Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Statligt jaktkort

Featured Replies

Publicerat

Läser i senaste numret av tidningen "Hundsport" att självklart skall man lösa jaktkort innan man ger sig ut i skogen.

Det står dessutom att hundförare skall lösa jaktkortet. Detta är tveksamt i mina ögon, om hundföraren BARA går med hund och inte skjuter något själv över huvud taget. Eller har del i köttet. Det kan vara trevligt att träna sin hund och köra "skarpa lägen" för att se vad den lärt sig. Även en kvitto för avelsarbetet.

MEN även DREVFOLK skall lösa jaktkort enl artikeln. Hur många går inte i drev för chansen att komma ut i skogen en dag eller två ? Har inget intresse i jakten eller resultatet av jakterna, utan tycker det är skönt att komma ut och röra på sig bara.

Vem skall kontrollera att detta efterlevs och att drevfolket löser sitt jaktkort? Chansen kan bli att jaktlaget står utan drevfolk vid en sådan koll. Vem gynnar detta ? Ja, älgen kanske.

Varför sätta upp regler, som i mina ögon är jäkligt svåra att både kolla och att efterleva ? Varför göra folk till brottslingar ?

Publicerat

Den som jagar skall lösa jaktkort. Vad detta sedan innebär är inte prövat och var gränserna går är inte klart. Vad vi och NVV brukar säga är att drevkarlar(kvinnor) som får del i bytet skall lösa jaktkort, men inte annars. Hundförare anses i princip alltid jaga eftersom hunden har en så avgörande betydelse för jaktens bedrivande, oavsett om hundföraren går med bössa eller inte. En ny tolkning som uppstått på senare tid efter riksdagens fastställande av regeringens tolkning att eftersök är jakt, är att även förare av apporterande hundar och eftersökshundar skall lösa jaktkort.

Publicerat
  • Författare
Den som jagar skall lösa jaktkort. Vad detta sedan innebär är inte prövat och var gränserna går är inte klart. Vad vi och NVV brukar säga är att drevkarlar(kvinnor) som får del i bytet skall lösa jaktkort, men inte annars. Hundförare anses i princip alltid jaga eftersom hunden har en så avgörande betydelse för jaktens bedrivande, oavsett om hundföraren går med bössa eller inte. En ny tolkning som uppstått på senare tid efter riksdagens fastställande av regeringens tolkning att eftersök är jakt, är att även förare av apporterande hundar och eftersökshundar skall lösa jaktkort.

Då återkommer jag till min fråga: Vem skall kolla så att detta efterlevs ? Om man tränar apportering sin hund och det krävs jaktkort för detta, så kan jag garantera att minst hälften av alla som har apporterande hundar kommer att sluta med detta. Är det inte bättre att fixa till så folk betalar detta jaktkort frivilligt, istället för som nu att de skiter idet för de ser ingen anledning till att betala det. Säkert säger då någon: Att man får jaga om man har det och uppfyller ALLA andra krav för jakten. Jovisst är det så, MEN hur många löser det idag av de som jagar ?

Publicerat

Det är polisen som kollar att vi efterlever lagarna när vi jagar.

Publicerat
  • Författare
Det är polisen som kollar att vi efterlever lagarna när vi jagar.

Så sant så sant...

MEN vad jag menar är: varför skapa regler för folk, som de ändå finner meningslösa att följa ?(Min personliga uppfattning)

JAKTKORT för jägare, fine HELT OK.

För drevfolk ser jag det som betydligt vanskligare att få dem att rusa till posten för att lösa sitt jaktkort.

Jag tror att folk i gemen bara uppfattar detta som ytterligare någonting att kringgå.

Polisen har väl att göra ändå, utan att behöva skuldbelasta dem också ?

Publicerat

Jag kan motvilligt aceptera att hundförare ska lösa jaktkort.

Att drevfolk ska bli tvungna att lösa är ju ren parrodi! Jag bruka ordna en klappjakt på räv varje år och att vara tvungen att kräva att dom som går i drevet ska lösa jaktkort skulle inte fungera. Dom som drevar är ju typ grannar, släktingar, naturintressrade kompisar och så vidare. Det står ju i och för sig att dom som deltager mot ersättning ska betala. Kan man räkna en tallrik ärtsoppa och en knäcke macka som ersättning?

