Publicerat September 15, 201015 yr Riktar en öppen fråga här om injagning av wachtel. Har en hane som är ca 11 mån den 1 oktober då det först skulle vara aktuellt för injagning? Har tränat spår, lydnad, inkallning mm och har varit nöjd fram tills igår(söndag 12/9) då jag var i Boda (Mamima Jakt) och testade honom på vildsvin vilket gick bra eller t.o.m mycket bra men inkallningen var som bortblåst!! Tvingades vänta tills han tröttna efter ca 25 min i andra släppet innan jag fick tag i han!! Vad göra nu, skall man ta det lugnt i år och endast vara ute sporadiskt, avstå helt eller köra igång med jakten?? Skall tillägas att jag i dagsläget inte jagar där det finnst stationerat med gris men gott om rådjur och älg!!
Publicerat September 19, 201015 yr Riktar en öppen fråga här om injagning av wachtel. Har en hane som är ca 11 mån den 1 oktober då det först skulle vara aktuellt för injagning? Har tränat spår, lydnad, inkallning mm och har varit nöjd fram tills igår(söndag 12/9) då jag var i Boda (Mamima Jakt) och testade honom på vildsvin vilket gick bra eller t.o.m mycket bra men inkallningen var som bortblåst!! Tvingades vänta tills han tröttna efter ca 25 min i andra släppet innan jag fick tag i han!! Vad göra nu, skall man ta det lugnt i år och endast vara ute sporadiskt, avstå helt eller köra igång med jakten?? Skall tillägas att jag i dagsläget inte jagar där det finnst stationerat med gris men gott om rådjur och älg!! Hej Släpp på du bara tycker jag. När hunden får jaga så förstår den efterhand att ni samarbetar. Var noga med att kalla på honom bara då du är säker på att få in honom. SJälv tror jag att din unghund blev överstimulerad eftersom det var första gången, många nya intryck. Sedan att kalla in när han har närkontakt med vildsvin är det inte många som klarar av eller enns har serösa ambitioner att försöka lära in. Det är garanterat lättare med rådjur och älg ute i skogen där hunden inte har den närkontakten med viltet. Där är även det enda stället du seröst kan träna inkallning under seriösa, riktiga förhållanden. Och att en vachtel är borta 25 minuter är bara bra då det finns allt för många vachtlar inte vågar jobba tillräckligt länge tillräckligt långt ifrån föraren. Visst det är en kort drivare men inte en kort kort kort drivare. 25 minuter det är en redig pöjk det, enligt mig. Jag släppte min mycket tidigare, 7 månader var hon har jagat mycket och hon driver mellan 15 till 30 minuter, kommer sedan tillbaka. Visar hon tendenser till att vilja vara borta längre, göm dig för henne så att hon blir osäker på vart du är. När han jobbar utom synhåll för dig smyger du undan en bit så att han får leta efter dig istället. Då blir han mera osäker och efterhand kortas tiderna som han är ifrån dig ned. Ett tips är at träna inkallningt några gångernär han är trött, då är inte jakten lika lockane för honom om man säger så. MVH Tjalle
Publicerat September 19, 201015 yr ja tycker du ska släppa för det är oftast lättare att jaga in en ung hund och inkallningen kommer
Publicerat September 20, 201015 yr Riktar en öppen fråga här om injagning av wachtel. Har en hane som är ca 11 mån den 1 oktober då det först skulle vara aktuellt för injagning? Har tränat spår, lydnad, inkallning mm och har varit nöjd fram tills igår(söndag 12/9) då jag var i Boda (Mamima Jakt) och testade honom på vildsvin vilket gick bra eller t.o.m mycket bra men inkallningen var som bortblåst!! Tvingades vänta tills han tröttna efter ca 25 min i andra släppet innan jag fick tag i han!! Vad göra nu, skall man ta det lugnt i år och endast vara ute sporadiskt, avstå helt eller köra igång med jakten?? Skall tillägas att jag i dagsläget inte jagar där det finnst stationerat med gris men gott om rådjur och älg!! När jag var ut med min jämt/stövare för första gången så vart de jakt och de höll på ett tag, höll på och vissla och ropa men ingen hund, då jag har tränat mycket inkallning med hunden(ända sen han var tre månader)! men sen andra gången jag var ut så kom han efter ett tag! För mig verkar det logosikt att dem inte lyssnar så mycket första gångerna då det är helt nytt för dem och jaga ett levande djur! Vissa hundar jagar ju i flera dagar! så kommer hunden tillbaka i början så är det ju bra och bättre blir de nog de är som med alla jakthundar bara nöta på och träna locka gärna med godis. MVH URJ
Publicerat Oktober 1, 201015 yr Jaga eller plocka svamp? Släpp bara - roligt att höra att det finns lite power och vilja i hunden!
