Publicerat September 14, 201015 yr Jag gav ett rådjursben (med päls) till vår lilla pudel som tycker att rådjur är ohyggligt spännande. Dessvärre började det, inte helt oväntat, lukta efter ett tag och diverse maskar hade gjort sig hemmastadda i fanskapet. Benet åkte på sophögen och nu är vovven olycklig när favoritleksaken är försvunnen. Hur kan jag torka ett ben utan salt så att det inte börjar ruttna?
Publicerat September 14, 201015 yr Jag gav ett rådjursben (med päls) till vår lilla pudel som tycker att rådjur är ohyggligt spännande. Dessvärre började det, inte helt oväntat, lukta efter ett tag och diverse maskar hade gjort sig hemmastadda i fanskapet. Benet åkte på sophögen och nu är vovven olycklig när favoritleksaken är försvunnen. Hur kan jag torka ett ben utan salt så att det inte börjar ruttna? I princip så nej, det kan du inte om du inte använder ugn eller frystorkning. Dock om du torkar i ugnen så vet jag inte hur länge som krävs i typ 60 grader för att totalt döda allt organiskt som det kan börja gro i. Det viktiga är att dra ut all vätska ur biten och det är nog grymt svårt utan salt...
Publicerat September 14, 201015 yr Här sitter jag och tänker på en hel bog... Är det bara en skank/underben han har fått? Två dygn i ugnen på 70 grader torde dra ur all fukt ur ett underben.
Publicerat September 15, 201015 yr Författare Haha, nej ingen bog, bara underbenet. Ska testa ugnen nästa gång! Tackar!
Publicerat September 15, 201015 yr Hmm... undras om benet jag tillfälligt stuvade på ett skåp på vinden förra året har torkat eller ruttnat? Kanske borde kolla efter...
Publicerat September 16, 201015 yr Lägga undan benen i frysen till senhösten/vintern och låt hunden få ett då.