Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarfråga om Kombivapen

Featured Replies

Publicerat

Tjena!

Jag har i dagsläget inte vapenlicens/tagit jägarexamen men har planerat att ta det inom några år i allafall. Men jag blir lite fundersam när jag ser vilka alternativ som finns. Har förstått att det finns för och nackdelar med alla vapen mer eller mindre. Men hur långt kan man egentligen skjuta med ett kombivapen? Eller är det begränsat till kortare distanser. För efter vad jag har förstått så är väl hela idéen med ett kombivapen just att man skall ha båda vapentyperna i ett så att säga. Har förstått att kombivapens största nackdel sägs vara vikten och att precisionen blir lidande? Men skiljer det så pass mycket?

Nu är den typen av jakt jag kommer att bedriva i framtiden ( enligt vad jag vill nu i allafall ) jakt på Hare, Rådjur och Fågel. Jag har inte riktigt förstått charmen med Älgjakt än men det kanske kommer?

Ni får ursäkta om frågan verkar otroligt korkad men jag är som sagt inte speciellt insatt. :P

MYCKET tacksam för konstruktivt svar ;)

Mvh. Micke

Publicerat

Tjena Micke!

Kombin är en kompromiss och är aldrig lika bra som en bra studsare resp. hagelbössa. Däremot ger det fler skott-tillfällen för allmogejägaren då Du bär med Dig både hagelbössan ( som används på uppflygande skogshöns och springande rådjur,rävar, harar etc. som du får på korta håll) och kulgeväret.( som används när Du får syn på ett villebråd på lite avstånd.) Kombins kulpipa klarar i princip samma avstånd som motsvarande studsare och kaliber.

Hoppas det var till någon hjälp.

Publicerat
  • Författare
Tjena Micke!

Kombin är en kompromiss och är aldrig lika bra som en bra studsare resp. hagelbössa. Däremot ger det fler skott-tillfällen för allmogejägaren då Du bär med Dig både hagelbössan ( som används på uppflygande skogshöns och springande rådjur,rävar, harar etc. som du får på korta håll) och kulgeväret.( som används när Du får syn på ett villebråd på lite avstånd.) Kombins kulpipa klarar i princip samma avstånd som motsvarande studsare och kaliber.

Hoppas det var till någon hjälp.

Tjena!

Får börja med att tacka för svaret! Men om jag knölar till det lite mer... finns det folk som använder ett kombivapen för att exempelvis jaga älg? ( inte för att jag kommer jaga älg men ändå ).

Publicerat

ja. har man inte skjutit fullt under ordinarie älgjakt brukar det ju gå att skjuta även under annan jakt. då går det att använda kombin. att komma med en kombi till just älgjakten hör nog till ovanlighterna där emot.

Publicerat

Klart du ska skaffa dig en kombi. Det är den bössan jag oftas har med mig i skogen. För som du skriver att du ska jaga blandad småviltsjakt så är det en lyssande bössa. Jag jagade förr i Glaskogen och då laddade jag med en 5a hagelpipan om det skulle komma en hare framför hunden och en helmantel i kulpipan om man såg någon fågel. Numera så är en Nosler i kulpipan för rådjur och en 3a om det blir en räv framför hunden. Att jaga älg med en kombi är inget jag i alla fall rekomenderar, eftersom man ofta vill dra iväg ett andra skott på dom. Men jag har jagat med en som jagade älg med kombi.

Ett litet tips är att du skaffar en kombi med ett hagelset till så "tär" du inte på vapengarderoben.

Publicerat

Jag har försökt vara utan kombi några ggr, men det slutar alltid med att jag köper en ny.. B)

Valet av kombi eller inte har ju lite att göra med vad och vart man jagar, din beskrivning av den jakt du tänkt dig att bedriva är som klippt och skuren för en kombi i mina ögon, dock vet jag inte hur dina marker ser ut.

Mina marker är till 99% barrskog och myrmark, och där är kombin ett mycket bra val för småviltsjakten, då det är i regel korta avstånd och ganska snabba lägen, speciellt på fågel, dock blir det ibland lugna skott också, vilket jag egentligen föredrar, och då kommer kulpipan och optiken väl till pass.