Publicerat Oktober 1, 201015 yr Författare Jaga eller plocka svamp? Släpp bara - roligt att höra att det finns lite power och vilja i hunden! Första släppet genomfördes idag i ren skogsmark... Han sökte ut ca 100 m ifrån mig och tillbaka till mig... Efter ca 500 m långsam vandring så tog han upp ca 150 m framför mig och drev med skall i ca 5 min varvid jag flytta mig ca 25 m ifrån spåret.. När han släppt så tog han sina spår tillbaka emot mig men missa mig och tog hela vägen tillbaka till bilen Jag inväntade honom och när han var ca 300 m ifrån mig så vissla jag och då kom han.. Har ingen aning om vad han drev men chansar på rådjur!! Sedan gick vi vidare in i ett nytt område varvid han sökte ut ca 200 m och skallade ca 15 ggr och en vuxen älg passera mig på 50 m och hund kom i på spåren efter älgen men släppte där älgen passerat mig och kom till mig istället!! Hade väl önskat han hängde i lite mer där men han är bara 11 mån och det var första släppet.. Efter detta var han ganska trött mest mentalt varvid vi vandra vidare sakta utåt och efter ca 2 h i skogen tog vi bilen hem.. Är personligen mycket nöjd med kontakten och drevtiderna kommer säkert bli lite längre med tiden det är bara att träna..
Publicerat Oktober 20, 201015 yr Författare Fler frågetecken har uppstått..... De senaste två släppen i skogen har reulterat i noll agerande ifrån hund, han springer mest runt fötterna på mig max ca 50 m ut och sedan tillbaka och leker hellre med pinnar... Dessa två ggr har jag suttit stilla ca 30 min och gått ca 50 m till nästa ställe och satt mig i ca 30 min, ska vi sitta längre?? Det är verkligen inga vilttäta marker vi talar om vilket ställer högre krav på bättre sök.... Jag uppmanar honom till att söka mm men han skäller först när det flyger någon fågel förbi och rusar iväg en bit... Han är 11,5 månad och i mitt tycke rätt så barnslig kan ju vara så att polletten inte trillat ner ännu?? Eller kan han redan ha tröttnat på skogen vi kankse har varit ute för mycket?? Vill inte gå med honom för mycket då jag vill att han ska ha ett självständigt sök...
Publicerat Oktober 20, 201015 yr Nöta, nöta, nöta, få är genvägarna. Wachtlarna som jag har haft har alla varit rätt sena om man bortser från apportarbeten etc. Min nuvarande var en mes första injagningsåret och jag var uppriktigt bekymmrad även om jag t.o.m fick ihjäl ett par djur för honom, ingen go alls. År två som 1,5 åring kom han ut som en helt ny hund rent mentalt. Det enda som kan vara lite trist idag som 4,5 åring är att drevtiderna är något korta på vissa vilt, men det uppvägs av ett bra sök med Wachtelmått, en massa energi och bra skärpa även på vildsvin. Så gräv inte ner dig, släpa skinn och uppmuntra. Fortsätt med att vara mycket i skogen så skramlar det snart till.
Publicerat Oktober 21, 201015 yr Författare Nöta, nöta, nöta, få är genvägarna.Wachtlarna som jag har haft har alla varit rätt sena om man bortser från apportarbeten etc. Min nuvarande var en mes första injagningsåret och jag var uppriktigt bekymmrad även om jag t.o.m fick ihjäl ett par djur för honom, ingen go alls. År två som 1,5 åring kom han ut som en helt ny hund rent mentalt. Det enda som kan vara lite trist idag som 4,5 åring är att drevtiderna är något korta på vissa vilt, men det uppvägs av ett bra sök med Wachtelmått, en massa energi och bra skärpa även på vildsvin. Så gräv inte ner dig, släpa skinn och uppmuntra. Fortsätt med att vara mycket i skogen så skramlar det snart till. Blir till att försöka vara ute 2 dgr i veckan eller mer och bara ta det lugnt söket kommer väl om jag inte rör mig alt för mycket?? Vad är skillnaden på dra klöv med blod och skinn enligt dig?? Har lagt en del spår med klöv men överväger att prova med rådjur/älg/vildsvins skinn och hur förvarar du skinnet för bästa hållbarhet??
