Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Benelli Super Black Eagle II

Featured Replies

Publicerat

Fick erbjudande att köpa en Benelli Super Black Eagle II. Hittar dock inget företag som säljer den i Sverige så jag hittar inte så mycket information om den så man kan jämföra de olika bössorna. Det är vänsterutförande jag ska ha...

Körde för övrigt till Torsbo Handels idag för att testa lite olika vänsterbössor. De hade inga kvalitetsbössor hemma och han ville inte ta hem heller. Han sa att jag får leta efter en begagnad Beretta 686 eller något liknande. Märkligt att när man säger att man vill lägga 10-20k för en hagelbössa så tackar dom nej till kunden. Sånt är INTE ok att en stor verksamhet gör enligt mig :rolleyes:

Jag har köpt min sista bössa där!

Det var bara att åka hem de 7 milen ilsken och besviken

Publicerat
  • Författare
http://www.benelliusa.com/shotguns/benelli...ack_eagle_2.php

vad var det för bössa du bad dom ta hem då?

Den sidan har jag sett. Men jag skulle vilja se jämförelser mellan de olika varianterna (på svenska helst.. ^_^ )

Har inte sett några kommentarer på svenska forum och liknande på denna bössan.

Publicerat

Super Black Eagle 2= 12/89 version av M2

M2 = Benellis nuvarande "standardmodell" vad jag förstått. Matt Finish.

Comfort = lättare variant av M2, mer anpassad för att ladda om lätta laddningar, säljs bara i Europa. Glansig finish och något annorlunda kolv.

Alla tre har Comfortech kolv och Crio-pipor+choker.

SBE2 är i särklass den mest hyllade halvautomaten som finns i USA, men så anser de också ofta att 12/89 är nödvändigt till gäss och i vissa fall änder med. Har till och med sett de som använder dem till kråkjakt.

Jag har en Comfort men skulle gärna testa M2 med. Skulle iofs kunna testa SBE2 också med troligen inte med uppsåt att köpa den - enda anledningen till det är att jag vill ha en automat som är anpassad för lättare patroner men också kan skjuta några tunga ibland, inte tvärt om.

Publicerat
  • Författare
Super Black Eagle 2= 12/89 version av M2

M2 = Benellis nuvarande "standardmodell" vad jag förstått. Matt Finish.

Comfort = lättare variant av M2, mer anpassad för att ladda om lätta laddningar, säljs bara i Europa. Glansig finish och något annorlunda kolv.

Alla tre har Comfortech kolv och Crio-pipor+choker.

SBE2 är i särklass den mest hyllade halvautomaten som finns i USA, men så anser de också ofta att 12/89 är nödvändigt till gäss och i vissa fall änder med. Har till och med sett de som använder dem till kråkjakt.

Jag har en Comfort men skulle gärna testa M2 med. Skulle iofs kunna testa SBE2 också med troligen inte med uppsåt att köpa den - enda anledningen till det är att jag vill ha en automat som är anpassad för lättare patroner men också kan skjuta några tunga ibland, inte tvärt om.

Mycket bra och informativt svar! Jättetack!

Publicerat
Mycket bra och informativt svar! Jättetack!

Det var så lite, fråga om det är något mer.:lol:

Publicerat
  • Författare
Det var så lite, fråga om det är något mer.:lol:

Då frågar jag direkt. :D Är någon av dessa bössorna lämpliga för rådjusrdjakt (det är mestadels det jag kommer använda hagelsprutan till. Det + lite sporadiskt lerduveskytte, kråk och duvjakt)? Det låter lite som att de är mer lämpade för fågeljakt och lerduveskytte..?

Publicerat
Då frågar jag direkt. :o Är någon av dessa bössorna lämpliga för rådjusrdjakt (det är mestadels det jag kommer använda hagelsprutan till. Det + lite sporadiskt lerduveskytte, kråk och duvjakt)? Det låter lite som att de är mer lämpade för fågeljakt och lerduveskytte..?

De är bra till duvor, lerduvor och kråkor (snacka med hippen för mer info där :D ). Jag kommer troligen använda min till rådjur i vinter. Den går att ladda tyst för att vara automat då man inte behöver låta slutstycket slå igen med full kraft. Släpper man tillräckligt fort låser den bara den får åka 1cm eller så på egen hand.:lol: riktigt bra glid där.

Publicerat

dessutom kan du ju skjuta lite slugs.....!

dock ska man ju ha en bock eller sbs oxå men de e ju bara en tidsfråga om man e intresserad..

Publicerat
  • Författare
dessutom kan du ju skjuta lite slugs.....!

dock ska man ju ha en bock eller sbs oxå men de e ju bara en tidsfråga om man e intresserad..

Slug kommer jag inte köra med då jag har en fin grisbössa (Sauer 303). :ph34r:

Usch, har beslutsångest om jag ska köpa den eller inte. Man vill ju gärna provsvinga lite innan köp. Men det är ju svårt.. :P

Publicerat

Det ligger lite i det taxmannen säger, självklart är ett brytvapen tystare att ladda. Men automaten duger tills vidare, iaf för mig som inte jagar med tax mer än några få dagar om året.

Har du vägarna förbi Varberg kan du provskjuta min, vill du bara provsvinga ligger Torsbo bra till men de har endast Comfort. Dock inte i bunkern, du får be dem ta fram en.

Publicerat
  • Författare
Det ligger lite i det taxmannen säger, självklart är ett brytvapen tystare att ladda. Men automaten duger tills vidare, iaf för mig som inte jagar med tax mer än några få dagar om året.

Har du vägarna förbi Varberg kan du provskjuta min, vill du bara provsvinga ligger Torsbo bra till men de har endast Comfort. Dock inte i bunkern, du får be dem ta fram en.

Jag var i Torsbi igår kväll. De hade inga inne sade dom (inte i vänsterutförande i alla fall). Och det lät som att de inte hade höger heller.

Tack för erbjudandet! Inte omöjligt att jag hör av mig då jag är en hel del i Halmstad (nästan på vägen ju :wacko: )

Publicerat

Som ägare av en comfort och av en radda brytvapen,

kan jag stilla konstatera att det går att med försiktighet ladda en comfort lika tyst som ett brytvapen,

svaret ligger i viss vana och finess,

men visst är det lättare med brytvapen samt att det gör sig bättre på sällskapsjakter.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Som ägare av en comfort och av en radda brytvapen,

kan jag stilla konstatera att det går att med försiktighet ladda en comfort lika tyst som ett brytvapen,

svaret ligger i viss vana och finess,

men visst är det lättare med brytvapen samt att det gör sig bättre på sällskapsjakter.

/Christian

Tack för bra svar! Det gjorde mitt val enklare att välja en hagelbock. Nu vill det bara till att hitta något vetigt i vänsterutförande.. :wacko:

Publicerat
Tack för bra svar! Det gjorde mitt val enklare att välja en hagelbock. Nu vill det bara till att hitta något vetigt i vänsterutförande.. :mad:

Där har jag inga råd att ge, men välkommen över. :D