Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rovfågel problem

Featured Replies

Publicerat

Har en 6 mån beagle valp ca 10 kg. Vi är på jakt 4-5 dagar i veckan, trodde inte man skulle måste vara nervös hela tiden.

Valpen var tio meter får mig, då kom en berguv på tre meters höjd, flög över mig och slog ner åt hunden.

Ropade åt fågeln så den avbröt, den cirklade runt och försökte två gånger igen.

Berguv och duvhök och större ugglor har även gjort försök på hunden, känner dock inte till rovfåglar så bra.

Skaffade en reflexväst åt hunden, trodde det skulle hjälpa, men icke.

Var ute å gick för några dar sen, så kom en berguv och slog åt hunden, sköt ett skott i luften, uven flög lugnt vidare. Sen gick vi 200 meter så kommer en annan stor fågel och gör ett försök.

Undrar hur det går när hunden blir äldre och får större sök?

Vi har varit ute ca 15-20 timmar i veckan från att jag fick hunden, jag har sett 1 skogshare och 1 råbock totalt.

man börjar se ett klart samband mellan rovfågelstammen och småviltet.

Bara för 10 år sen kunde man inte gå mer än en halv timme förrän en hare hoppar undan.

Börjar det inte bli dags för jakt på rovfåglar igen.

Skriv gärna hur ni har det i era jaktmarker, om ni har samma problem som jag.

Bor lite söder om Vasa, Finland.

Publicerat

Här har vi främst ormvråk, kattuggla och en del kungsörn. Det har synts lite på skogsfågelstammarna att kungsörnen ökar men ormvråken har ökat utan att det har märkts på några stammar, dom tar ju dock mest gnagare liksom kattugglan.

Läskigt då dom ger sig efter hunden nära en också, du får skaffa pepparspray att spraya på fåglarna så kanske dom lär sig att hålla sig undan hundar?

Publicerat

rovfågel till förbannelse här i halland, har aldrig varit ute på marken utan att se minst 5 rovfåglar på max 1 timme, vid utsläpp av fältfågel har jag räknat till msått otroliga 40 rovfåglar i luften ovanför oss! såg ut som en kråkflock först men sen va de fan inte en kråka utan bara kroknäbbar :lol:

Publicerat

Är inte paragraf 28 ändrad nu så man får freda sin hund mot stora rovdjur? :lol:

Publicerat
  • Författare

Lagligt eller inte, kommer det en fågeljävel nära igen så ryker det fjädrar.

Men fågelskådarstammen har ökat kraftigt så det är många ögon på en.

Dom som tycker det skall finnas mycket rovfågel, kan väl låta en hugga fast i ryggen å tugga lite.

Publicerat

går inte dom under EU-Kråka?

Publicerat

Alldrig haft problem med att fågel tar hund men diverse småvilt åker ju med till höken o sånna i mina ögon imponerande fåglar.

Inte lika imponerd.. när de tagit mina utsatta fasaner o rapphöns...

Händer väl nån gång ibland att örn tar småhundar i landet men alldirg hört att berguv gör det.

Är du säker på att det har varit ett försök att ta hunden?

Du va inte i närheten av ett bo?

Ingen överflygning/dykning för o kolla in nogrannare va de är för nått som rör sig på marken?

Kan inget om sånt här men de rovfåglar jag möter är då rätt skygga o svåra o komma nära.

Inte så bra heller o dra upp ämnet på öppet forum..

Jag förstår problemet och rädslan, men skjuta rovfågel är olagligt.

Freda hund i nödvärn antar jag är OK men vart går gränsen.

Är det när örn sitter i hunden eller när man ser örnen över trädtopparna, eller nånstans däremellan..?

Publicerat
Berguv och duvhök och större ugglor har även gjort försök på hunden

Det där med duvhök tycker jag låter märkligt.

I mina ögon så är nog duvhöken bland det skyggaste som finns. Är inte ofta att man får mer än en skymt av dem.

