Publicerat Januari 31, 200620 yr Hej ja undrar hur ni brukar rengöra era pipor. Själv brukar ja rengöra den på kvällen om jag har skjutit nåt med den på dan. Ja brukar spruta in 5.56 i pipan och låta det dra in sig en stund och sen ren dra rent pipan med draglappar. Är det en bra rengöring?
Publicerat Januari 31, 200620 yr På hagelvapen är det väll ok, men inte helt perfekt. Är det ett kulvapen är det allt annat än bra :- Kolla in http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=18352 för en bra beskrivning. MVH Peter
Publicerat Januari 31, 200620 yr Okej men är det nån som har nåt tips på en hyfsad rengöring efter man har skjutit?
Publicerat Januari 31, 200620 yr Enklaste som blir hyffsat är något av dom skumm som finns på marknaden. Vill man inte lägga ner dyra pengar på "rätt" skumm, funkar K2r (ungsrengöring) mkt bra, och det går att köpa i dom flesta mataffärer. Dock får man ta och kunstruera något rör för att få in det i pipan. Spruta in och låt dra i någon timme. MVH Peter
Publicerat Januari 31, 200620 yr problemet med skummet att det bara blir hyffsat så frågan blir (varför fuska ???) med bra grejer så går det ganska fort ändå,men det stinker amoniak
Publicerat Januari 31, 200620 yr Läs: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=18352 Håkan Spuhr skrev en väldigt utförlig artikel i JoF angående rengöring och break-in av en ny pipa. Leta upp den artikeln den är mycket läsvärd! Du kan säkert köpa den på Håkans hemsida www.spuhr.se Själv har jag den inplastad i hobbyrummet.
Publicerat Januari 31, 200620 yr Kindbo, jag hann före 6mm rem, håller med om att skummet inte blir perfekt, men det blir likväl 1000ggr bättre än med 5-56 Till riktigt knepiga pipor (tyvärr har jag ett par), brukar jag köra med skumm över natten, därefter rengöring liknandes den från robsoft. Är det fortfarande koppar kvar, kör jag med lite polerpasta och ev lite mer skumm. Då blir det ordentligt rent ;D MVH Peter
Publicerat Januari 31, 200620 yr 5-56 är skit bra till traktorn ;D men som du säger lill-peter icke till att rengöra pipor . Vad använder du för polerpasta ??? men detta där skummet har jag aldrig lyckats så bra med, det brukar sluta med att man tar fram flaskan med sweets 7.62 , men det är ju bara min erfarenhet
Publicerat Januari 31, 200620 yr 6mmrem, antingen kör jag med JB´s eller autosol, båda funkar likadant. Använder aldrig enbart skumm, utan som sagt kombinerar jag skumm med antingen Sweets eller barnes. Skummet mjukar upp tombaken, och riktig solvent tar bort resten ;D Men det är som sagt bara till riktigt risiga pipor, normalt sett räcker det med sweets.
Publicerat Januari 31, 200620 yr Från länken som jag bifogade: Läs ALLT detta innan du börjar med rengöringen! Egentligen är det rätt enkelt att rengöra en studsarpipa om man har bra utrustning, dvs riktiga fosforbronsborstar och styva, lagrade läskstänger som Dewey m.fl. Ifall du använder sånt där mässingsskräp som tyvärr dominerar utbudet på marknaden så får du leva med en skitig pipa - så enkelt är det. Man behöver minst två olika produkter för att få pipan hyfsat ren, dessa kommer nedan att kallas krutlösare resp. kopparlösare. Den första används för att få lös resterna av krutet så att den andra kan verka på mantelavlagringarna. Det finns, i mitt tycke, inte någon produkt som ensam tar hand om båda uppgifterna med rimlig arbetsinsats och rimligt slitage på rengöringutrustningen. 1) Börjar man med varm pipa är det ännu lättare, men hur som haver så gör man på detta vis: börja med en tajt (inte överdrivet) lapp indränkt i Shooter's Choice, Ed's Red (hemmablandat som är snuskigt bra - och billigt!) eller vilken krutlösare du nu råkar tro på. Den ska långsamt skjutas igenom hela pipan och absolut inte backas i loppet, den lösa smutsen ska ut och inget annat. Följ efter det med en bronsborste indränkt i samma medel och dra 5-10 drag genom pipan, det är viktigt att borsten helt lämnar pipan innan du vänder riktning. En plastflaska trädd över mynningen tar hand om både lappar och sprut från borsten... Avsluta med ytterligare en lapp indränkt i krutlösare. 2) Efter det ska du torrdra - i vilket alltid innefattas att rengöra läskstång, patronläge och bore guide först. Detta är viktigt, rester av krutlösaren försämrar effekten på kopparlösaren - till dess lapparna inte är nämnvärt skitiga. Krävs det mer än fem lappar för detta så gå tillbaka från början och jobba lös krutavlagringarna. 