Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp mig att finna rätt laddata för 308

Featured Replies

Publicerat

Tja lite plöttsligt får jag i kväll hjälp med att för första gången handladda själv (Har aldrig gjort detta).

Första tanken är att det ska laddas till älgjakten eftersom jag inte kommer å va hemma så mycket innan dess.

Kulorna jag har att välja på är Hornady 165 gr SST

eller Midway 180 gr Psp

Jag kan inte nånting om kulorna utan sst är inhandlad efter råd från exabit och ska funka till allt i allo och psp fick jag med från Kapten krok vid bössköp

Skriv gärna varför ni tycker jag ska ha villken kula.

Krutet som ska användas är Normas 202

Tändhatt vet jag inte då jag ska hämta dom hemma hos Marcus om en stund.

Letade på normas sida men jag hittade ingen data för någon av kulorna så det är därför jag frågar

MvhDanne

Publicerat
Tja lite plöttsligt får jag i kväll hjälp med att för första gången handladda själv (Har aldrig gjort detta).

Första tanken är att det ska laddas till älgjakten eftersom jag inte kommer å va hemma så mycket innan dess.

Kulorna jag har att välja på är Hornady 165 gr SST

eller Midway 180 gr Psp

Jag kan inte nånting om kulorna utan sst är inhandlad efter råd från exabit och ska funka till allt i allo och psp fick jag med från Kapten krok vid bössköp

Skriv gärna varför ni tycker jag ska ha villken kula.

Krutet som ska användas är Normas 202

Tändhatt vet jag inte då jag ska hämta dom hemma hos Marcus om en stund.

Letade på normas sida men jag hittade ingen data för någon av kulorna så det är därför jag frågar

MvhDanne

återkom när du vet vilken tändhatt du har samt vet du redan om din bössa klarar av att skjuta 180 gr kulor?

Publicerat
  • Författare
återkom när du vet vilken tändhatt du har samt vet du redan om din bössa klarar av att skjuta 180 gr kulor?

Jodå den klarar 180gr kulor då Kapten krok har skjutit en hel del med dom kulorna i samma bössa.

Mina tändhattar verkar det gå sämre med då marcus typ vägrar att svara eller så funkar inte hans mobil

Publicerat
  • Författare

Tändhattarna är av märket Federal och heter Champion tror jag står äver no.210

Vad betyder psp i Midway 180 gr Psp

Publicerat
Tändhattarna är av märket Federal och heter Champion tror jag står äver no.210

Vad betyder psp i Midway 180 gr Psp

Det betyder Pointed Soft Point :rolleyes:

Norma har ju en laddning på sin sida med 202 krutet o 165gr kula nu kör ju norma med magnum tändhattar som ger lite mer tryck så dom har backat sina laddningar lite men det är bara o kopa rätt över det skulle jag gjort men det är jag det.

Det kanske är non vänlig skäl här på sidan som kan ge dej lite mer info.

Mvh.

Publicerat

Om inte jag missminner mig så är det Remingtonkulor. I ladeboken så har de lite långsammare krut till 180Gr kulor. Men i Normas bok ligger laddningarna från 39,0Gr till drygt 41Gr för 202krut och 180Gr-kulorna. Risken är att laddningen blir väl het om du kör med en laddning beräknad för en lättare kula.

Om du vill vara helt säker så mailar du till Åke på Norma, han brukar svara rätt snabbt. Du hittar hans mail på Normas hemsida.

Publicerat

För SST:n så hade jag nog börjat med runt 40-41 grains 202 och arbetat mig uppåt precis som Flex skriver ovan. Federal 210 torde funka utmärkt.

Det är ganska viktigt att du har koll på patronlängden, och det bästa är om du mäter max patronlängd i din bössa och håller dig borta från denna :P

Du får gärna pm:a mig så kan vi utväxla telefonnummer och konversera lite kring detta. Jag kan även bistå med lite QL-körningar men i grund och botten handlar det om att göra en laddstege och mäta hastigheter på banan.

Publicerat
Det är ganska viktigt att du har koll på patronlängden, och det bästa är om du mäter max patronlängd i din bössa och håller dig borta från denna :D

Nja... Inte nödvändigtvis eller?

Det går ju att köra en failsafe och köra bomkontakt när man stegar upp :ph34r: för då har man ju eliminerat 0 friflykt redan från start eller hur.

Men budskapet är dock viktigt, håll pejl på vad du stoppar i börsan för det kan hetta till. Det får givetvis gå till rejäl överdrift innan nått allvarligt skall hända men med fler felaktiga parametrar så kan det ske en del otrevligt. :P

Publicerat
Det går ju att köra en failsafe och köra bomkontakt när man stegar upp :P för då har man ju eliminerat 0 friflykt redan från start eller hur.

Det är sant. Men i en älgpang så antar jag att man prioriterar funktion med allt vad det innebär av felfri matning från magget etc. Och i det läget vill jag personligen inte använda bomkontakt. I många bössor jag provat innebär bomkontakt att kulan hålls fast mycket lite och allra längst ut i halsen. Jag vill ha patroner som man kan tappa i marken utan att man får kassera dem efteråt :D

Publicerat
Det är sant. Men i en älgpang så antar jag att man prioriterar funktion med allt vad det innebär av felfri matning från magget etc. Och i det läget vill jag personligen inte använda bomkontakt. I många bössor jag provat innebär bomkontakt att kulan hålls fast mycket lite och allra längst ut i halsen. Jag vill ha patroner som man kan tappa i marken utan att man får kassera dem efteråt :D

Point taken! Tänkte inte så långt. :P

Publicerat
  • Författare
För SST:n så hade jag nog börjat med runt 40-41 grains 202 och arbetat mig uppåt precis som Flex skriver ovan. Federal 210 torde funka utmärkt.

Det är ganska viktigt att du har koll på patronlängden, och det bästa är om du mäter max patronlängd i din bössa och håller dig borta från denna :P

Du får gärna pm:a mig så kan vi utväxla telefonnummer och konversera lite kring detta. Jag kan även bistå med lite QL-körningar men i grund och botten handlar det om att göra en laddstege och mäta hastigheter på banan.

Åååå va kul det hade varit har tyvär inte så mycket tid kvar innan jag sticker men kan du på måndag så skulle jag och Marcus kunna komma upp och kika lite på grunderna. Hade varit gött att första gången ladda med någon som laddar gevärsammo då min granne bara har laddat till pistol

Publicerat
Åååå va kul det hade varit har tyvär inte så mycket tid kvar innan jag sticker men kan du på måndag så skulle jag och Marcus kunna komma upp och kika lite på grunderna. Hade varit gött att första gången ladda med någon som laddar gevärsammo då min granne bara har laddat till pistol

Måndag funkar dessvärre inte för min del :P

Publicerat
  • Författare
Måndag funkar dessvärre inte för min del :)

Va typiskt :) hur ser det ut på tisdag? Det är den enda dagen jag kan innan jag sticker.