Publicerat

I mina trakter i Skåne är det otroligt tätt med rovfågel, och vi har nog banne mig alla sorter oxå.

Visst ryker det någon anka samt att jag för två år sedan såg hur fem örnar försökte ta en hare, vilket sket sig ;)

Men jag har aldrig sett, eller hört för den delen, att en duvhök skulle försöka ta en hund???

Jag är ute och springer bl a med en 12 veckors liten valp på min mark med rovfåglarna flygandes omkring mig och de har aldrig visat något intresse.

Skulle gissa på att om det nu var en duvhök som flög mot din hund så var det för att skrämmas, inte för att försöka ta en hund på 10 kilo... men det är min gissning det.

Publicerat

Under de 30 år som jag jagat på mina marker, så har jag och flera här märkt att rovfågeltillgången sakta men säkert ökat, vilket är glädjande.

Ökningen av havs och kungsörn är markant, för 12-15 år sen var det en stor sak om man såg en örn, numera är det nästan en vardagshändelse här, och maken till ståtliga varelser får man leta efter. :mellow:

Brukar ha en kungsörn på åteln ibland, och om man tycker korpen är stor, så ändrar man raskt uppfattning när denna mastodont landar..

Vad gäller händelser som inkluderar rovfågel, så har jag varit med om 2st, ena gången för ca 25 år sen, när en större uggla gjorde ett utfall mot mig när jag i den tidiga morgondimman smög efter en åkerkant, fast jag vet inte vem som vart räddast, jag eller ugglan ?

Sen har duvhöken piskat upp min uvbulvan rejält en gång för ett par år sen, när den skulle försöka sno kråkliket som jag knutit fast i klorna på uven.

Detta på 30 år..jag ser inte rovfågeln som något problem om man säger så.. ^_^

Publicerat

såna problem har jag inte haft men trutarna brukar vara riktigt jävliga under juli-aug när de har ungar.

Hade i somras flera som anföll mig i båten när jag körde förbi...

Publicerat

Visst tar rovfågel hundar utan att tveka om de är rätt storlek. En bekant tappade en fullvuxen sån där rysk björnhund, som jag glömmer vad dom heter, inte i närheten av boet heller så det var inte därför. Här nere vid kusten är det bättre, vi har än så länge så lite rovfåglar att man blir glad av att se dom =)

Publicerat

Fick en ung duvhök i rävfällan förra hösten. Den släpptes givetvis precis som alla andra vi råkat fånga. Det var den tredje som vi, av misstag, fångat under de 6 år vi bott på gården. Den första gick också i rävfällan. Den andra spärrade hustrun in i hönshuse där den satt å kalasade på en höna.

Jag blir också glad av rovfåglar. Skriver upp vilka jag ser på mina marker, årets nyheter är att vi har haft en glada här under större delen av våren. Ett annat tillskott var en lärkfalk som var framme vid mig när jag rekade inför pürchen. Men några problem med rovfågel har vi väl egentligen inte, har man bara lite koll på hönorna så slipper man att de går åt. Däremot har jag en granne som förlorat lamm till korpen, men det var i fjor.

Publicerat

Som svar på trådskaparens fundering så var det knappast berguv om det upplevda skedde i fullt dagsljus,sannolikt var det en lappuggla som har ett visst temprament :o

Tillhör även jag skaran som bli glad och ödmjuk inför upplevelser med rovfåglar.

Har haft en del fina upplevelser med berguvar,ormvråkar,bivråkar,glador,sparv och duvhökar m,m.

Har räddat en berguv en gång bla fullt pådrag med polis och brandkår,vilka ögon när man kommer nära ;) den såg verkligen rakt igenom mig-ögonen var som två svetslågor.

Minns även den stora duvhökshonan som efter en rätt kämpig strid vann över anddraken i djupsnön i vintras,smög försiktigt därifrån för att inte störa henne i måltiden.

