Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hatar vägbommar...

Featured Replies

Publicerat

Hade ju en trafikolycka med gris i morse vid 6 haket.

Strulig beskrivning av polisen, typ 5 km fel..

Ett samtal till bilisten o jag hittade den oranga snitzlen nästan nere vid länsgränsen som polisen sa va ett viltband..

Gick fram o tillbaka en 300m längs vägen först utan hund men hittade inget alls av värde.

Tar ut tåget o går om sträckan o får en markering på vägen tillbaka.

Ska varit 2 grisar varav en sprungit in i sidan på bilen men nån liten buckla o repa i dörren som resultat.

Ser att det är två djur som gått genom gräset en bit efter vägen.

Spårar en 300-400m hittar inget av värde sen kopplar jag loss o tiken drar långt o länge.

Tar mig till bilen o försöker komma i närheten.

Rätt knepigt.. Lyckebyån ligger en bit in från 28:an.

Hon verkar fortfarande gå tyst, så gick hon över ån oxå o hamnar på andra sidan en bit över 2km från olycksplatsen.

Får köra ner till länsgränsen för o ha en bro o ta mig över. Ser på pejlen att hon gått fram o tillbaka många gånger längs ån o ut på en udde men verkar inte reda det längre.

Hittar en väg på kartan som går ända ner till ån, den blir perfekt o hämta galenpannan från...

Kommer dit efter en 45 min.... o där är givetvis en låst bom över den vägen.

Letar nya infallsvinklar för o komma ner till hundkräket som förmodligen inte alls tänkt gå hem igen..

Nya vägbommar eller stängsel möter mig...

Blir till att ställa bilen o gå de 1,5 km ner för o hämta idioten..

Halvvägs så ser jag att hon slutat sin jojospårning.. o vinklat mot mig.

Då hör jag ett upptag...

Nä det verkar inte va gris...

Visade sig senare när jag hämtat bilen o genat drevet att hon på väg tillbaka sprungit på ett fuldjur o rest det.

Vi hade ett litet "snack" om vad jag tyckte om sånt sen bröt vi å åkte hem.

Känns som att grisen klarat sig relativt bra och fortsatt sin vandring iallafall en 2 km o över ån o sen vidare söder ut men i vassarna o hiet så tappade tiken bort löpan eller helt enkelt sket i den o vände men tog sig inte över ån på nå vis.

Efter att hon försökt fram o tillbaka några gånger så kände hon tydligen för o jaga fulvilt...

Publicerat

Fy fan för vägbommar och grisar som ligger i diket. :lol:

Publicerat

Tja, själv har jag förståelse för att det sätts upp bomar. Är ju inte så kul när vägarna används som rallybana eller liknande av traktens ungdommar när man har hunden lös på marken. ;)

Publicerat

Jag har alltid en huvudnyckel ligger i reservhjulsbaljan ;)

Publicerat
Jag har alltid en huvudnyckel ligger i reservhjulsbaljan

Ja, allemansrätten kan man ju tolka som man vill..... ;)

Publicerat
Jag har alltid en huvudnyckel ligger i reservhjulsbaljan ;)

;)

Har en bekant i Jämtland som också irriterar sig på låsta vägbommar, använder dock en lite mer subtil metod, visst den kräver lite tålamod men till slut tröttnar låsets ägare...

Publicerat

Jag fattar inte vad ni som sabbar andras bomar gör det för. Är ni så jävla lata så ni måste promt ha bilen med er i alla läge, patetiskt! :ph34r:

Publicerat
:ph34r:

Har en bekant i Jämtland som också irriterar sig på låsta vägbommar, använder dock en lite mer subtil metod, visst den kräver lite tålamod men till slut tröttnar låsets ägare...

Vilken idiot

Publicerat
Vilken idiot

Näe, det tror jag inte, han jobbar som överläkare så det är knappast nå't fel på hans intelligens.

Publicerat
Näe, det tror jag inte, han jobbar som överläkare så det är knappast nå't fel på hans intelligens.

En idiot till överläkare. Att förstöra andras egendom är idiotiskt och det är ofta skälet till vägbommar, för folk, lixsom överläkaren inte kan skilja på ditt och mitt.

Publicerat

Hoppas alla förstod att jag inte åker runt och klipper lås i tid och otid :ph34r:

Nej, jag har ingen bultsax liggande i skuffen heller :P

Publicerat
Hoppas alla förstod att jag inte åker runt och klipper lås i tid och otid :ph34r:

Nej, jag har ingen bultsax liggande i skuffen heller :P

Nä ingen bultsax men ett extra par Foppatofflor om de andra blir blöta.

Men allvarligt killar, det finns en anledning till att det sitter bommar på en del ställen. Men jag är övertygad om att om ni tar kontakt med markägaren och förklarar att ni gör eftersök i området och skulle behöva en nyckel så får ni förmodligen det.

Publicerat

Vägbommar finns av ett skäl & det är det enkla du har inte rätt att köra bil på enskilld väg .

