Publicerat September 17, 201015 yr Fick hem min Tikka lsa 65 i 6.5x55 idag och har varit på skjutbanan för provskjutning. Jaktmatch sköt som skit, spridning på ca 6-7 cm på 80 meter. (Halvtaskigt stöd men ändå..) Bitter och förbannad matade jag i norma med nostler partition bara för att skjuta av mig ilskan och den höll ungefär 1kronan med samma stöd (5skott). Sedan testade jag några sako gamehead och även den funkade ok och höll sig inom 5-kronan. Precisionen finns alltså där. Trycket upplevde jag som väldigt hårt, dock inte något tydligt släp. Jag ska justera ner det till 1,3kg hade jag tänkt. Har nämligen samma på min .222a och det är utmärkt. Sedan blir det givetvis ordentlig friläggning av pipan samt bäddning och givetvis en total rengörning av pipan. Handladdning får det nog också bli...(suck, tråkigt). Kikaren vet jag är ok men fästena måste givetvis kollas och kanske bytas mot tikkas orginalfästen som följde med. Sedan måste jag skjuta med ett ordentligt stöd också. I övrigt är bössan i fint skick med tanke att den föddes 1974 och med tanke på ammunitionen jag fick med så är den inte så fasligt mycket skjuten med. Askarna och ammunitionen var nämligen rätt gamla, med undantag från de 19 nostlerpatronerna som följde med. Med kom också ett aimpoint 7000l som ser oanvänt ut. Enligt säljaren, en äldre herre som inte ville jaga något mer sedan hans hund dog, hade den varit i skogen 1 gång. Den blir det att sälja då jag inte har någon nytta av den. I övrigt blir det ett miniprojekt efter jaktsäsongen och det består av en kolvrenovering. Kolven är nämligen rätt fint ådrad och den ska framhävas ytterligare genom "skavankborttagning" och oljning. På något sätt känns det roligt att ha detta framför mig. Det är en gammal bössa men med rätt omsorg känns det som att den har många år kvar. Det kommer bli en mycket fin bössa när allt är klart och innan december ska jag nog ha fått toppfågelprecision i den.
Publicerat September 17, 201015 yr Blir nog bra till slut Jag spenderade en hel helg med att rengöra farsgubbens Sako Finnbear 30-06. Då den var i princip helt ovårdad (bara lite Ballistol "då och då") sen den köptes ny på 60-talet så tog det mig två dagar med Shooter's Choice Copper Remover och Sweet's 7.62 enligt konstens alla regler att få fanskapet rent i loppet
Publicerat September 17, 201015 yr Japp som Ernst-Rikard skrev... Rengör! Köp på dig ett 500-pack med Normas 130grs GT och labba fram nått vettigt med N160 eller Norma 204 så ser du bättre vad bössan går för. Det finns inget sämre enligt min mening än att testa precisionen med en halvdan kula, bättre att köra på matchkulor för dom är ju gjorda för att gå bra. Gör en OCW och lägg sen tid på att hitta rätt friflykt, jag fann att 3mm funkade som bäst men det där varierar ju en hel del så ge inte upp i första taget för VLD kulor kan vara lite kinkiga att få å skjuta. Bra inköp i vilket fall! /Robban
Publicerat September 17, 201015 yr Grattulerar till ett bra köp, har själv en i 30-06 somtrots en total misshandel alltid skjuter bra. Vill hävda att det är bland dom vettigaste bruksvapnen man kan köpa! /urban
Publicerat September 17, 201015 yr Tikkas trycken tillhör dem bästa på standard vapen och är väldigt enkla att justera så det problemet är enkelt att lösa. Sedan för att hitta något lämpligt till toppfågel tycker jag du ska åka till närmsta Norma ombud och köpa Golden Target eller DL Fält dessa brukar skjuta bra och fungerar fint till fågel som grädde på moset är dem billiga också.
Publicerat September 18, 201015 yr Författare Japp, i morgon ska pipan få sig sin livs rengörning. Den ser visserligen ren ut men skenet kan ju bedra. Jag tror ju inte att den någonsin har fått smaka sweet´s 7.62 så bössan lär få en chock. Jag ska nog frilägga pipan lite bättre också. Den klassiska 20-lappen går ju in utan problem men ett dubbelvikt a4 kärvar. Så lite sandpapprande blir det nog Lars! Tack för tipset. Jag ska prova denna ammunitionen och se vad den går för. Det blir nog ändå att handladda snart men det vore ju kul ändå om en fabriksladdad patron funkade fram till dess.
