Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trafik eftersök?

Featured Replies

Publicerat

Var på möte med jägareförbundet igår. Den jag åkte med är om jag förstår saken rätt kontaktman. Då frågade han mig om jag hade hört hur det gick med den där älgen som hade blivit påkörd på grannmarken. Jodå det visste jag eftersom jag hade pratat med en kompis som är med i organisationen.

Han hade fått i uppdrag att fortsätta eftersöket vid gränsen på den mark som älgen blivit på körd på. Så han var så lagom glad. Hade varit mycket enklare att få börja direkt och sluppit att ta över ett gamalt spår.

Frågorna är många. Trots att jag suttit här och läst reglerna som NS har klistrat in i en tidigare tråd. Den första som blev utringd är inte med i organisationen. Hur är det möjligt? Jo sa kontakt mannen man har ju rätt att göra eftersök på sin egen mark. Ja men det ställs ju samma krav på det ekipaget. Eller hur. Även om man tar på sig att sköta eftersöken på egen mark så är man väl skyldig att fullfölja när det går över gränsen.

Jag frågade jaktvårdskonsulenten ,som ska hålla ett föredrag om eftersök, om inte han kunde dra reglerna för det här. Gissa om jag blir förvånad när han säger att han inte kan det eftersom han är dåligt insatt. Min tanke var att försöka få dit så många markägare som möjligt och få saker och ting förklarade.

Snälla ni hur ska vi få ut informationen om detta? Vet att det har skrivits en hel del i Svensk jakt om det här men det räcker inte.

Publicerat
  • Författare

Ska väl lägga till att jag förstår att ni inte kan komentera det enskilda fallet. Jag hade helst skrivit inlägget anonymt. Men det handlar egentligen inte om personerna utan om okunskapen och det märktes på mötet vi var på att det var ingen som hade riktig koll.

Publicerat

Lindberg: Svaret är nog ganska enkelt, ingen kan alla regler eftersom det redan fins en massa olika varianter runtom i län och kommuner. Så ska det också vara eftersom det är ett avlångt land.

Att alla våra 50 konsulenter skulle kunna regelverket helt utantill direkt efter semestern är också kanske lite mycket att kräva. Vi kommer nog aldrig hinna ha alla fullt uppdaterade. Detta är tyvärr heller inte kanske vår allra högst prioriterade fråga. Jag som är nationellt ansvarig har högst någon timme i veckan för frågan.

I själva sakfallet så låter det som ett rent tjänstefel av polisen, den kaske allra vanligaste felkällan i dessa fall. Har vi begränsade resurser så är det inget emot hur polisen prioriterar dessa frågor.

Visst kan vi gå ut med info men det blir liksom aldrig nog. Det är tyvärr mycket vanligt att man lyssnar först när man själv drabbas. Då ringer eller mailar man. Jag räknade precis ut att jag i år haft personlig kontakt med var 5:e eftersöksjägare i landet. Det torde vara någon form av informationsrekord även för vår del...

Publicerat
  • Författare
Lindberg: Svaret är nog ganska enkelt, ingen kan alla regler eftersom det redan fins en massa olika varianter runtom i län och kommuner. Så ska det också vara eftersom det är ett avlångt land.

Att alla våra 50 konsulenter skulle kunna regelverket helt utantill direkt efter semestern är också kanske lite mycket att kräva. Vi kommer nog aldrig hinna ha alla fullt uppdaterade. Detta är tyvärr heller inte kanske vår allra högst prioriterade fråga. Jag som är nationellt ansvarig har högst någon timme i veckan för frågan.

I själva sakfallet så låter det som ett rent tjänstefel av polisen, den kaske allra vanligaste felkällan i dessa fall. Har vi begränsade resurser så är det inget emot hur polisen prioriterar dessa frågor.

Visst kan vi gå ut med info men det blir liksom aldrig nog. Det är tyvärr mycket vanligt att man lyssnar först när man själv drabbas. Då ringer eller mailar man. Jag räknade precis ut att jag i år haft personlig kontakt med var 5:e eftersöksjägare i landet. Det torde vara någon form av informationsrekord även för vår del...

Jag tycker att ni som svarar här på forumet gör ett kanon jobb!

Problemet i sig kvarstår.

Ge mig hjälp! Hur ska vi få ut information? Vem ska jag kontakta som kan komma hit och hjälpa oss att hålla föredrag så att vi kan få regler mm förklarade för oss?

Publicerat

Börja med att kontakta länsansvarig polis och jägare. Funkar inte det - ring mig så fixar vi det. Fyller ni en bygdegård så kommer jag.

Publicerat
  • Författare
Börja med att kontakta länsansvarig polis och jägare. Funkar inte det - ring mig så fixar vi det. Fyller ni en bygdegård så kommer jag.

Jag hör av mig :)

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.