Publicerat September 15, 201015 yr Jag blir TOKIG på mig själv... Har nyligen fått ärva en 308:a och jag vill absolut bli "kompis" med den, vill inte byta bort den. Problemet är att jag knappt kan skjuta med den... Ska säga att jag skjutit väldigt lite, enda gången jag skjutit med ett klass 1 vapen var när jag tog licensen... Det var en 6,5:a och var inga som helst problem. Nu är det några år sedan så jag kommer knappt ihåg hur den var, men alla säger ju att det inte är någon större skillnad mellan en 6,5 och en 308? Jag har skjutit ett par gånger med den jag har mot tavla. Idag när jag skulle skjuta så skjöt jag två skott, sedan var det stopp. Då blev jag så arg så jag åkte upp till en grusgrop för att skjuta rätt in i grusvallen, bara för att skjuta. Rätt eller fel vet jag inte... Det löjliga är att jag egentligen inte tycker att den stöter så att det är obehagligt, jag har inte ont efteråt, ändå är det något som sätter stopp... Finns det något hopp för mig att jag ska lära mig skjuta med bössan? Vill ju träna så jag blir duktig så jag kanske kan jaga älg eller björn nästa år... Har någon något tips på vad jag ska eller inte ska göra? Kan skjutstöd (inte stol utan endast stöd) underlätta? Tack på förhand!! /Eva
Publicerat September 15, 201015 yr Mental träning Låter jobbigt, det låter inte som att det är knuffen i sig själv som är problemet,men att du är rädd för den. Har du för det första bra hörselskydd? Det tror jag är jätteviktigt när man är ovan, smällen är garanterat en del av obehaget. Nu är jag absolut ingen rekylmästare, förhoppningsvis hittar exabit hit , men jag tror du måste träna bort det. Rekylen är ju snällast vid stående skytte på frihand. Jag tror det var helt rätt att bara dra av några smällar i grusgropen. Börja med att skjuta stående, många skott, känn efter ordentligt hur upplevelsen av rekylen förändras om du ändrar grepp, alltså hur hårt du håller bössan mot axeln och var på axeln du sätter den. Är stocken lagom lång? Är den för lång får du smällen för långt ut på axeln. Den ska vila i "vecket" innanför axelleden precis under nyckelbenet. När du känner dig tryggare på stående skytte så provar du skjutbänken. Försök sitta så upprätt som möjligt, då lutar du dig inte så mycket fram över bössan och det liknar mer deet stående skyttet i rekylupptagningen. Det är vad jag kan komma på, det finns säkert andra som är bättre än jag men jag känner igen problemet. Montera på en mjukare bakkappa kan vara bra också. Jag tvivlar på att det finns några genvägar, ut å skjut
Publicerat September 15, 201015 yr Har för mig att man "botar" fobier/rädslor genom att upprepad konfrontation med det som utlöser fobier/rädslor. Så skjut och skjut MÄNGDER med skott. Inte mot tavla utan som du gör, rakt i en sandhög. MEN du kanske skulle ta att prova att testa en något mindre grov kaliber. 6,5x55 gick ju tydligen bra. Prova en sådan igen. Går det bra så skjut mängder med skott även med den innan du går på 308 igen. Det är mitt tips
Publicerat September 15, 201015 yr Hej. Slappna av och ta det lungt håll i bössan lagon hårt och lägg an ordentligt så du får ett bra stöd, se till att den vilar mot/under nyckelbenet och inte mot den "utstickande" delen av axeln. Sen är det bara på med hörselskydden koncentrera dig på målet och inte på smällen sen är det bara att skjuta för fulla muggar tills du lärt dig hur bössan beter sig. Ju mer tid på banan med bössan ju mindre nervig blir du för smällen. Det är väll mitt tips. Mvh//Matte.