Häftiga djur :)

/Mike

Publicerat

Själv kommer jag mest att tänka på gubben i Mattisudden som ströp? slog ihjäl? en örn som höll på att ta hans hund för några år sedan. Men jag har aldrig hört om någon mindre rovfågel skulle försöka ta hund.

Publicerat
  • Författare

Missförstå mig inte nu, jag tycker det är fina fåglar och det är en upplevelse att se dem jaga.

Där jag jagar har vi ca 3000 ha vassbeväxt vatten och 2500 ha sammanhängande åker, ungefär 2 km mellan med åker och

skog blandat.

Då häckningen lyckas finns det hur mycket sjöfågel som helst plus alla flyttfåglar.

Häckningen har dock gått mindre bra de sista åren, det kan möjligen vara en orsak till att dom söker nya byten ??

Bara 300 m in i skogen bakom huset finns ett ormvråkbo, de lyckades med en unge, har hittat ekorre och vitkindad gås rester bredvid boet. Brun kärrhök flög runt på 50 m .

Stod nere vid sjön fullt synlig och fick se en örn slå en mindre gädda högst 100 m ifrån.

Annars är normala rovfågelavstånd 50-100 m. Alla anfall har varit på öppen åker, minst 500 m från skogen.

Anfallen har dock skett främst morgon och kväll. Kan dom ha revir som försvaras mot andra rovdjur, hund t.ex.

En annan jägare från byn fick slita loss en duvhök från hunden sin, det var nån sorts stående fågelhund, labrador storlek.

Visst är det fel att skjuta mot rovfågel, men jämför med varg som är 1 m från hunden. Skall man vänta och se om den biter eller bara luktar lite??

Det går SNABBT från att fågeln flyger som normalt och letar sork till att den är på hunden. Vad skulle du göra??

Om hunden skulle märka av fågeln kanske den inte skulle våga anfalla, men dom flyger tyst och om nosen är i marken är det svårt.

Hade lånat syrrans flatcoated retriver en gång, den blev jagad av en flock på 30 kråkar, dom svängde väldigt snabbt när de såg mig. :)

Tips/Förslag på mitt problem. Tack

Publicerat

Lär fåglar lätt?

Om ett varningsskott går nära, lär de sig då, likt räven att just som man gjorde då, ska man inte göra?

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag har själv jätte stora problem med rovfågel på mina marker.... sisst jag var ute för att jaga duva så kom det 5 st duvhökar som slog imot bulvanerna. Sedan är här vad jag vet 6 st ormvråkar och 4-5 korpar samt en uppsjö av ugglor och andra kråkfåglar som är stationerade. För bara 5 år sedan var här gott om hare,kanin,rapphöns och fasaner. I år sämsta året av alla hittils. jag har sett 1st fasantupp. inte något annat. jag börjar bli villrådig. =(

Publicerat
  • Författare
Jag har själv jätte stora problem med rovfågel på mina marker.... sisst jag var ute för att jaga duva så kom det 5 st duvhökar som slog imot bulvanerna. Sedan är här vad jag vet 6 st ormvråkar och 4-5 korpar samt en uppsjö av ugglor och andra kråkfåglar som är stationerade. För bara 5 år sedan var här gott om hare,kanin,rapphöns och fasaner. I år sämsta året av alla hittils. jag har sett 1st fasantupp. inte något annat. jag börjar bli villrådig. =(

Precis, vet nån om det har gjorts nån undersökning om småvilts minskningen? Åtminstone i mina marker och grannmarkerna har det minskat, om ni har upplevt samma i Sverige torde man väl kunna säga att det är större utbrett "problem".

Men det kan väl knappast skyllas enbart på fåglarna, kanske ruvning/kullarna har varit svaga, sjukdomar mm.

Rådjuren började breda ut sig för 10 år sen i mina marker, hararna har stadigt minskat efter det.