Har man dock övervägande öppna ytor på sina marker, kanske inte kombin är fullt lika användbar, även om det funkar, men där kanske det är bättre med en renodlad kulbössa med någon form av skjutstöd, och en dubbelpipig hagelpang.

Som huvudvapen till älgjakten är nog inte kombin att föredra, men som nämts tidigare, så kan en kl 1 kombi vara bra om man springer på den sista kalven som vart kvar efter älgjaktsveckan, fast själv tar jag den med hund och bygel.. :D

Publicerat
  • Författare

Strålande! Då har jag åtminstone inte missuppfattat min egna situation helt fel :D

Tack för alla svar!

Men jag måste bara få avvika från ämnet med en fråga som jag har klurat på. Finns det någon annan anledning än viltvårdande orsaker till att man skjuter räv?

Publicerat
Finns det någon annan anledning än viltvårdande orsaker till att man skjuter räv?

Det är kul :D Nja det var kanske inte det mest korrekta svar. Men rävjakt är en rolig jaktform. Sen så finns det ju folk som tar hand om pälsen. Var på Jokkmokks marknad i vintras och såg väldigt många fina pälsarbeten. Men själv jagar jag räv för att hålla ner stammen av dom och för hoppningsvis få några mera rådjur.

Publicerat

På din första fråga kan jag säga att en kombi är ett bra hundförarvapen på rådjursjakt i skog hadde en själv som jag gorde av med då det visade sig vara en massmördare :D det blev många rådisar för den.

På fråga två så tycker jag att det är bra att hålla ner rävstammen av två anledningar, rävskabb och att dom tar mycket matvilt som rådjurskidd och harungar.

Publicerat
Men jag måste bara få avvika från ämnet med en fråga som jag har klurat på. Finns det någon annan anledning än viltvårdande orsaker till att man skjuter räv?

Det finns nog flera svar på denna frågan...

I första hand så är rävjakten en viltvårdsåtgärd för mig.

Har skjutit otroliga mängder räv i mina dagar på gårdar med fågel och smådjursuppfödning och där var det ett måste för att verksamheten skulle fungera.

Håller man inte nere populationen så blir det skabb vilket inte gynnar rävarna direkt heller.

Sen är rävjakten givetvis en kul jaktform, oberoende på hur man bedriver den, men att skjuta djur enbart för nöjes skull är nog inte min melodi... (hmm... sätt mig på en soptipp dock med en hagelbössa så nog ser ni ett brett leende när trutarna kommer in... :D)

Jag vill verkligen inte utrota räven då den är fenomenal på att städa upp döda djur och t ex åkersork men det är inte alltid det funkar att ha rävar på sin gård/mark och då jagas den.

Publicerat
  • Författare

Kalas!

Tack för alla svar! Lär nog trilla in lite fler nybörjar-frågor allt eftersom :unsure:

Publicerat

När jag jagar fågel så använder jag min nyinförskaffade Kombi, då det skulle bli för tungt att ha med både hagel o kul. Ibland så kommer man inte åt Skogsfågeln med hagel för långt avstånd och för öppet för att smyga på. Men oftast så är hagel pipan som används mest.

Jag har en 12/222, så den kommer att användas på Rådjursjakt när jag löser Rådjurskortet igen nästa jaktår. Ska ffa en Kombi du blir inte besviken. Men den är lite bökigare att skjuta in då det är inte går att grovsinställa kikaren.

Publicerat

Jag har också en fråga till tråden :rolleyes: de av er som jagar med kombi - i hur många situationer känner ni att ni behövt ett andra hagelskott? Har också funderingar på kombi för skogsfågeljakten, men är lite rädd att jag kommer sakna det andra skottet (och jag vill inte lägga pengarna för en drilling) :rolleyes:

Publicerat
Jag har också en fråga till tråden :rolleyes: de av er som jagar med kombi - i hur många situationer känner ni att ni behövt ett andra hagelskott? Har också funderingar på kombi för skogsfågeljakten, men är lite rädd att jag kommer sakna det andra skottet (och jag vill inte lägga pengarna för en drilling) :rolleyes:

Lika ofta som du känner att du behöver dra av den andra pipan i hagelbössan mot samma vilt som du redan har skjutit på.