Publicerat September 15, 201015 yr Ett bra riktmärke för att kolla så att stocken inte är för kort eller lång är att hålla i pistolgreppet som du gör när du skjuter och sen lägga kolven mot underarmen, då ska den gå fram till armvecket ungefär, +- någon centimeter. Annars så kan jag säga att jag bara skjutit 6,5x55 fram tills i lördags, då skjöt jag för försra gången med grövre kaliber, 9,3x62 och var lite smånervig för det. Men nu efteråt så kan jag konstatera att det var ju en kraftigare rekyl fast mjukare och inte så snärtig som 6,5:an kan vara. Tyckte inte det va någon större skillnad trots allt så jag tror inte det är rekylen som är problemet utan som sagts innan att det är mentalt. Rekylen har kanske tagit lite illa någon gång och det är det som ligger och maler i bakhuvudet, undermedvetet. David
Publicerat September 15, 201015 yr hej! vad är det för vapen? bild? Många är väldigt rädda för att få kikarsiktet i ansiktet. ett tips kan därför vara att skjuta mkt. UTAN kikarsikte för att lära känna vapnet och avtryckaren. när du ser att skotten sitter bra och du känner dig redo kan du sätta dit siktet igen. skjut på 30-40 meter. stående, sittande o liggande. prova det .iaf
Publicerat September 16, 201015 yr Hej ! Jag har haft samma problem som dig tidigare och det kommer fortfarande tillbaka med " okända " gevär men brukar gå över efter ett par skott. Det jag gjorde för att bli vän med vapnet var att jag köpte en jäkla massa ammunition tog med mig en god vän och började skjuta från en skjutbänk " ställa in siktet var den offeciella förklaringen " sedan sittandes och till sist ståendes det gick åt ett par hundra skott men nu är jag och bössan min oskiljaktiga I mitt fall var det så att jag vet hur den beter sig nu och jag har inga problem med den nu
Publicerat September 16, 201015 yr Jag jagade i många år med arvegods, en gammal HDF i 30-06. Fy fan vad stryk jag fick av den men jag sköt och sköt och sköt till slut bra med den. Men tog fortfarande stryk för varje skott. Av en slump testade jag en kompis Sako 75 och blev helt frälst. Tänk attt kunna skjuta utan attt det gör ont. Det var helt nytt för mig och sedan flera år har jag en Sako 75 och klämmer med ett leende på läpparna många skott . Problemet kan vara en helt felaktig stock.
Publicerat September 16, 201015 yr Tjena! Visst går det att träna bort! Jag har själv upplevt skotträdsla och det beror ofta på fler problem än bara bössan och rekylen. Nått som du bör köra på från start är att du ber någon, med ordentlig pejl på läget, att hjälpa dig på skjutbanan. En sak till. Köp mycket skott för du måste skjuta mååånga innan det släpper. /Robban
Publicerat September 16, 201015 yr Detta med skotträdsla har många nivåer, men mitt förslag är att börja med en 22LR, grusgropen är en bra plats att härja med detta vapen. jaga grus eller stora mål utan krav på att träffa. Här kommer tvisten- SKJUT bara i stående ställning, ha med någon som ser när du börjar slappna av och göra bra avfyrningar och utan att påverkan vapnet i skottögonblicket. Nästa steg är att man byter upp sig till klass 1 vapen eller motsvarande, samma sak där, arbeta dig fram till en vana och goda sådana. Rekyl/skotträdsla hanteras bäst i naturliga skjutställningar, dvs inga bänkar, sittande osv, stå, ligg o knä är bäst där kroppen får agera och interagera med vapnet. För mig som är skotträdd fast av andra orsaker är två saker av betydelse, 1 hörselkåpor + pluppar i öronen gör enorm skillnad- motsvarande vad ett dämpat vapen skulle kunna göra 2. fokus, fokus och åter fokus när man är lite aggressiv i skyttet och fokuserad kan man hantera vad som helst "nästan". /Christian
Publicerat September 16, 201015 yr Jag vill även slå ett slag för torrklickandet. Det fungerade bra för mig då jag kom på mig med att vara skotträdd efter en tids uppehåll i skyttet. Ett bra sätt att bli kompis med sitt vapen, om problemet snarare ligger i huvudet än i öm axel. Hoppas det löser sig!
Publicerat September 16, 201015 yr Vad är det för kolv på bössan? Har en kompis som jagar med 6.5 och 375HH, funkar jättebra. Bägge bössorna är Sako med hyffsat rak stock. Hans första studsare var en 243 med nån sorts Monte Carlo stock som gav honom stryk utav bara H..vete!! Kan problemet sitta där?