Är orolig nog för allmän väg när jag släpper mina hundar utan att behöva oroa mig för att någon tok skall forcera & köra ihjäl mina hundar på skogsvägarna .

Är det några som borde förstå & respektera vägbommar så är det jägare men tydligen inte .

//Lasse D

Publicerat
  • Författare

Självklart förstår jag varför det sitter bommar både här o där.

Men man kan ju få svära lite över de ändå :wacko:

I mitt fall nu igår,så låg det en mindre "övergiven" gård en bit in.

Riktigt snyggt o trevligt men inte faen vill de ha inbrott där o som vi nog alla kan vara övrens om så de som sysslar med skit om nätterna är lata o kommer inte att bära grejer några hundra meter.

Nu är iofs en bom med ett lås inget hinder om man verkligen vill igenom...

Vi måste visa markägare o bönder mfl respekt.

Har fått inpräntat sen barnsben att man inte forserar staket, murar o annat utan att ställa det iordning igen efter sig.

Typ klättar jag över en stenmur o en sten eller 2 rasar ner så tar man o lägger dit dem igen.

Öppnar man grindar så stänger man efter sig.

Va med i lumpen när min bandvagn körde ner en bit av staketet o grinden..

Jag stannade givetvis (jag körde..) och började plocka o laga men mitt befäl skällde ut mig o gav order om upsittning för vi skulle iväg till uppsamlingsplats. Det kommer folk o fixar detta, sa gubbfan...

Senare fick jag reda på att det 10 st avelstjurar modell skitstora ute på en större väg.. felet att de va ute va militärens övning..

Jag vet exakt vems felet va iallafall...

Att få en huvudnyckel till alla bommar i skogen är inte möjligt... att hålla reda på vilken nyckel som går vad är inget jag klarar av..

Om man då tänker på att de kan bli hela kommunen..

O som nu även andra sidan länsgränsen..

Där jag va o snurrade igår har jag nog inte varit innan va jag vet...

Men huvudsaken är nog att grisen förmodligen klarade sig rätt bra.

Den borde ha tagit sårlega inom den sträckan tiken följde löpan om den varit allvarligare skadad.

Att jag fick gå liten bit är bara nyttigt.. iallafal för mig :P

Publicerat

Felet är ju inte dom som sätter upp bommar ELLER dom som klipper upp bommarna...

felet är dom som är orsaken till att bommarna finns... Unga rallyförare, tjuvar och övriga terrorister var väl dom som nämndes...

Publicerat

Uppriktigt sagt så är det nog markägarna själva som stoppas mest av bommarna.

Själv skulle aldrig få för mig sätta upp någon bom på våra vägar.

Publicerat

Jag är själv markägare och har 2st bommar på min grusväg. Allt bara för att stoppa tjuvar som tidigare plockat allt värdefullt från 2 sommarstugor vid ett flertalet tillfällen.... Alla blir såklart lidande med bommar och det är besvärligt att alltid hoppa ur bilen och låsa upp och även sen låsa igen när man åker ut. Men det är det värt, bara för att veta att ohederligt folk stoppas.

Övriga nackdelar finns som diskuterats!

Publicerat

Min infart till marken ligger nära en hårt trafikerad riksväg. Bom sitter för att vi markägare har ledsnat på drägg som använder marken som soptipp. Även den väg som för tillfället byggs kommer att utrustas med en dylig.

Kodlås är en bra grej så kan en eventuell eftersökare ringa markägaren och få koden till bommen. :lol:

Jag trodde inte att det fanns jägare som klipper upp/förstörda lås pga ren lathet. Hade i min vildaste fantasi inte ens kunnat tänka tanken. :huh:

Riktigt tråkigt att få höra att det finns sådana människor men den siste idioten är ju inte född ännu som man brukar säga...

Skulle tippa på att det är samma sorts människor som skäller ut svampplockare o.dyl så att fördomarna mot oss jägare späds på.

Publicerat

Ni är verkligen energiska och kan knappast beskyllas för att vara lata. Vilket underbart jobb du lägger ned.

Vad det gäller bommar hatar jag dessa OM de är omotiverade. Det finns så klart en anledning att man stänger en väg om det ligger ett hus en bit in i skogen, ödsligt och "övergivet". Att omotiverat stänga en väg bara för att det är "min väg" är sorgligt. Här där jag bor finns det ett par sådana vägar och på en väg är det ett förbudsmärke att man bara är välkommen till fots. Föga förvånande att ett gods inte kan/vill erkänna allemansrätten... :rolleyes: De vill inte ha någon cyklandes eller ridandes på sina vägar...men självklart har de sin fulla rätt att utestänga motorfordonstrafik.

Jag har förståelse för att vissa klipper lås eller häller lim i dem...men det innebär ju inte att det är rätt. :wacko:

Publicerat

I detta land där tjuvar och annat slödder inte hålls efter så är bommar en nödvändighet om man bor lite avsides.

En vanlig lösning är att grannar och andra kända personer som kan ha legitima ärenden till området får en nyckel.