Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vilka prov måste man fixa för vapenlicens?

Featured Replies

Publicerat

snackade med en skytte instruktör/provledare idag.

han trodde att man var tvungen att vara klar med alla 3 praktiska prov för att få licens på en klass 1 stämmer de?

måste jag fixa hagel provet oxå om jag vill få licens på en klass 1 bössa? eller räcker de med grund och högvilts provet (och teori) för att få licens?

Publicerat
snackade med en skytte instruktör/provledare idag.

han trodde att man var tvungen att vara klar med alla 3 praktiska prov för att få licens på en klass 1 stämmer de?

måste jag fixa hagel provet oxå om jag vill få licens på en klass 1 bössa? eller räcker de med grund och högvilts provet (och teori) för att få licens?

Jag gjorde teori sen grundprov och sen klass 1 och fick licens på klass 1 innan jag hade gjort hagel gjorde det sist då jag inte prioriterade det men är ju bra ha gjort allt :lol:

Publicerat

Håller med Cjl75. Det är lika bra att göra bort allt på en gång, man behöver ju bara göra det en gång i livet. :rolleyes:

Publicerat

Ja ingen tvekan om att så var reglerna i alla fall förut, men det kan ju ha ändrats, vet ej. Men hur som haver så tycker jag det är värt att påpeka att om inte reglerna ändrats, och om man bara tar högvilt, så är det inte sedan säkert att det går att bara göra hagelproven för att få det, utan man kan måsta göra om allt igen, har en kompis som råkade ut för detta. Och med det så håller jag med de andra här =)

Publicerat
Ja ingen tvekan om att så var reglerna i alla fall förut, men det kan ju ha ändrats, vet ej. Men hur som haver så tycker jag det är värt att påpeka att om inte reglerna ändrats, och om man bara tar högvilt, så är det inte sedan säkert att det går att bara göra hagelproven för att få det, utan man kan måsta göra om allt igen, har en kompis som råkade ut för detta. Och med det så håller jag med de andra här =)

Har man skrivit teorin gäller den "för evigt", man kan med andra ord skjuta upp för hagel när man vill sedan, liksom att man kan skjuta grundprov kula när man vill, men för högvilt måste man ha klarat grundprov kula först.

Förr var det också så, men då var högvilt separerat från grundprovet på teorin.

Med andra ord, man kan skriva, skjuta grund kula och sedan högvilt och vänta flera år och sedan skjuta upp för hagel om man vill.

Men nog är det bäst att göra allt på en gång, oftast är motivationen högre då :rolleyes: Jag tänkte själv strunta i hagel då jag aldrig skjutit lerduvor eller rörligt (bara testat ett fritt skott i princip), men gjorde det ändå, och klarade det B)

Publicerat
Har man skrivit teorin gäller den "för evigt", man kan med andra ord skjuta upp för hagel när man vill sedan, liksom att man kan skjuta grundprov kula när man vill, men för högvilt måste man ha klarat grundprov kula först.

Förr var det också så, men då var högvilt separerat från grundprovet på teorin.

Med andra ord, man kan skriva, skjuta grund kula och sedan högvilt och vänta flera år och sedan skjuta upp för hagel om man vill.

Men nog är det bäst att göra allt på en gång, oftast är motivationen högre då :rolleyes: Jag tänkte själv strunta i hagel då jag aldrig skjutit lerduvor eller rörligt (bara testat ett fritt skott i princip), men gjorde det ändå, och klarade det B)

Njae, inte riktigt rätt. Det går alldeles utmärkt att skjuta högviltsprovet utan grundprovet men då skall momentet "säker vapenhantering" ingå i högviltsprovet.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/f...nfs_2005_04.pdf

Bara att läsa innantill.

Publicerat

En av deltagarna i den deltagargrupp som jag tillhörde på studiecirkeln för jägarexamen, gjorde bara hagelprovet eftersom han redan hade licens för ett kulvapen. Tror att han fick den beviljad innan kravet på jägarexamen infördes, men i alla fall.

Publicerat

Aha, då var det som vanligt, inte så enkelt som man först vill tro :rolleyes: Tackar Amarace & Anton1

Publicerat
Njae, inte riktigt rätt. Det går alldeles utmärkt att skjuta högviltsprovet utan grundprovet men då skall momentet "säker vapenhantering" ingå i högviltsprovet.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/f...nfs_2005_04.pdf

Bara att läsa innantill.

Klart man kan göra så, men av vilken anledning, det är ju verkningslöst eftersom man ändå måste ha gjort grundprovet för Kula om man ska söka licens för Klass 1. (om man nu inte innehar ett klass 2-4 sedan innan krav på jägarexamen infördes, då kan man skriva teori och skjuta för högvilt enbart)

Grundprov kula är ju liksom grundförutsättningen.

Publicerat
Klart man kan göra så, men av vilken anledning, det är ju verkningslöst eftersom man ändå måste ha gjort grundprovet för Kula om man ska söka licens för Klass 1. (om man nu inte innehar ett klass 2-4 sedan innan krav på jägarexamen infördes, då kan man skriva teori och skjuta för högvilt enbart)

Grundprov kula är ju liksom grundförutsättningen.

Sant, anledningen skulle ju vara att man kan göra proven (grundprov kula och högviltsprovet) i vilken ordning man vill. Det beror ju lite på hur provtillfällena anordnas och om man t.ex. missar då det är prov med grundprov kula.