Publicerat September 15, 201015 yr jag kanske ska införskaffa en 8-57 men jag undrar vilka patroner man kan använda. Det är en gammal bössa kan va en carl-gustav eller huq och patronerna som verkar ha använts till den heter 8-57 j och 8-57 js. Jag har hört ,läst någonstans att vissa patroner bokstäver inte ska användas i bössan. Det finns risk för pip sprägning. finns det någon som kan svara på detta?
Publicerat September 15, 201015 yr Det borde vara 8x57J eller 8x57JS inte och då det är olika diameter på de båda kulorna. Har inte de exakta måtten i huvet men J är lite mindre än JS så om du skjuter en JS kula i en J bössa så lär du nog inte skjuta så mycket mer i den bössan. Med lite mer info om vilken bössa det är så skuklle man nog med största säkerhet kunna lista ut vad det är.
Publicerat September 16, 201015 yr Är det en Husqvarna så är det JS, eftersom Hva endast fanns med JS på sina 8*57. J är väldigt ovanlig.
Publicerat September 16, 201015 yr Författare det knepiga är att i lådan där skotten ligger finns det både j och js. Och tom hylsor med båda oxå. Men om det är husqvarna så kanske det går bra med båda? Efter som husqvarna använder js. i nya jägarskolan "vapen och skytte" står det, S betekningen står för en moderniserad version med något större kuldiameter än den gammla 8*57J. Ammunition med S i beteckningen är farliga i äldre vapen, avsedda för den ursprungliga kalibern utan S. Men hur fan ska man ta reda på vilka skott ja kan använda i den.