Jag menar bara, det görs ju 14 undersökningar på dussinet nuförtiden, men det här tror jag skulle vara till stor nytta åtminstone regionellt.

Det kan dröja länge förrän en viltstam blir jaktbar igen om den kraschar.

Publicerat

Jag lägger det här för det kan ju ses som ett rovfågelsproblem..

I helgen när jag var ut och jaga sjöfågel så lät jag sista fågeln jag sköt liga kvar i vattnet en liten stund, för att plocka ihop och ta upp den när jag var på väg ditåt med båten, så den han driva iväg ~100m. Lite då och då så får man se havsörn på denna mark, och just nu var ett sånt tillfälle. Den kom med raka spår mot "min" fågel, cirkla en gång, dök, och tog med sig fågeln därifrån. En sån tjuv. =) Nä det kan jag unna dom, tur att det var en knipa och inte en gräsand i alla fall.

Publicerat

Ge er nu!!!

Jag har jobbat med rovfågel i över 20 år.

Duvhök på hund - skaffa ny kikare eller nya glasögon!

Att Berguv skulle försöka ta en Beagle finner jag också för otroligt, skrämseltaktik - har själv haft dom susande

runt huvet.

Skall vi försöka vara lite realistiska är det bara kungsörn som kan/ försöker ta en liten hund.

OCH, får jag påminna sällskapet är det TOTALFÖRBJUDET att skjuta rovfågel med några få utvalda undantag!

Om ni har dom här åsikterna att det är OK med att skjuta rovfågel - oavsett anledning - håll det för er själva - gäster tittar

och jag kommer gå i svar.....

/s

Publicerat
Jag lägger det här för det kan ju ses som ett rovfågelsproblem..

I helgen när jag var ut och jaga sjöfågel så lät jag sista fågeln jag sköt liga kvar i vattnet en liten stund, för att plocka ihop och ta upp den när jag var på väg ditåt med båten, så den han driva iväg ~100m. Lite då och då så får man se havsörn på denna mark, och just nu var ett sånt tillfälle. Den kom med raka spår mot "min" fågel, cirkla en gång, dök, och tog med sig fågeln därifrån. En sån tjuv. =) Nä det kan jag unna dom, tur att det var en knipa och inte en gräsand i alla fall.

Hoppas att det inte var några hagel kvar i kroppen på pippisen, för örnar är väl extremt känsliga för blyförgiftning som jag förstått det.

Munsterlove kan nog svara bättre på det.

Publicerat
  • Författare
Ge er nu!!!

Jag har jobbat med rovfågel i över 20 år.

Duvhök på hund - skaffa ny kikare eller nya glasögon!

Att Berguv skulle försöka ta en Beagle finner jag också för otroligt, skrämseltaktik - har själv haft dom susande

runt huvet.

Skall vi försöka vara lite realistiska är det bara kungsörn som kan/ försöker ta en liten hund.

OCH, får jag påminna sällskapet är det TOTALFÖRBJUDET att skjuta rovfågel med några få utvalda undantag!

Om ni har dom här åsikterna att det är OK med att skjuta rovfågel - oavsett anledning - håll det för er själva - gäster tittar

och jag kommer gå i svar.....

/s

Jaha, har du jobbat på skansen eller läst böcker i 20 år. Har inga glasögon och man behöver knappast kikare för att se en fågel man håller i, det var en 30 kg hund berguven hade slagit i ryggen.

Om du jobbar med rovfåglar har du väl knappast haft med en hund?

Vilka är de få utvalda undantagen??

Att politiker skall göra det så jäkla svårt med rovdjuren, björn t.ex. en jägare måste ju vara halvt sönderriven för att få skjuta björnen, annars blir man skäligen misstänkt med minst böter, fängelse.

Det är strängare straff att skjuta ett rovdjur, tjuvjakt eller för att skydda någonting, svårt att bevisa man är oskyldig till jaktbrott.

