Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En snabb fråga!

Featured Replies

Publicerat

Jo en snabb fråga, om jag har en bock som går på min tomt får jag skjuta den? Jag har inte nån jakträtt i området dock.

Publicerat

Heter du Runar ? ;)

Publicerat
Jo en snabb fråga, om jag har en bock som går på min tomt får jag skjuta den? Jag har inte nån jakträtt i området dock.

Är ganska säker på att du har jakträtt på din egen tomt! Fråågan är om du får avlossa skott? Dvs om tomten inte ligger i detaljplanerat område, samt om bocken ramlar på marken.

Publicerat

Om du bor på landet med långt till grannarna och det är säkert så får du nästan säkert skjuta. Det kan dock vara bra för grannsämjan att inte skryta inför grannar och/eller markägare om det hela även om det är lagligt så kan folk surna till. Det är nog heller inte särkilt schysst att göra det till en vana att knäppa rådjur som råkar prommenera över din tomt som råkar ligga mitt i någon annans jaktområde.

Jag skulle iallafall inte bry mig om någon knäppte ett rådjur på sin tomt mitt i min mark men om det föll ett par djur om året så skulle jag nog inte riktigt tycka att det var okej.

Publicerat

Man får ju jaga så pass mycket som "marken bär" som det så fint heter.

Bor man inte på stadsplanen och rådjuren spenderar så pass mycket tid på din mark så borde du kunna plocka ett djur ibland med några års mellanrum beroende på hur mycket mark du har.

Har du rådjurstätt enligt genomsnittet och har 1 ha tomt så kan du således skjuta ett djur per 10 år...

Om det gjorde det enklare eller svårare för dig har jag ingen aning om :)

Bor du på stadsplanerad mark så är det att glömma och har du bara en "villatomt" skulle jag hoppa över dina planer...