Publicerat September 14, 201015 yr Här kommer en lite vag fråga men ändå inte...på ett sätt... Farsan köpte en 6,5 för några år sedan och fick med lite ammo. Bland annat något som ser ut som hålspets men då han visade upp den i en vapenaffär så sa handlaren att den kulan inte var tillåten för jakt, inte någon som helst jakt. Inte ens klass 3 eller 4 vilt tänkte jag då? Det är ju ändå en 6,5 och kulan lär väl komma upp i hastigheter och anslagsenergier som krävs för att gå att räkna i som tillåtet i dessa viltklasser, eller tänker jag fel? Enligt handlaren var det en målskjutningskula som är utan "spets" för att skjuta stabilt och den kulan ska alltså inte vara tillåten för jakt. Kan detta verkligen stämma? Jag kan inte se något i böckerna i Nya Jägarskolan som styrker hans påstående. Är det dags att gå kursen på nytt? För han eller mig?
Publicerat September 14, 201015 yr De flesta matchkulor har hålspets, de är inte alla att jaga med, i korthet o med den infon som vi har fått av dig kan inget vidare sägas att det är möjligt att din far fått med 1 jaktmatch med hålspets 2 någon äldre form av skytteammo även den med hålspets 3 att det är frågan om någon udda äldre jaktammo som inte har vikt eller utformning som klarar klass 1. /Christian
Publicerat September 14, 201015 yr Författare Nej, det är inte lätt att veta då jag inte har så mkt info och jag glömde ta en bild på dem då jag var "hemma" senast. Kulan är inte liten utan ser ut som en Nosler - "typ"... (OBS! En lekmans bedömning. ) Att de inte är godkända för klass 1 är jag ganska säker på, inte heller ok för klass 2 vilt men att de inte skulle vara tillåtna att "skrämma ihjäl" t.ex. räv eller måsfågel med dem? Kan det verkligen stämma? Jag menar inte finns det väl kulor som är förbjudna att jaga med även om de uppfyller kraven för klass 3 & 4 dvs helmantel med rejäl fart á la jaktmatch?
Publicerat September 16, 201015 yr Nej, det finns inga kulor som är föbjudna att jaga med, i varje fall inga konventionella kulor av kopparlegeringar och bly. Som du anger, för klass 3-4 vilt finns det ju tom tillåtelse att använda FMJ om så skulle önskas. Angående frågan om "förbjuden ammo" tog jag tillfället i akt och gå igenom NVV:s regelsamling, det finns inte några formen av förbjuden ammo, inte material, utformning eller motsvarande, vad som finns är krav på ammon för att den skall vara tillåten. En för mig avsevärd skillnad och inte bara en semantisk sådan. /Christian
Publicerat September 16, 201015 yr Enligt handlaren var det en målskjutningskula som är utan "spets" för att skjuta stabilt och den kulan ska alltså inte vara tillåten för jakt. Snarare en tillverkningsteknisk egenhet. Man stoppar i blyet i manteln och nånstans måste det ju då uppstå en "ände". På FMJ-kulor (helmantel) så har du en "solid" spets, medan blyet är synligt bak på kulan.
Publicerat September 17, 201015 yr Författare Tackar för 2 bra svar! Jag tänkte väl att det var så men när man får ett annat svar från en "kunnig" blir man ju osäker. Då farsan köpte bössan så sa säljaren att han i sin tur fått informationen att dessa "helmantlade hålspetskulor" var lämpliga att ha till t.ex. räv. Hur dessa kulor ser ut "i botten" vet jag dock inte då jag inte pillat isär någon... Jag kan å min sida vara lite halvt om halvt kluven inför lämpligheten att jaga vissa vilt med helmantel trots att det är tillåtet enligt lagen. Allt är i och för sig beroende vad man ska ha viltet till; mat, skinn, eller ren "bortskjutning".
Publicerat September 17, 201015 yr Jag kan å min sida vara lite halvt om halvt kluven inför lämpligheten att jaga vissa vilt med helmantel trots att det är tillåtet enligt lagen. Allt är i och för sig beroende vad man ska ha viltet till; mat, skinn, eller ren "bortskjutning". Funkar nog ganska bra till toppfågel (finns en del rätt vassa typer på denna jaktform här inne och jag är inte en av dem). Vad gäller helmantel eller hålspets för räv så har de nog i regel fallit bort på senare år till förmån för varmint(skadedjurs)kulor, då dessa ger mer marginal för humant avdagatagande vid exempelvis rävlock. Varmintkulor är porösa/fragila och mer eller mindre "sönderfaller" vid träff. Det ger snabbare död hos viltet och kraftigt minskad risk för rikoschetter när man jagar på åkrar etc.
Publicerat September 18, 201015 yr Om det är en kula som enbart är gjord för att stansa hål i papper så kan den funka likt en FMJ, men den kan också mycket väl fläkas upp och ge stor, men ytlig verkan i målet. För klass 1-2 är det intressanta om den är "gjord för att expandera", vilket den inte är. Du får väl prova att skjuta i ngt lagom hårt. Synd att massakrera en tjäder om det är en riktigt mjuk hålspets. Alla FMJ är förresten inte öppna bak... men de flesta är det.
Publicerat September 18, 201015 yr Om det är en kula som enbart är gjord för att stansa hål i papper så kan den funka likt en FMJ, men den kan också mycket väl fläkas upp och ge stor, men ytlig verkan i målet. För klass 1-2 är det intressanta om den är "gjord för att expandera", vilket den inte är. Du får väl prova att skjuta i ngt lagom hårt. Synd att massakrera en tjäder om det är en riktigt mjuk hålspets.Alla FMJ är förresten inte öppna bak... men de flesta är det. vilka fmj är inte öppna bak.
Publicerat September 18, 201015 yr Jag vet inte om jag kommer snett in i diskussionen men det finns väl inget tvivel om att det finns rätt många kulor med hålspets som är godkända för både klass 1 och klass 2 jakt? I just 6.5x55 så är det möjligen mest klass 2 som blir aktuellt men i andra kalibrar kan man utan tvekan tänka sig att jaga klass 1 vilt med hålspetskulor, om de sedan är lämpliga eller ej beror nog snarast på jägarens preferenser.
Publicerat September 18, 201015 yr Norma Jaktmatch hade ( en tid iaf) en hålspetskula. Den var inte expanderande utan avsedd för målskytte. Exakt vad hålspetsen gjorde för nytta vet jag tyvärr inte
Publicerat September 18, 201015 yr Författare Det jag undrade över var om det fanns "speciella" kulor som inte var tillåtna för jakt överhuvudtaget, inte ens klass 3 & 4. Nu har diskussionen flytit ut lite mer och det är bara roligt. Jag vet i "mitt" fall inte vilken typ av kula det är och jag tänker inte köpa ett stort block gelantin för att ta reda på hur kulorna uppför sig - även om det hade varit mkt spännande! Mao vet jag inte vad kulorna har för klassning, men eftersom de inte är microsmå så är de minst klass 3... Finns ju andra skott, så att skjuta klass 1&2 vilt med dessa hålspetsarna kommer aldrig att bli aktuellt.