Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tjäna pengar på det man älskar mest av allt!?

Featured Replies

Publicerat

Jag vill tjäna pengar på jakten! Hur ska man börja? Starta eget? All hjälp och tips är till nytta!:rolleyes:

Vad kan man tjäna pengar på? Ja, hur ska man gå till väga osv? MVH

Publicerat

egentligen är det ju väldigt enkelt.

berätta vad du har att erbjuda som jag vill köpa.

Publicerat
  • Författare
egentligen är det ju väldigt enkelt.

berätta vad du har att erbjuda som jag vill köpa.

Det har du rätt i!

Jag har ungefär 22 000 Ha att jaga på, Det finns mycket rådjur och mycket skogsfågel, man skulle ju kunna sälja kött men måste man starta eget då?

Publicerat

min erfarenhet ( ganska liten men finns dock lite iaf ) är att de är sjukt mkt jobb med det!

du bör ha stenkoll på vad för djur de finns o i vilken mängd o på ett ca vart, sen är de ju beroende på vad för jakt du ska sälja, ska du sälja 2-3 guldbockar så är ju året räddat då en guldbock kan inbricka allt från 30k-130k beroende på storlek o om du hittar rätt köpare,

men de är ett jävla jobb o sälja jakt, men likförbannat är de jävligt skoj :rolleyes:

mvh//Marcus som mer eller mindre jobbar med säljjakter

Publicerat
  • Författare
min erfarenhet ( ganska liten men finns dock lite iaf ) är att de är sjukt mkt jobb med det!

du bör ha stenkoll på vad för djur de finns o i vilken mängd o på ett ca vart, sen är de ju beroende på vad för jakt du ska sälja, ska du sälja 2-3 guldbockar så är ju året räddat då en guldbock kan inbricka allt från 30k-130k beroende på storlek o om du hittar rätt köpare,

men de är ett jävla jobb o sälja jakt, men likförbannat är de jävligt skoj :wub:

mvh//Marcus som mer eller mindre jobbar med säljjakter

Jag är nu arbetslös och är ute i skogen varje dag osv. För att sälja jakt måste jag starta eget och köpa mark? eller har jag fel?

Publicerat

du ska nog börja med att tala med markägaren om dina planer iaf....annars kan bli jobbigt.

Publicerat

egen mark behöver man inte, sålänge du har jakträtten på den ( vad jag har förstått de som ) marken ska de va ok.

ja antingen egen firma eller sälja svart ( men de ska man ju naturligtvis inte göra för de får man inte, för då kan inte några tjockisar ta del av vinsten ) jag vet dock inte hur de är med egen firma eller något sånt o de finns mkt mer lämpade personer som kan svara på de på detta forum så,

jag gör mest praktiska saker :wub:

Publicerat

Micke- du får söka och finna reglerna för försäljning av viltkött,

att starta eget är inte svårt men det är klart man måste göra saker själv då.

För att livnära sig på jakt krävs att man kan en massa andra saker, skogsvård, hatera en röj och vanlig såg, traktor och div jordbruksrelaterade moment, goda insikter uppfödning av div vilt slag,

förvaltningen av djurstammar o deras samverkan/de effekt på varrandra.

Jag har bekanta i England som ägnar sig åt att guida och jaga på heltid, du skall veta det att ha sin passion som yrke inte är så bra alltid,

de är idag kanska trötta på att jaga, det är sällan som de känner lusten längre.

Helt klart att fundera över.

Mitt tips om än så ringa är att du skaffar ett annat arbete med löst eller flytande schema där du kan tjäna din inkomst för att sedan jaga efter hjärtats lust den övriga tiden,

men jag förstår om detta inte är ett råd gott nog för en otålig ung man som dig själv.

/Christian

Publicerat

+1 Christian!

mvh//Marcus som tycker and o fasanjakt är lika spännande som att spela golf nu för tiden :wub:

Publicerat

Även jag får nog råda dig att inte binda upp dig med jakt som din huvudsakliga inkomstkälla, det skall mycket jakt till för att man skall kunna leva på det...

Dock så har jag marker som jag finansierar med lite försäljning av jakt och det funkar för mig...

/Håkan H

Publicerat
  • Författare
Även jag får nog råda dig att inte binda upp dig med jakt som din huvudsakliga inkomstkälla, det skall mycket jakt till för att man skall kunna leva på det...

Dock så har jag marker som jag finansierar med lite försäljning av jakt och det funkar för mig...

/Håkan H

Det var inte tänkt att leva på jakten på det viset du tror, utan att tjäna in lite pengar under tiden man söker ett riktigt jobb!:wub:

Publicerat
Det var inte tänkt att leva på jakten på det viset du tror, utan att tjäna in lite pengar under tiden man söker ett riktigt jobb!:wub:

Har du hundar är ett tips att ringa runt till jaktarrangörer och kolla om dom behöver hjälp med hundförare.

Publicerat
  • Författare
Har du hundar är ett tips att ringa runt till jaktarrangörer och kolla om dom behöver hjälp med hundförare.

Ja det hade ju varit något om man hade haft någon hund då vill säga;)

Publicerat
+1 Christian!

mvh//Marcus som tycker and o fasanjakt är lika spännande som att spela golf nu för tiden :mellow:

Ha jag som trodde du älskade golf???? ^_^B)

Publicerat

Det vi har börjat med i laget är att vi erbjuder älgjakt åt den "yngre" generationen (är ju själv bara 25 och våra gäster närmare 30, men i laget är de yngre!).

Vi äger tillsammans skogen och alla är med på affären, det är en kille som sköter i princip allt. Han har startat en liten egen firma på sidan av sitt jobb, som funkar ganska bra.

Klart, han bringar inte in desto mer, men tillräckligt för lite nya torn, bensin, material för kojor etc.

Vi är absolut inga businessmen, därför vi är så billiga, men vi gör det av andra orsaker också.

Ett bra förslag är att börja annonsera på kontinenten. Tyskar älskar ju att komma upp till Sverige för vår naturs skull. Britter är säkert likadana. Tror att amerikanare och norrmän är mer intresserade att skjuta något stort, men det är väl jättesvårt att säga.

Ett till tips som funkar för oss, lova absolut inte för mycket. Vi säger att risken att gästerna ens får se djur är liten, än mindre skjuta. Då blir de inte besvikna, men då kan man inte heller ta så mycket betalt.

Så är det...

Publicerat

På kort sikt:

Skriv en artikel om en spännande jakt och sälj till en jakttidning. Ta med en kompis som har en bra kamera.

På lång sikt måste du nog ha hund, om inte annat så till eftersök. Annars tror jag det betalas bra för att hänga med på trädskällarjakt.

Annars håller jag med ovanstående om att man skall akta sig för att göra sin hobby till sitt yrke, men funkar det är det ju drömmen! Börja med att ha det som sidoinkomst via enskild firma eller liknande.