Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Funderingar kring vapengarderoben

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar lite över vapengarderoben....

Det jag gillar att skjuta med är kula, det är sådna vapen jag känner mig bekväm att använda. Jag väljer genomgående kulvapen när jag skall göra något. Har inte haft med hagelbrakaren eller kombin till vare sig jakt eller bana på över 3 år. De står med andra ord och tar plats. Jag skulle alltså kunna göra mig av med dem utan att känna någon egentlig saknad.

Däremot.

Öser jag ut dem så finns det helt plötsligt intressant plats i skåpet. Då har man möjlighet att fylla på med något annat skojigt... Det här är definitivt något att fundera över. Å andra sidan får man passa sig så att man inte råkar ut för vapenbytarsjukan som verkar gå som en pest här på forumet.

Mitt nuvarande vapeninnehav omfattar:

6,5x55; HDF Titan II; Kahles Helia L 3-12x56

9,3x62; HVA 1640; Zeiss Conquest 3-9x50

22LR; Anschütz 1415-1416; Zeiss Conquest 3-9x40

222rem+12; Valmet 412; 222rem+12

12/70; Baikalbock

En variant skulle kunna vara att skaffa ett sjätte kulvapen med motiveringen drevjakt. 6,5-an och 9,3-an är inte direkt drevjaktsvänliga i nuvarande utförande i mina händer. Men det tarvar ett större skåp. Å andra sidan vore det bra med större skåp för det är bra trångt med allt som skall få plats redan nu....

En annan variant är att byta in både kombin+hagelbrakaren vid ett och samma tillfälle. Har varit i kontakt med Torsbo och de kan tänka sig att ta emot båda.

Publicerat
  • Författare

Det som för övrigt är på gång just nu är en dämpare från RCC (på exabits rekommendation). Det är 6,5-an som jag tänkte uppgradera med dämpare av den enkla anledningen att detta är det vapen som jag skjuter absolut mest med (frånsett 22-an så klart). Funderar även på att skaffa ett mer högförstorande sikte, det befintliga siktet (Kahles Helia L 3-12x56) är bra men jag vill komma ännu närmare. (Ett beteende som jag känner igen i mig själv från när jag fotograferade som mest.) Har kikat på ett Nikon Monarch III 5-20x44, trevligt och inte ruinerande i prisläge. I morgon EM tänkte jag fara förbi JG i Sävedalen för att kolla om de ha någoot Trijcon 5-20 inne som man kan kika på. Ja ja, vi får la se. Jag går ju inte direkt under om jag fortsätter med Helian, men det är ju kul med prylar ;)

Publicerat

Hagelbrakaren skulle jag behålla kan vara bra att ha om man blir bjuden på nån jakt där det är hagel som gäller, kombin mot en dubbelstudsare kanske?

Publicerat
  • Författare
Hagelbrakaren skulle jag behålla kan vara bra att ha om man blir bjuden på nån jakt där det är hagel som gäller, kombin mot en dubbelstudsare kanske?

Har ju funderat på ett kulpipset till valmeten tidigare.... Men det är ju det där med brytvapen..... Inte riktigt min påse. :(

Publicerat
Har ju funderat på ett kulpipset till valmeten tidigare.... Men det är ju det där med brytvapen..... Inte riktigt min påse. :(

Köp en blaser och en näve pipor i olika storlekar då!

Publicerat
  • Författare
Det som för övrigt är på gång just nu är en dämpare från RCC (på exabits rekommendation). Det är 6,5-an som jag tänkte uppgradera med dämpare av den enkla anledningen att detta är det vapen som jag skjuter absolut mest med (frånsett 22-an så klart).

har bara pratat med Roger på telefon, men nu fick jag i alla fall licensansökningshandlingarna. Åker väl och lämnar in dem i morgon så fort dotterns "skoljogg" är avklarad....

Publicerat
  • Författare

Det blev en lite annan förändring i garderoben än jag först tänkt. Jag har inte riktigt varit överrens med min 1640 i 9,3x62. Rekylen är inget problem, men jag har inte riktigt fått ordning på slutstyckesgången. Är lite bortskämd med 6,5-ans väldigt förlåtande slutstyckesgång. När jag var förbi JG-jakt förut i dag klämde jag lite på bössorna och kunde inte släppa en nätt och välhållen helstockad CG 2000 i 30-06. Trevlig slutstyckesgång. Den är nu undanlagd tills i morgon.

(Skall till GBG igen då, det är första dagen på en vindkraftmässa - vind 2010 - , idag var jag "monterbyggare")

Publicerat

Nu har du redan gjort ditt drag men om jag var du skulle jag i detta läge, i nämnd ordning,:

- Sälja niotrean, du trivs ju ändå inte med den.

- Sälja även siktet på niotrean

- Köpa ett drevjaktssikte till 30-06:an, rödpunkt eller 1-4x. Själv har jag fastnat för Trijicon och Meopta Meostar men har inte skramlat fram slantarna ännu.

- Skaffa hagelpipset till Valmeten.

- Sälja Baikalen.

(man skall helt enkelt ha ett hagelgevär)

- Köpa kombipipset i klass 1 till Valmeten.