Publicerat September 16, 201015 yr När jag skulle börja ta min jägarexamen åkte jag och min bror iväg för att testa hans Winchester i cal 30-06, jag tror bössan var i från Dackefejden. Rekylen var helt galen och jag hade ett stort blåmärke på axeln och vart skotträdd. Min räddning var att jag några veckor senare skulle rycka in i lumpen. Under min värnplikt sköt vi enormt mycket och jag sköt nog sämst på hela regementet första 3 månaderna och jag vill skylla det på min skotträdsla. AK5 som vi sköt med hade ingen rekyl alls att tala om men jag tror att hjärnan kopplar ihop smällen med ett (nu gör det ont som fan). Men när jag vande mig ordentligt med vapnet och smällen började även jag skjuta bra. Jag märker fortfarande av skotträdslan ibland, första 10 skotten med en ny bössa blir alltid skit men när jag vant mig brukar det bli bättre. Mitt tips är att inte skjuta 22lr utan i stället försöka låna en 222:a eller liknande så att du vänjer dig vid att det smäller, för jag tror att mcyket kan ligga i smällen. Skjut så mycket du kan med 222:an tills det känns bekvämt, sen kan det vara bra att i början när du ska skjuta med 308 ha med 222:an och skjuta några skott så att du bli lugn och sen gå över på 308:an. Det har funnkat super för mig, det tyngsta jag provat hittills är en 375 och det var inte så farligt det heller kom jag på efteråt. Hoppas att det kan hjälpa dig något. Mvh/ Tobbe
Publicerat September 16, 201015 yr Jag vill även slå ett slag för torrklickandet. Det fungerade bra för mig då jag kom på mig med att vara skotträdd efter en tids uppehåll i skyttet. Ett bra sätt att bli kompis med sitt vapen, om problemet snarare ligger i huvudet än i öm axel. Hoppas det löser sig! Precis! Tror att alla som skriver att du ska skjuta så in i hellsike mycket skott har aktier i norma Nej skämt osido så håller jag nog med vad alla här skriver i synnerhet Christian. Men börja med torrklickandet det är grymt underskattat som träningsmetod. Grejen är att risken är jättestor att man blundar och rycker av skott vilket är riktigt vanskligt både för precision och rekyl. Vet inte hur många som hävdar att dom inte rycker av och inte blundar. Om man lurar dessa mäniskor att dom får ett laddat vapen att skjuta med så avslöjar dom sig själva. Klicka på och lycka till
Publicerat September 16, 201015 yr Många bra tips, torrklick är ett bra sätt att se vad som händer med fokuseringen i avfyrningen, klicka och se om du har målet kvar i hårkorset/kornet eller rödpunkten , vad du nu har! kan du göra hemma ta fokus på en punkt och börja lugnt ca 50 avfyrningar blir det tugnt så vila mellan, men när du siktar och ska avfyra så avbryt inte, kom ihåg att följa siktet genom hela avfyrningen, det är då du ser om du tappar fokus, drar snett eller tappar nedåt. Bestäm dig innan nu ska jag göra som ex 5 avfyrningar sen vila sen 5 till men lägg några min varje dag och ligg runt 50 st/dag. vad du skitar på är mindre viktigt. Fler tips får du inte den här veckan då är risken att man skyndar iväg, kör på nu och berätta gärna hur det går!
Publicerat September 16, 201015 yr Tänk även på att stå rätt. Många som är nybörjare brukar av någon anledning stå som en spänd pilbåge så dom nästan ramlar bakåt när dom skjuter och det brukar leda till obehag det med, annars så ligger det nog mycket i att fokusera på målet genom hela avfyrningen
Publicerat September 16, 201015 yr Mitt tips är att du backar i kaliber till 22lr. Skjut mycket 22:a tills det känns bra, sen smyger du igång med grövre kalibrar. Och får du återfall så backar du bara till 22:an igen och börjar om med grunderna. Mängdskytte i allmänhet är nog rätt melodi oavsett.