Publicerat Oktober 21, 201015 yr Blir till att försöka vara ute 2 dgr i veckan eller mer och bara ta det lugnt söket kommer väl om jag inte rör mig alt för mycket?? Vad är skillnaden på dra klöv med blod och skinn enligt dig?? Har lagt en del spår med klöv men överväger att prova med rådjur/älg/vildsvins skinn och hur förvarar du skinnet för bästa hållbarhet?? Har samma "problem" med min tik på 10 månader. Hon håller sig i närheten men hittar hon ett spår kan hon dra iväg 150m och sen börja jaga. Håller inte i så länge och jagar lika mkt i bakslagen på väg tillbaka till mig Det märks att hon är väldigt omogen så jag har inte så höga krav på henne i början. De gånger jag har satt mig på en stubbe och väntat på att hon ska söka ut rejält har hon efter en stund börjat leka med pinnar och dylikt i närheten. När det gäller min hund tror jag helt klart att det är en mognadsfråga. Sen vet jag inte om just wachteln är sen i mognaden generellt, antar att det är väldigt olika från individ. Tror det är som många sagt, bara nöta o nöta så trillar poletten ner en vacker dag. Lycka till!
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Författare Ska jagas älg och även en separat klövviltsjakt till helgen vad göra?? Det komme vara en liten drevkedja men inga andra hundar med och jag är jäkligt sugen på att släppa hund men söket är ju inte riktigt igång ännu och jag har mest suttit still hittills när vi varit ute men till helgen lär man ju vara illa tvungen att röra sig lite....... Eller ska man ta det lugnt och satsa på att bara vara själv och sitta still och invänta söket mm han är snart 1 år vovven.... För de senaste ggr har det bara varit lek med pinnar och skälla på lie fåglar..
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Sticker ut hakan lite. Själv så har jag en laika och en vorsther, har även diskuterat det här med en kille som har just wachtel. Vi kom fram till följande: Våra hundar jagar inte om inte vi gör det Om vi sätter oss så lägger sig ofta hundarna på våra fötter. Om man tänker till så är det faktiskt logiskt vi ska vara ledare över våra hundar och jagar inte ledaren så jagar inte flocken. Prova dig fram och var inte rädd för att testa. Lycka till!
Publicerat November 3, 201015 yr Ska jagas älg och även en separat klövviltsjakt till helgen vad göra?? Det komme vara en liten drevkedja men inga andra hundar med och jag är jäkligt sugen på att släppa hund men söket är ju inte riktigt igång ännu och jag har mest suttit still hittills när vi varit ute men till helgen lär man ju vara illa tvungen att röra sig lite.......Eller ska man ta det lugnt och satsa på att bara vara själv och sitta still och invänta söket mm han är snart 1 år vovven.... För de senaste ggr har det bara varit lek med pinnar och skälla på lie fåglar.. Hur gjorde du nu då och hur gick det?
Publicerat November 4, 201015 yr Författare Hur gjorde du nu då och hur gick det? Jo det gick väl ok... Söket är ju dock inte tillräckligt uppe i längd men vi var ute i måndags och då satt jag still under ca 1-2 h och efterhand så börja han närma sig 100-200 m sökturer hade även ett drev på ca 10-15 min på okänt djur (tror rådjur) och kanon återgång till mig.. Helgen dock bjöd mest på att han gick sakta framöfr mig ca 50-75 m och drev en kortare sväng på 5 min och en på ca 10 min vid ett tillfälle såg en passkytt hund efter rådjur.. Sen hade en passkytt sett en icke lovlig älg och den förföljde han i ca 500 på spåret utan att komma ikapp.. Misstänker att han tycker älg är lite stort ännu då han helt omotiverat skällt riktigt grova skall emellanåt under ca någon minut.. Jag vet dock att han tycker vildsvin är jäkligt intressant och där hänger han i ordentligt med både ståndskall och drevskall men älgen kanske lossnar om det nu är så som jag tror!!! Är överlag nöjd och tror jag får en bra hund i framtiden man ska veta att man bara är i början av ett långt hundliv.. Nu väntar lite större jakter framöver med mycket vilt i såtarna så vi får väl se hur vi ska tackla det med flera hundar igång. Har inte riktigt tagit ställning till det men på något sätt ska det lösas jag får se till att vara ute själv vid ett par tillfällen till då jag har möjlighet på veckorna och jobba upp söket...