Publicerat

Jag tar mig friheten att svara på en fråga du inte har ställt:

Nej, jag rekommenderar inte att du skaffar en kombi som första vapen. Anledningen är framförallt att den är svår att övningsskjuta med. De tål inte den värme som uppstår i pipan när man skjuter flera skott så träffläget ändras. Man skjuter 2 skott, väntar en timme, skjuter 2 skott, osv... Hopplöst!

Prion är en studsare i klass 1 och ett hagelgevär, vilket du köper först får dina tänkta jaktformer avgöra (Det finns delade åsikter där) Därefter en 22 LR för framförallt övning. Först då en kombi om du anser att du behöver en sådan. Undantaget är om du när du köper hagel köper ett med ett extra kombipipset.

Sedan kan det mycket väl visa sig att du mest kommer använda kombin, men behovet av de andra bössorna finns där likaväl.

Publicerat
När jag jagar fågel så använder jag min nyinförskaffade Kombi, då det skulle bli för tungt att ha med både hagel o kul. Ibland så kommer man inte åt Skogsfågeln med hagel för långt avstånd och för öppet för att smyga på. Men oftast så är hagel pipan som används mest.

Jag har en 12/222, så den kommer att användas på Rådjursjakt när jag löser Rådjurskortet igen nästa jaktår. Ska ffa en Kombi du blir inte besviken. Men den är lite bökigare att skjuta in då det är inte går att grovsinställa kikaren.

??? Varför går det inte att grovinställa kikaren

/Waxin

Publicerat
Jag har också en fråga till tråden ;) de av er som jagar med kombi - i hur många situationer känner ni att ni behövt ett andra hagelskott? Har också funderingar på kombi för skogsfågeljakten, men är lite rädd att jag kommer sakna det andra skottet (och jag vill inte lägga pengarna för en drilling) :)

Jag har haft några kombivapen men jag ville egentligen alltid ha en drilling så jag bet i det sura äpplet och köpte en. För mig så var det hel rätt och något jag skulle haft gjort tidigare..

Om du känner att du kanske skulle sakna andra smällen i en kombi så skall du köpa drilling för du kommer att ha den känslan kvar...

/Håkan H

Publicerat

Kombi är riktigt kul att ha för den typ av jakt du talar om.

Precisionen i kulpipan är ofta riktigt bra. Jag har t.o.m. bra precision i en riktigt billig slit och slängbössa av ett märke som brukar få mycket skit både här och på andra forum... (Sabbatti via Jaguar gruppen)

Men vill du utnyttja kulpipans precision måste du ha en glugg som hänger med. Och den hänger inte med när det är snabba skott på korta avstånd som gäller. Jag kör med Aimpoint och då får man smyga lite närmare de skogsfåglar som råkar sätta sig i topp. Att sikta på en orrtupp blir lite svårt när den är mindre än "pricken"...

Satsa gärna på en lite dyrare pang eller en beg från ett mer erkännt märke. Ett extra pipset är absolut inte dumt.

Jag byter nog ut mitt spätt mot en kombipipa till dubbelstudsaren framöver. (Och där har jag givetvis redan ett hagelpipset)

// Henrik

Publicerat

Jag är ändå för "kass" på att få iväg andra skottet för att ha någon verklig nytta av en drilling.

Väldigt sällan jag får iväg ett vettigt andra skott med hagelbrakaren. Så varför skulle jag få det med en drilling?

Men här måste du nog känna efter själv. Dock skulle jag som läget är nu i så fall hellre satsa på en dubbelstudsar drilling.

Det är ju inte direkt längre och längre mellan jakterna där man kan skjuta både gris hare och div hjortdjur...

Fast sen var det ju det där med kostnad...