Publicerat September 16, 201015 yr Författare Tusen tack alla för alla tips och trix! Jag vet inte hur bössan passar, ska höra med en jag känner om han kan följa med mig och se hur det verkar. Om jag annars gör en sammanfattning så tror jag att det är "huvvet" det sitter i, vilket egentligen gör mig mer irriterad . Jag har ingen aning om vad det är för stock osv, enda jag vet är märket och det är en Lakelander... Jag har även en 22:a Magnum och den är som en ärtbössa, överhuvudtaget inga problem. När jag sköt upp hade vi i och för sig skjutit femtielva tusen skott mot duva, det kan ju också ha gjort sitt till att 6,5:an kändes som en ärtbössa... En sak som jag gjorde fel inser jag nu var att det första jag gjorde med bössan var att skjuta 4-5 skott från skjutstol... Därefter sköt jag ett par stående och det kändes mycket bättre, men som sagt, nästa gång jag skulle skjuta blev det stopp... Nåja, jag antar att det bara är att nöta på, vem vet, kanske jag får aktier i Norma på kuppen Och Per: om det inte gått till sig tills du kommer upp hit nästa gång, då vet du vad du har att göra, hehe... Återigen, tack alla för alla tips! Jag lär nog kolla in dom igen lite då och då när jag tycker att det står still... Nu blir det till att torrklicka och jaga gruskorn ett tag framöver! Ha det gött!
Publicerat September 16, 201015 yr Jag har funderat på att prova följande på personer som har detta problem: de sitter i bänk och skjuter, men jag sköter avfyrningen. Dvs de håller ungefär samma grepp som vanligt, men inget pekfinger i varbygeln. Jag sköter avfyrningen och då kan de omöjligt veta när det smäller. Då får man lära sig känslan hur det ska kännas när man inte kämpar emot. Sen får man successivt låta dem prova att avfyra själva medan man har noggrann koll på deras avfyrning och eventuellt filmar i slow motion. Jag tror det kan räcka med ett pass på banan för att bota skotträdsla, men jag har å andra sidan inte provat med någon (än).
Publicerat September 17, 201015 yr Jag har funderat på att prova följande på personer som har detta problem: de sitter i bänk och skjuter, men jag sköter avfyrningen. Dvs de håller ungefär samma grepp som vanligt, men inget pekfinger i varbygeln. Jag sköter avfyrningen och då kan de omöjligt veta när det smäller. Då får man lära sig känslan hur det ska kännas när man inte kämpar emot. Sen får man successivt låta dem prova att avfyra själva medan man har noggrann koll på deras avfyrning och eventuellt filmar i slow motion. Jag tror det kan räcka med ett pass på banan för att bota skotträdsla, men jag har å andra sidan inte provat med någon (än). Jag brukar köra med att jag laddar bössan utan att dom vet om eller inte laddar utan att dom vet om det. Ganska kul att se hur dom rycker till när det inte är skott i bössan och hur bra det går med sott i bössan när man tror den är tom.
Publicerat September 17, 201015 yr Jag har funderat på att prova följande på personer som har detta problem: de sitter i bänk och skjuter, men jag sköter avfyrningen. Dvs de håller ungefär samma grepp som vanligt, men inget pekfinger i varbygeln. Jag sköter avfyrningen och då kan de omöjligt veta när det smäller. Då får man lära sig känslan hur det ska kännas när man inte kämpar emot. Sen får man successivt låta dem prova att avfyra själva medan man har noggrann koll på deras avfyrning och eventuellt filmar i slow motion. Jag tror det kan räcka med ett pass på banan för att bota skotträdsla, men jag har å andra sidan inte provat med någon (än). Ja e game om jag får hålla bakkappan mot läpparna. Skämt å sido, det kan jag faktiskt ställa upp på som provperson.
Publicerat September 17, 201015 yr Skämt å sido, det kan jag faktiskt ställa upp på som provperson. Ska bli högst intressant
Publicerat September 18, 201015 yr Och Per: om det inte gått till sig tills du kommer upp hit nästa gång, då vet du vad du har att göra, hehe... Nu kopplade det var nått bekant med namnet! Det där ska vi fixa bunkra ammo till nästa resa upp, jag förvarnar nån vecka i förväg.
Publicerat September 18, 201015 yr Författare Nu kopplade det var nått bekant med namnet!Det där ska vi fixa bunkra ammo till nästa resa upp, jag förvarnar nån vecka i förväg. Bra bra :-)