Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan någon hjälpa mej med öppet riktmedel.

Featured Replies

Publicerat

Jag har en Carl Gustav 30-06 och Jag skulle vilja veta vilket håll man ska ändra kornet längst fram om skotten ska gå lite längre till höger. vågar inte ändra på något innan jag frågar:)

Publicerat
Jag har en Carl Gustav 30-06 och Jag skulle vilja veta vilket håll man ska ändra kornet längst fram om skotten ska gå lite längre till höger. vågar inte ändra på något innan jag frågar:)

Vill du till höger så flyttar du det främre kornet till vänster och vice versa...

Publicerat

Om jag har något kvar sen skyttet med m/39, så skall du jaga med kornet, dvs. går det åt höger skall kornet åt höger. Troligen kommer någon att kommentera detta svar och samtidigt "hissa eller dissa" mitt svar.

//Henrik

Publicerat
  • Författare

Okej då flyttar jag kornet som är längst fram till vänster om jag vill att skottet ska ta längre till höger?

Sköt på 20m första gången och den tog 3cm upp och 3cm åt vänster så det är därför jag vill ha den lite till åt höger.

men ni vet inte hur kännslig kornet är hur mycket man ska flytta den?

Publicerat
Okej då flyttar jag kornet som är längst fram till vänster om jag vill att skottet ska ta längre till höger?

Sköt på 20m första gången och den tog 3cm upp och 3cm åt vänster så det är därför jag vill ha den lite till åt höger.

Kornet åt vänster så flyttas träffen åt höger, bakre siktbkadet åt vänster så flyttas träffen åt vänster. :)

Publicerat
  • Författare

Okej tack:) Kornet sitter som f¤n och det ska gå och ändra men den sitter.

Kan man beställa grövre riktmedel? Vart isåfall.

Publicerat
Okej tack:) Kornet sitter som f¤n och det ska gå och ändra men den sitter.

Kan man beställa grövre riktmedel? Vart isåfall.

Jag är inte bekant med bössmodellen i fråga -_- men sitter kornet i ett spår (dovetail) från sidan eller hur ser det ut? Du kan intw knacka siktbladet i sidled heller?

Publicerat
  • Författare
Jag är inte bekant med bössmodellen i fråga :) men sitter kornet i ett spår (dovetail) från sidan eller hur ser det ut? Du kan intw knacka siktbladet i sidled heller?

Jag kan flytta den i sidled ser det ut som men den sitter riktigt hårt.

Det sitter nog i ett spår som du säger.

Skickar en bild på det så kanske det underlättar.

post-5668-1284735381_thumb.jpg

Publicerat

Önskad ändring (,03 meter ) x Visirlinjens läng i meter ( avstånd mellan sikte och korn ) / inskjutningsavståndet.

Borde bli nåt mellan 0,0006 ( 0,6 mm ) och 0,0009 meter ( 0,9 mm ) beroend på visirlinjen. Vissa fabrikat sätter siktet onödigt långt fram, kort visirlinje gör riktningsfel större.