Publicerat September 14, 201015 yr Pompoko från japanska studio gihibli (som bara gör bra filmer) köpte jag med svensk dubbning idag. Har sett den för länge sedan med engelsk textning, men först nu föll poletten på plats. Filmen handlar ju om mårdhundar, de framställs till på köpet som några stackars Bambisar som utsätts för människans hårda exploatering av habitat... Googlade lite och den engelska översättningen är Raccoon... Undra just vilket som är den rätta översättningen...
Publicerat September 14, 201015 yr Har sett den och det är nog mårdhundar... skyller allt på översättarna =P... Tanukis pratar dom om... Och det är mårdhund... Racoon-DOG heter dom på engelska vad jag förstått... Wikipedia: Mårdhunden, är särskilt populär i Japan. I folksagor och mytologi har den där rykte om sig att vara ett smart och okynnigt djur, som kan anta alla sorters förklädnader - som en hamnskiftare i nordisk folkmun. Detta och andra magiska trick som att framkalla hägringar klarar den bäst vid mogen ålder, runt 1000 år. Till skillnad från kitsune, rödräven, anses tanukin varken illvillig eller ondskefull. Den gömmer sig på ensliga platser och kan vilseleda resenärer, särskilt om de vandrar på risfälten i månskenet, genom att trumma på sin stora mage eller pung. Och det är nog precis vad dom håller på med i filmen...
Publicerat September 14, 201015 yr Författare oj oj oj vad dottern vart sur när jag berättade att vi här i sverige försöker skjuta alla mårdhundar som dyker upp.... värsta bambieffekten på henne
Publicerat September 15, 201015 yr Har sett den och det är nog mårdhundar... skyller allt på översättarna =P...Tanukis pratar dom om... Och det är mårdhund... Racoon-DOG heter dom på engelska vad jag förstått... Wikipedia: QUOTE Mårdhunden, är särskilt populär i Japan. I folksagor och mytologi har den där rykte om sig att vara ett smart och okynnigt djur, som kan anta alla sorters förklädnader - som en hamnskiftare i nordisk folkmun. Detta och andra magiska trick som att framkalla hägringar klarar den bäst vid mogen ålder, runt 1000 år. Till skillnad från kitsune, rödräven, anses tanukin varken illvillig eller ondskefull. Den gömmer sig på ensliga platser och kan vilseleda resenärer, särskilt om de vandrar på risfälten i månskenet, genom att trumma på sin stora mage eller pung. Och det är nog precis vad dom håller på med i filmen... nu ska jag ut och vilseleda grisarna rätt i famnen på mig genom att trumma på min stora pung!