Publicerat November 6, 201015 yr Känner igen problemet med inkallningen. Idag så rött jag till i skogen när hon hade kört i 20 minuter o då tysnade hon o tog sitt spår tillbaka. Så gjorde jag vet ej om de funkar på andra hundar. Visslingen var värdelöst. Innan hon jagade kommer hon derekt. Men när de är ett djur framför är öronen av. Så jag får vänta tills hon är lite trött om de behövs att kalla in henne.
Publicerat November 10, 201015 yr Författare Släppte hund idag för lite träning och han förföljde älg kunde jag se på spåren i den 15 cm djupa snön.. Sen hände det som inte får hända... Han sprang och uppmärksammade inte en klippavsats och föll ca 8-10 m rakt ned för en lodrätt bergvägg.. Såg på pejlen att han var still och kunde se han ligga i snön vid liv men ta sig ned där var inte tänkbart med risk för mitt eget liv så det blev att gå runt för att få tag i han sedan ilfart in till veterinären.. Där har det nu konstaterats inga frakturer, alla organ runt buken, mjälte, lever etc är hela men han har en blödning på vänster lunga och luft där.. Sedan har han ett djupt hål i överkäken som måste sys... FAN man börjar undra hur mycket otur man skall drabbas av då vi förlora våran 15 månaders blandras förra hösten då han blev överkörd utanför hemmet!! Nu är det bara till att vänta och hoppas på det bästa... Man undrar ibland om det är värt det här med hund om man nu skall drabbas ev denna förbaskade otur, ingen i jaktlaget som jagat där i 20 år har varit med om att en hund trillat ner där..... Håller tummarna att vi får hem våran kära hund....
Publicerat November 10, 201015 yr Usch och fy. Det där lät inge trevligt. Vi håller alla tummar vi kan att det går bra med hunden
Publicerat November 10, 201015 yr Släppte hund idag för lite träning och han förföljde älg kunde jag se på spåren i den 15 cm djupa snön.. Sen hände det som inte får hända... Han sprang och uppmärksammade inte en klippavsats och föll ca 8-10 m rakt ned för en lodrätt bergvägg.. Såg på pejlen att han var still och kunde se han ligga i snön vid liv men ta sig ned där var inte tänkbart med risk för mitt eget liv så det blev att gå runt för att få tag i han sedan ilfart in till veterinären..Där har det nu konstaterats inga frakturer, alla organ runt buken, mjälte, lever etc är hela men han har en blödning på vänster lunga och luft där.. Sedan har han ett djupt hål i överkäken som måste sys... FAN man börjar undra hur mycket otur man skall drabbas av då vi förlora våran 15 månaders blandras förra hösten då han blev överkörd utanför hemmet!! Nu är det bara till att vänta och hoppas på det bästa... Man undrar ibland om det är värt det här med hund om man nu skall drabbas ev denna förbaskade otur, ingen i jaktlaget som jagat där i 20 år har varit med om att en hund trillat ner där..... Håller tummarna att vi får hem våran kära hund.... Klart ni får hem han! Hoppet är det sista som försvinner =) Blir till o pussa på'n och släppa han igen längre fram när han mår bra igen!
Publicerat November 11, 201015 yr Författare Verkar som om vi haft en jäkla tur i oturen för snön verkar ha dämpat fallet bra och hund är nu uppe på benen haltar lite med skiter å kissar som vanligt och äter med "god aptit" som dom sa... Alltid lika skönt att se att det finns folk här som läser och förstår samt kommer med värmande uppmuntringar...
Publicerat November 11, 201015 yr Skönt att hunden repar sig. Vila några dagar så är det bara på´t igen ute i skogen
Publicerat November 13, 201015 yr Författare Alla tummar som hållits hårt har gett resultat vi skall hämta hem en mörbultad hund idag och sen blir det vila framöver... Tydligen har han haft änglavakt och klarat sig förvånasvärt bra... Kommer nog bli många trevliga stunder i skogen i framtiden med honom för jakt det finns det i han kan jag säga