Då jevvlar är du rustad! :-) Och har en plats över i garderoben. Den skulle jag fylla ut med en 17HMR för att kunna klippa skräpfågel med på avstånd bortom 22LR, men lite överflödig är den.

Hade du inte hunnit köpa 30-06:an hade jag rekommenderat att du skulle byta ut niotrean mot en halvautomat i klass 1, sedan enligt listan. Jag tror på den garderoben.

Publicerat
  • Författare
Nu har du redan gjort ditt drag men om jag var du skulle jag i detta läge, i nämnd ordning,:

- Sälja niotrean, du trivs ju ändå inte med den.

- Sälja även siktet på niotrean

- Köpa ett drevjaktssikte till 30-06:an, rödpunkt eller 1-4x. Själv har jag fastnat för Trijicon och Meopta Meostar men har inte skramlat fram slantarna ännu.

- Skaffa hagelpipset till Valmeten.

- Sälja Baikalen.

(man skall helt enkelt ha ett hagelgevär)

- Köpa kombipipset i klass 1 till Valmeten.

Då jevvlar är du rustad! :-) Och har en plats över i garderoben. Den skulle jag fylla ut med en 17HMR för att kunna klippa skräpfågel med på avstånd bortom 22LR, men lite överflödig är den.

Hade du inte hunnit köpa 30-06:an hade jag rekommenderat att du skulle byta ut niotrean mot en halvautomat i klass 1, sedan enligt listan. Jag tror på den garderoben.

hagelpipset + klass 1 pipa till valmeten är jag inne på rent mentalt. Avyttrande av baikalen likaså. Vad det blir för 5:e vapen då får man ju ta sig en ordentlig funderare på..... Men det är väl halva grejen kan man ju tycka <_<

Publicerat

Jag tycker du har ett håll mellan klass 1 & 4. Kanske en trevlig fågel/rävstudsare i .222 eller .22 H? Sedan tycker jag man bör ha en pang som man får skjuta allt vilt i världen med och då är en .375H&H minimum/bäst. Den kan man ha som drevjaktspang med en 1-4x20 eller rödpunkt. Mkt bra för älg, vildsvin och björn.

Publicerat
  • Författare
Jag tycker du har ett håll mellan klass 1 & 4. Kanske en trevlig fågel/rävstudsare i .222 eller .22 H? Sedan tycker jag man bör ha en pang som man får skjuta allt vilt i världen med och då är en .375H&H minimum/bäst. Den kan man ha som drevjaktspang med en 1-4x20 eller rödpunkt. Mkt bra för älg, vildsvin och björn.

Intressanta synpunkter. Eftersom jag främst använder 6,5-an så tycker jag nog att jag inte har någon egentlig klass 2 lucka. Men något lite fränare än 22LR är ju alltid lockande.

En grovsing kanske kan motiveras som 6:e vapen i framtiden.... Men eftersom jag inte handladdar kommer ammopriset att ha ett visst inflytande på val av kaliber + vapen i så fall.

Publicerat

Just genomfört byte, enligt tidigare inlägg, rensat bort en massa olika vapen mot 1 Blaser. Kaliber 308 win och sedan till denna aimp micro i snabbfästen, VAripoint 3-12 56 i likadana fästen. Nu återstår drevjaktskikare i snabbmontage(docj inte panik eftersom att vapnet fungerar kanon i dagsläget). Skönt att bli av med en massa onödiga flackskjutare, 375 HoH samt Dubbelstudsare. Dessa vapen finansierade större delen av Blasern...som jag måste träna lite extra med - en lätt bössa med lätt tryck.

Nu måste bara skotten sittta rätt så jkag inte får ångra valet 308... ;)

// RG

Publicerat
  • Författare

Kanske inte en fundering utan snarare en handling. Satte benstöd på 22-an härom dagen och var precis ute och testade några dussin skott CCI Blazer.

Stöden får nog sitta kvar på 22-an så köper jag ett nytt par till 6,5-an!

Får väl se om jag köper något mer, har nog redan tecknat in betydligt mer än min retroaktiva löneförhöjnign kommer att ge mig i plånboken (+1100 kr/månad sedan 1/4, kommer nog på oktoeberlönen)

Publicerat
Just genomfört byte, enligt tidigare inlägg, rensat bort en massa olika vapen mot 1 Blaser. Kaliber 308 win och sedan till denna aimp micro i snabbfästen, VAripoint 3-12 56 i likadana fästen. Nu återstår drevjaktskikare i snabbmontage(docj inte panik eftersom att vapnet fungerar kanon i dagsläget). Skönt att bli av med en massa onödiga flackskjutare, 375 HoH samt Dubbelstudsare. Dessa vapen finansierade större delen av Blasern...som jag måste träna lite extra med - en lätt bössa med lätt tryck.

Nu måste bara skotten sittta rätt så jkag inte får ångra valet 308... B)

// RG

Huga - att sälja dubbelstudsare, 375 mfl vapen och byta mot en blaser, och inte få pengar över!!! Ja nog har de lyckats med sin marknadsföring om folk är villiga att genomföra sådana affärer... Vad man gör den dagen blasern krånglar och står utan vapen (för det har hänt) är då kanske mer intressant. Hoppas du har en annan klass 1 studsare också!