Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kniv, skolarbete

Featured Replies

Publicerat

Tjenare, jag ska göra en kniv nu på skolan, ska jobba hemma kanske också, tar material etc hemifrån.

kniv skaftet är 7-9cm, har inte mätt än. Jag tänkte först ta horn sen har jag fått tag på 2st gammla 5öringar från 1965, tänkte tejpa fast dom på tågrälsen så dom blir platta. Tänkte forma dom lite runda, som en halv cirkel typ " ( " så dom riktas neråt.

Sen har min far fått av någon gammal snickare björk som då legat nergrävd under marken i 4-5 år, vet inte riktigt vad det heter.. Men det heter något speciellt när man gör så, man ser ådringen på träet riktigt bra efter oljning. Sen tar jag masur sen till slut horn igen.

Alltså i ordning, Horn, Krona , Nergrävd björk , Krona , Masur och horn.

detta är min andra kniv, min första vart riktigt bra faktist, bättre än förväntat.

Sen till slidan, tänkte göra en halv hornsslida, fast fick tanken på att göra en med bara läder och ha 2 knivar i samma. den första nu som jag beskrev sen en annan som är väldigt liten, 2-3 cm knivskaft..för detaljer om man nu ska tälja. Man har alltså 2 slidor i en slida.. förstår ni hur jag menar?

Vad tycker ni om detta?

ursäkta för dålig beskrivning.

Publicerat

jag brukar alltid få problem när jag har metall i mina skaft....

Kör man i bandslip blir det för varmt och limningarna lossar.

Täljer man skaftet så tar det stopp ;)

Filar man ner skaftet så blir det metallspån över allt, spån som kan vara svåra att bli av med och i värsta fall missfärgar träet senare.

Jag skulle skippat metallen och ersatt den med näver, som jämnar ut eventuella ojämnheter i bitarna bra.

Beroende på vad du har för bitar så kanske det kunde vara en idé att antingen välja masur ELLER rötad björk. Det kan bli lite mycket ibland....

Mina knivar har gått allt mer i enighet med devisen "less is more".

Jag förstår inte riktigt hur du menar med skidan, blir det en halvhornsslida eller en läderslida? Idén att göra en slida för två knivar tycker jag är kul. Kommer nog att testa det själv någon gång framigent, kanske för kniv+buksprätt.

Hursomhelst, lycka till och följ gärna upp tråden med bilder när du börjar komma igång.

Publicerat

Hoppas du lägger ut bilder eftervart som du fortskrider med arbetet - det är alltid spännande att följa ett hantverk från början till slut! :)