3) Nu är det så dags för kopparlösaren... En liten fotnot bara: se till så att det du tror är smuts från pipan inte kommer från patronläget eller bore guiden - det samlas mycket gucka där, torka bort det innan du torrdrar. De produkter som jag fått bra resultat med är i nämnd ordning Barnes CR-10, Sweet's 7.62 och Shooter's Choice Copper Remover. Alla dessa innhåller försvarliga mängder ammoniak som i kombination med andra ingredienser är riktigt aggressivt mot gulmetaller som koppar, tombak och brons. Eftersom pipan nu är både borstad och torrdragen så lär det inte finnas skadliga partiklar i någon påverkbar mängd i loppet, därför brukar jag göra som följer: ta en halvtajt lapp indränkt i kopparlösare, skjut den långsamt rakt igenom pipan. Vänta en minut, tan en tajt, indränkt lapp och arbeta den genom pipan i korta (5-10 cm) fram- och återgående rörelser till dess du passerat mynningen. OBS!!! Var försiktig vid mynningen, har minsta lilla bit av lappen passerat densamma så ska hela lappen ut, backa ALDRIG en lapp tillbaka genom mynningen!!! När du jobbar lappen genom pipan så känns det tydligt var du har mantelavlagringar, lappen vill "torka fast" i dem, och där kan du lägga lite mer energi - när avlagringarna är borta går lappen mycket lätt. Efter detta ska du vänta 1-5 minuter och sedan upprepa det sista steget. Om pipan nu känns ren är det bara att torrdra, innan det ska du dock torka ur patronläge och bore guide så att du inte drar in den smutsen i pipan igen... Om pipan inte känns ren kan du överväga att använda en bronsborste indränkt i kopparlösare och dra 5-10 snabba drag genom pipan, men var medveten om att kopparlösaren är precis lika förtjust i att äta din borste som mantelavlagringar... Det finns styva nylonborstar från Dewey, Hart m.fl. som jag tycker fungerar bra för det här, det är definitivt ett alternativ. Använder du bronsborsten så ska den omedelbart rengöras i sprit, som neutraliserar ammoniaken. 4) Torrdra loppet. 5) Nu kan man testa hur mycket mantelavlagringar som finns kvar i loppet genom att ta en lapp indränkt i kopparlösare och långsamt skjuta genom loppet. Mantelrester visar sig genom en blå eller grön färg på lappen. Var medveten om att en mässing/bronsjag "färgar igenom" lappen, så är det bara en svag antydning bör du titta på baksidan av lappen - är den kraftigt färgad så är det nog därifrån det kommer. Nu bör också påpekas att det är hart när omöjligt och kanske inte ens önskvärt att få pipan kliniskt ren. Jag bryr mig mest om hur det känns då lappen går genom pipan, om en tajt lapp inte vill "torka fast" någonstans och glider lätt genom pipan så är jag nöjd, blå skugga på lappen eller ej. Visar lappen en kraftig blå/grön färgning bör man upprepa steg 3-5, är det antydningar av grå/svart så går man tillbaks från början. Annars gär man till sista steget: 6) Torrdra och olja in loppet. Om det är så att pipan aldrig rengjorts ordentligt eller åtminstone inte rengjorts tillräckligt ofta så rekommenderar jag att man tar steg 1-4 åtminstone två gånger innan man går vidare. Det kan vara enorma mängder skit i en pipa... När man väl fått dem rena så är det mycket enkelt att hålla dem i det skicket genom regelbunden rengöring. Slippastor som JB's Bore Paste är en annan avdelning som kan underlätta underhållet, men jag har inte tid eller ork att skriva om dem nu - ovanstående metod funkar i 90% av fallen. Ett annat alternativ för relativt friska pipor som rengörs ofta är Forrest rengöringsskum applicerat enligt anvisningarna i en pipa som fått svalna och inte har någon annan rengöringsprodukt eller olja i loppet. Det tar ut nästan all skit (naturligtvis inte lika mycket som en "riktig" rengöring, dock) och "duger" för de flesta.
Publicerat Februari 1, 200620 yr För att Forrest skummet ska fungera bra så bör det verka betydligt längre än dom 15-30 minuter som står på burken. I mina pipor funkade skummet OK när jag lät det vara i pipan i 1-2 timmar. Till slut så kom det en fint ljusblå sörja ut ur mynningen. Så orkar man vänta så kan Forrest fungera , men lika snabbt och effektivt som Sweets 7,62 eller Barnes CR-10 blir det inte. Oavsett om man använder solvent eller skum så är det mycket viktigt att få bort krutslaggen först med ett bra krutlösande solvent. Annars får man ingen effekt på tombakresterna. Drar man pipan med t.ex Shooters choice krutsolvent efter skjutning, helst så fort som möjligt så brukar det gå lätt, även mantelrester kan då följa med ut. Och då behöver man inte kladda så mycket med kopparsolventerna. Det gäller att hitta ett bra och snabbt sätt att få pipan ren. Måste man stå och gnida i timmar efter varje skjutträning - ja, då slutar man nog snart att skjuta också. Om pipan är lätt eller svårvårdad beror på hur man skötte den som ny, från första skottet. Köper man en ny bössa/pipa så är det alltså värt mödan att göra rätt inskjutningsprocedur från början. Jag gjorde INTE rätt från början när jag köpte en FSR-89 en gång i tiden, och det fick jag äta upp sedan under hela pipans livslängd. mvh Danne
Publicerat Februari 1, 200620 yr citat Kindbo: "Använder du bronsborsten så ska den omedelbart rengöras i sprit, som neutraliserar ammoniaken. " Sprit neutraliserar INTE ammoniak! Ammoniak är alkaliskt (=basiskt dvs högt pH-värde) för att neutralisera det behövs en syra helst en svagare typ citronsyra, utspädd ättika el fosforsyra. Alla typerna finns i flertalet sura toarengöringsmedel, vilka borde funka bra både för neutralisation och rengöring. Istället för sprit( utgår från att ni kör med T-sprit el spolarvätska??) borde vatten funka precis lika bra till mycket lägre pris. DT