få bäst effekt. ÖoBs tjära är mycket bra och kostar inte skjortan som många av de andra. Jag märker då ingen skillnad och har provat de flesta. Koja är att föredra och den bör vara utrustat med ett avvittringsrör modell högre. Allt för att lyckas bättre med åteljakten! Man stänger dock in sig och upplevelsen av själva naturen blir så mycket mindre...
Publicerat September 14, 201015 yr Tack för alla era svar och synpunkter! Mycket uppskattat.Följdfråga, är majs så överlägset som åtelmat som det framstår? Om man inte kör med belysning på åteln, gör det då stor skillnad att lägga ut halm? Hemma är majs bättre en vete havre o annat jag provat med. jag har belysning och jag har ingen anledning att sprida halm för det gör ingen stor skilnad. Lagom belysning räcker. //
Publicerat September 14, 201015 yr 1) Hur ser ni på utfodring med bröd/grönsaker? Ingen utfodring med bröd eller dylikt överhuvudtaget. Inte bra för svinen 2) Om man utfodrar med bröd, är granris en bra lösning för att inte fåglar ska ta allt? .... 3) Vilken frekvens är lämplig på spridaren? (förstår att det har att göra med vilttätheten en del, men nu vill vi "sprida ryktet" att åteln har mat igen) När jag startade min åtel så körde jag med endast en spridning kl 20.00 och så har jag fortsatt och det funkar bra. 4) Om det blir ruljans på åtlarna igen så vill man fylla på kontinuerligt, skrämmer man bort grisarna länge när man varit och klampat runt på åteln? Kan det vara läge att investera i större tunnor för att slippa springet? Jag har inte märkt av att dom skulle bry sig om det alls. Inte på min mark iaf. 5) Vid två av åtlarna har vi "öppna torn". Bör man bygga om dem till kojor för att minska grisarnas chans att upptäcka en? Nej. Bara trollgubbar sitter i kojor. Utebliven naturupplevels som det talades om tidigare är ju också ett minus för koja. Klä på dig ordentligt. 6) Hur viktigt är det att tjära runt åteln? Fick höra att det bara var aktuellt på försommaren då insekterna var jobbiga för svinen. Tjära året runt. När jag ville se om det fanns gris på min mark så var det mitt i svinkalla vintern med skitmycket snö, men grisarna bökade sig fram till tjäran och gned sig samt repade bark med betarna. Mvh//Matte.
Publicerat September 15, 201015 yr Majs är bra av anledningen att det inte "sätter" igen spridaren likt vete och ärtor mm. Detta på grund av dess hårda yta/struktur. Visst kan man ha vete etc i spridaren men risken är mycket större att den sätter igen. Du skall med majsen vara aktsam på att det är kärnmajs, att säcken inte innehåller "majsmjöl", då detta får samma effekt som vetet. Grisarna älskar majs och enbart något hekto/dygn räcker. Tjäran är kanon, som tidigare nämnts ta ÖB´s, tänk på att inte tjära överallt - välj ut något träd som står bra till och tjära sidan mot tornet! För mycket tjära på många träd är negativt ur ajktlig synvinkel. Skall alltid finnas välsmorda träd. I mitt tycke fungerar öppna torn ok, förutom att man måste klä sig efter väder, som tidigare sagts så tycker även jag att viss del av naturupplevelsen uteblir om man sitter alltför instängd. Vinden har i princip lika stor betydelse oavsett hurvilken typ av torn du sitter i. Det bästa här är att ha olika alternativa torn eller åtelplatser att välja beroende på vindriktning. Är vinden fel så låt grisarna äta ifred - lukten är i princip alltid det som skapar problem! Åteln skall vara ok att skjuta riskfritt på, men inte långt från skyddd, gärna skog ganska tätt inpå... Lycka till! RG
Publicerat September 15, 201015 yr är det ngn. som med framgång använt saltsten till grisarna? har försökt, men de verkar inte gilla dem?
Publicerat September 17, 201015 yr Författare Tack alla för tips och råd! Blir en sväng ut ikväll för att fylla på och kolla om det varit några nassar i farten. Ligger rulltunnorna ned så är det ett bra tecken. Någon som vet var i närheten av Norrtälje/Stockholm/Knutby man kan köpa majs till vettigt pris? Vad kostar förresten majs/kg generellt?
Publicerat September 17, 201015 yr Tack alla för tips och råd! Blir en sväng ut ikväll för att fylla på och kolla om det varit några nassar i farten. Ligger rulltunnorna ned så är det ett bra tecken. Någon som vet var i närheten av Norrtälje/Stockholm/Knutby man kan köpa majs till vettigt pris? Vad kostar förresten majs/kg generellt? Räkna med 3-4 kr per kg //
Publicerat Oktober 4, 201015 yr Hallå! Åteln som jag kört igång tillsammans med Andreas och Rodent har gått över förväntan. Aktivitet redan efter en vecka och nu har vi fått upp 2st kameror. Vi kunde inte hålla oss längre än 48 timmar innan vi drog ut till marken för att tömma minneskortet. Tack för alla tips!
Publicerat Oktober 4, 201015 yr Om man skjuter en kulting/årsgris med suggan i närheten, hur lång tid tar det innan hon är tillbaka med familjen? Undviker hon den platsen in i det sista eller är hon där inom kort igen?