Nej detta måste vara en feltolkning och om inte så tycker jag att det är något som jägareförbundet ska se till att få ändrat. Tror inte att en drevkarl på en rävklapp kommer att bli fälld men att det finns lagar som ingen följer är aldrig bra.

Publicerat
  • Författare
Jag kan motvilligt aceptera att hundförare ska lösa jaktkort.

Att drevfolk ska bli tvungna att lösa är ju ren parrodi! Jag bruka ordna en klappjakt på räv varje år och att vara tvungen att kräva att dom som går i drevet ska lösa jaktkort skulle inte fungera. Dom som drevar är ju typ grannar, släktingar, naturintressrade kompisar och så vidare. Det står ju i och för sig att dom som deltager mot ersättning ska betala. Kan man räkna en tallrik ärtsoppa och en knäcke macka som ersättning?

Nej detta måste vara en feltolkning och om inte så tycker jag att det är något som jägareförbundet ska se till att få ändrat. Tror inte att en drevkarl på en rävklapp kommer att bli fälld men att det finns lagar som ingen följer är aldrig bra.

Precis samma åsikt hade jag. Till skillnad mot denne MR FIBERCLASS. Varför skapa brottslingar av oskyldigt folk och dessutom utan att de har en aning om att de blivit brottslingar ??

Börjar fundera på om denna lag/åsikt framkommit för att få mindre antal människor att engagera sig i jakten i Sverige. Det vore bra om de iallafall blev upplysta om att de blivit lagbrytare.

Publicerat

och vad är jägareförbundets syn på lagändringen?

Publicerat
  • Författare
och vad är jägareförbundets syn på lagändringen?

I detta forum skall väl MRFIBERCLASS engagera sig för Jägarförbundet tror jag. Hans egna åsikter skall tas ute det stora/vanliga forumet. Så jag förmodar att det är lika med Jägarförbundets ståndpunkt.

Publicerat

Som vanligt har ni lite svårt att skilja på sak, person, fakta och åsikt. Jag svarar på frågor och berättar hur det ligger till. Detta innebär inte att jag eller jägareförbundet har stiftat lagarna eller ens har samma åsikt.

Det vi tycker oss stå för är den tolkning vi gått ut med, nämligen att drevfolk som får del i bytet skall betala jaktkort. Man deltar ju faktiskt i jakt om man är drevkarl - varför skall man annars vara med om det man gör inte var relevant? Vi har dock tyckt att alla drevkarlar inte skall vara tvugna att betala just av de anledningar ni nämner. Om man får del från det fällda bytet, tex kött, så får man ju faktiskt ut nånting av jakten och då har vi tyckt att det är rimligt att man betalar jaktkort.

Vad denna bestämmelse betyder har dock ännu inte prövats av dosmtol så det är svårt att säga var gränsen går - det kan mkt väl vara så att alla som deltar i jakt skall betala, men då kommer vi nog att begära att lagen ändras så att den överensstämmer med vår tolkning.

När det gäller din rävklapp - får alla klappare en räv så skall de betala, inte annars...

Publicerat
Som vanligt har ni lite svårt att skilja på sak, person, fakta och åsikt. Jag svarar på frågor och berättar hur det ligger till. Detta innebär inte att jag eller jägareförbundet har stiftat lagarna eller ens har samma åsikt.

Det vi tycker oss stå för är den tolkning vi gått ut med, nämligen att drevfolk som får del i bytet skall betala jaktkort. Man deltar ju faktiskt i jakt om man är drevkarl - varför skall man annars vara med om det man gör inte var relevant? Vi har dock tyckt att alla drevkarlar inte skall vara tvugna att betala just av de anledningar ni nämner. Om man får del från det fällda bytet, tex kött, så får man ju faktiskt ut nånting av jakten och då har vi tyckt att det är rimligt att man betalar jaktkort.

Vad denna bestämmelse betyder har dock ännu inte prövats av dosmtol så det är svårt att säga var gränsen går - det kan mkt väl vara så att alla som deltar i jakt skall betala, men då kommer vi nog att begära att lagen ändras så att den överensstämmer med vår tolkning.

När det gäller din rävklapp - får alla klappare en räv så skall de betala, inte annars...

Tack det var det svaret jag ville ha :)

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.