Är det en rattfull som kör ihjäl nån eller nån som misshandlar en åldring får han några tusen i böter och kanske en vecka samhällstjänst.

Det är ett konstigt samhälle man bor i.

Tråden flyter iväg lite nu, med lagen är komplicerad när det gäller alla rovdjur.

Publicerat
Jaha, har du jobbat på skansen eller läst böcker i 20 år. Har inga glasögon och man behöver knappast kikare för att se en fågel man håller i, det var en 30 kg hund berguven hade slagit i ryggen.

Om du jobbar med rovfåglar har du väl knappast haft med en hund?

Vilka är de få utvalda undantagen??

Att politiker skall göra det så jäkla svårt med rovdjuren, björn t.ex. en jägare måste ju vara halvt sönderriven för att få skjuta björnen, annars blir man skäligen misstänkt med minst böter, fängelse.

Det är strängare straff att skjuta ett rovdjur, tjuvjakt eller för att skydda någonting, svårt att bevisa man är oskyldig till jaktbrott.

Är det en rattfull som kör ihjäl nån eller nån som misshandlar en åldring får han några tusen i böter och kanske en vecka samhällstjänst.

Det är ett konstigt samhälle man bor i.

Tråden flyter iväg lite nu, med lagen är komplicerad när det gäller alla rovdjur.

Nej, jag har inte jobbat på Skansen - böcker har jag läst, betydligt mer än i 20 år.

Jag började arbeta med - just Berguv, i Projekt Berguv SydVäst i början av 80-talet.

Syftet var att öka den kraftigt decimerade stammen på Västkusten via utplanteringar av ungar, oftast födda i fångenskap.

Detta höll jag på med under några år tills jag blev kontaktad av Projekt Pilgrimsfalk, vars situation var ännu värre.

I det Projektet arbetade jag fram till början av 2000-talet.

Jag har också arbetat 1 år på FågelCentralen i Gbg - en avels anläggning för Pilgrimsfalk och center för rehabilitering

av skadade fåglar - däribland många av våra rovfågelsarter.

Jag skrev ¨Duvhök på hund¨, nu skriver du Berguv på 30- kilos hund?

Tror du på fullaste allvar att en Berguv ger sig på en 30- kiloshund för att Äta den???

Nej, jag skrev visserligen skrämseltaktik, men anfall kan gå illa, speciellt i närheten av ungar eller bo.

Vissa individer är också betydligt ¨hårdare¨än arttypen i allmänhet - Slaguggla är ju tex känd som en tuff art.

Undantag.

Jag har personligen varit med om 2, båda gånger rörde det sig om arter som man inte ville ha avkomma ifrån -

s.k hybridisering. Naturvårdsverket gav då tillstånd för avlivning/avskjutning.

Annat exempel är fara för allmänhet, tex fågelproblem (också rovfåglar) vid flygplatser.

Hund har jag nu, och den är med för det mesta - dock inte när jag jobbar med Pilgrimsfalk - inte pga att jag är

orolig för ev. anfall utan för häckningsbiotopen (stup) inte lämpar sig så bra för att ha med sig hunden på jobbet... :D

Rovdjur och Rovfåglar blir ofta bensin på påskbrasan i diskussioner...

Jag hoppas att ni får ha era hundar ifred, och istället kan njuta av dessa magnifika fåglar!

Publicerat
Det där med duvhök tycker jag låter märkligt.

I mina ögon så är nog duvhöken bland det skyggaste som finns. Är inte ofta att man får mer än en skymt av dem.

Sedan duvhöken fredats så har den blivit oskyggare här i landet, iaf om man får tro JCO (vår officiella jägarförening) som i senaste numret hade en artikel om just duvhökarna.

Däremot så är de ju inte stora fåglar, speciellt inte om man jämför med t.ex. berguv eller örn.

En uggla som också hitta i svenska österbotten och som har temperament är slagugglan, som säkert kan bli sur om man stör den, men som knappast heller skulle försöka äta upp en beagle.