Publicerat September 22, 201015 yr Författare Sådärja. Nu står det 2-0 till bössjäveln. Rengjorde igår och idag spred den ännu mer. Jaktmatch riktigt mycket och partition mindre men ändå inte bra. Funderar på om inte rengörningen blev bra nog. Lapparna kom ut mycket kopparfärgade och 36 års kopparavlagringar kanske kräver lite mer jobb. Dessutom har jag haft lös kikaren, ringar och klackar och kanske har gjort någon tabbe när jag har skruvat tillbaka grejorna. Jag har också insett att jag är en rätt kass kulskytt (hagel är min grej) och det blir ju inte bättre av att trycket är så hårt. Det som kommer hända nu i tur och ordning är mer rengörning och sedan inlämning till smed för bäddning och justering av trycket. Bössan lämnar jag in på måndag. Då blir det även nya fästen till kikaren då jag ändå behöver något lägre. Sedan ska jag testa norma golden target så får vi se. Jag tänker inte ge upp i alla fall. Tikkorna brukar ju gå att få till och bara jag kan skjuta tjäder på ca 150-160 meter så är jag nöjd...
Publicerat September 22, 201015 yr Författare hur lång tid tog det att göra ren bössan. Haha, för kort tid gissar jag. 1,5 timmar inklusive verkningstid av kopparlösning. Jag ska kombinera rengörning med några pilsner på lördag. då ska jag väl orka nöta på några fler timmar
Publicerat September 22, 201015 yr Haha, för kort tid gissar jag. 1,5 timmar inklusive verkningstid av kopparlösning. Jag ska kombinera rengörning med några pilsner på lördag. då ska jag väl orka nöta på några fler timmar en genom skitig pipa tycker jag polerpasta funkar bäst på.
Publicerat September 22, 201015 yr Om det är som på min M65:a, kan du lätt justera trycket själv. Bara ta ut magasinet, så sitter det en liten skruv snett uppåt varbygeln till - bara till att skruva / sem
Publicerat September 22, 201015 yr Författare Om det är som på min M65:a, kan du lätt justera trycket själv.Bara ta ut magasinet, så sitter det en liten skruv snett uppåt varbygeln till - bara till att skruva / sem Ok, det var bra att veta. Då sparas ju någon liten slant
Publicerat Oktober 16, 201015 yr Författare Så där ja. Bössan plastbäddad, trycket justerat, ny kikare och nya stålfästen. Sköt den bättre? JA! Sköt den bra? NJA.. Men jag kan konstatera en sak. Det finns skit bakom kolven. Jag tror jag ska leja in någon riktigt bra kulskytt som, med bra stöd, får visa vad bössan går för. Någon i umeå som är intresserad? Jag har köpt sweets och ska ägna morgondagen åt rengörning och dessutom är handladdning på gång. Trots småproblem så är jag på gott humör. Detta pga nya gluggen. Jag är så jäkla nöjd och ägnade nog mest tid till att titta på den under tiden på skjutbanan.
Publicerat November 8, 201015 yr Författare Nä, detta vill sig inte riktigt. Har åtgärdat det mesta nu och lyckades faktiskt med en 5skottare inom 1,7cm på 80 meter. Trodde att jag hittat rätt men det är helt omöjligt att göra om det. Och som alla vet är en gång ingen gång. Den skjuter helt enkelt inte bra. Det som kommer att ske nu är att jag kommer få stå ut med en halvtaskigt skjutande bössa under resten av säsongen. Sedan får det bli ompipning och brotchning till en 6.5x55AI och dessutom en ny kolv. Alternativt åker jag och köper en remington vls i 308 men det känns ju som ett nederlag. Jag gillar verkligen inte detta med studsare. Tacka vet jag hagelbössan.
Publicerat November 8, 201015 yr Kan funka att kapa av ett par cm och göra en ny kröning. En jag jagade med gjorde det på sin sporter efter ca 10000 skott och den sköt nästan som ny igen.
Publicerat November 8, 201015 yr Författare Hur blev dom sämsta serierna då, herr extrem? runt 35-40mm. Med golden target dessutom. Inte tillräckligt på toppjakten med andra ord. I alla fall inte över 120 meter..
Publicerat November 8, 201015 yr Författare Kan funka att kapa av ett par cm och göra en ny kröning. En jag jagade med gjorde det på sin sporter efter ca 10000 skott och den sköt nästan som ny igen. Jo, har funderat på det men då pipan endast är 57 så tar det emot att kapa den mer.
Publicerat November 8, 201015 yr Jo, har funderat på det men då pipan endast är 57 så tar det emot att kapa den mer. hur ligger du när du skjuter på tavlan? jag känner igen allt du beskriver så jag har mina misstankar om att det inte är bössan som står för det värsta i spridning. mer detaljer om rengöringen samt en titt i loppet kanske vore nåt innan du petar in mer pengar i bössan för jag tror inte det är fel på den. har en själv... en tikka m65. min sköt dåligt i 5 år, men efter en skola av christian, lite bättre skjutmateriel mm mm så kröp den saten ner till 13mm för en 5-skottare på 90m. detta då jag har en bra dag vill säga! så jag tror den har det i sig. Kalle
Publicerat November 8, 201015 yr Författare hur ligger du när du skjuter på tavlan? jag känner igen allt du beskriver så jag har mina misstankar om att det inte är bössan som står för det värsta i spridning.mer detaljer om rengöringen samt en titt i loppet kanske vore nåt innan du petar in mer pengar i bössan för jag tror inte det är fel på den. har en själv... en tikka m65. min sköt dåligt i 5 år, men efter en skola av christian, lite bättre skjutmateriel mm mm så kröp den saten ner till 13mm för en 5-skottare på 90m. detta då jag har en bra dag vill säga! så jag tror den har det i sig. Kalle Du kan ha rätt. Dessa bössor brukar gå bra och jag är verkligen ingen bra kulskytt. Ska ställa ner trycket lite också då jag upplever det något hårt fortfarande. Jag ska göra mitt bästa för att få till den, då jag verkligen gillar den. Ingen plast utan bara finskt stål Och i värsta fall går den ju att pipa om. Det är ju alltid kul med ett projekt..
Publicerat November 8, 201015 yr Du kan ha rätt. Dessa bössor brukar gå bra och jag är verkligen ingen bra kulskytt. Ska ställa ner trycket lite också då jag upplever det något hårt fortfarande. Jag ska göra mitt bästa för att få till den, då jag verkligen gillar den. Ingen plast utan bara finskt stål Och i värsta fall går den ju att pipa om. Det är ju alltid kul med ett projekt.. jag skulle föreslå: lättare trycke 1kg typ skjutsäckar kolvkamshöjare om det behövs Lapua mega bra bakkappa rätt höjd på kikarringar rätt längd på kolven rak och korrekt rekylupptagning faller bössan ned efter rekyl antingen till vänster eller höger gör du inte rätt, den skall landa så du får in målet i kikaren igen, då är långt in på rätt väg. vad har du för kikarsikte? /Kalle
Publicerat November 8, 201015 yr Författare jag skulle föreslå:lättare trycke 1kg typ skjutsäckar kolvkamshöjare om det behövs Lapua mega bra bakkappa rätt höjd på kikarringar rätt längd på kolven rak och korrekt rekylupptagning faller bössan ned efter rekyl antingen till vänster eller höger gör du inte rätt, den skall landa så du får in målet i kikaren igen, då är långt in på rätt väg. vad har du för kikarsikte? /Kalle Har en ny Nikon monarch III 4-16x50. Fästen är warne stålfästen. Trycket och rekylupptagningen kan vara detaljer som spökar. Har faktiskt inte tänkt så mycket på att rekylupptagningen vid skytte med 6.5an kan ställa till det, då den har så pass mild rekyl. Lapua mega ska testas. Hittills är det deras 7grams scenar som har visat sig vara bäst, samt nostler partition.
Publicerat November 8, 201015 yr Har en ny Nikon monarch III 4-16x50. Fästen är warne stålfästen. Trycket och rekylupptagningen kan vara detaljer som spökar. Har faktiskt inte tänkt så mycket på att rekylupptagningen vid skytte med 6.5an kan ställa till det, då den har så pass mild rekyl. Lapua mega ska testas. Hittills är det deras 7grams scenar som har visat sig vara bäst, samt nostler partition. kikaren är ju riktigt bra. vettiga fästen och så. rekylupptagningen har betydelse med de krav du har på ditt skytte. lustigt sammanträffande att noslern går bra i din med prova megan, finland+ finland brukar bli bra. den har varit min favorit länge pga precisionen som den gav. lägg upp bössan på bra tunga stumma kuddar/påsar med ris (jasmin smakar bäst ) och fimpa benstöd i början om du använt det. med 6,5x55 ska det inte vara problem att ta rekylen så att tavlan syns perfekt i kikaren hela tiden under skottet. det krävs lite träning men det är jävligt ball när man kan det sen.
Publicerat November 11, 201015 yr Författare Det tar sig. Sköt två 5-serier idag och båda låg under 20mm på 80 meter. Ammunitionen var laupas fabriksladdade scenar. Jag ska jobba mer på skjuttekninken samt handladda, och då kan nog träffbilderna krypa en aning.Jag måste också hitta en kula för rå/älg som fungerar i bössan. Men som det är nu så känns det rätt bra och funkar ju även på toppjakten på medellånga avstånd. Dessutom kanske jag inte kan begära så mycket mer då bössan är en gammal standardbössa. Trots att den går bättre så hägrar ändå ett pipbyte någongång framöver..
Publicerat November 11, 201015 yr Det tar sig. Sköt två 5-serier idag och båda låg under 20mm på 80 meter. Ammunitionen var laupas fabriksladdade scenar. Jag ska jobba mer på skjuttekninken samt handladda, och då kan nog träffbilderna krypa en aning.Jag måste också hitta en kula för rå/älg som fungerar i bössan. Men som det är nu så känns det rätt bra och funkar ju även på toppjakten på medellånga avstånd. Dessutom kanske jag inte kan begära så mycket mer då bössan är en gammal standardbössa.Trots att den går bättre så hägrar ändå ett pipbyte någongång framöver.. Om inte din 20 mm träffbildsbössa räcker för toppjakten...............ja då är det bara att kasta 90 % av alla toppjaktsvapen i landet!