Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken Tikka?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag tog jägarexamen när jag va 16, nu har jag fyllt 18 och börjat sitta själv. Snart är de dags att köpa egen bössa och skulle då behöva lite råd. Ska hälst va en för dryga 12 000 kr och i kaliber 30-06/308,

Jag kommer jaga rådjur, dov- och kronhjort, älg och vildsvin, och som passkytt, drevkar och en och annan vakjakt.

Jag har vart inne på att skaffa en tikka t3, så undrar om det är någon med erfarenhet som vet vilken tikka modell som skulle passa? Eller om ni vet någon annat slags vapen.

Tacksam för svar. Mvh: Linus :P

Publicerat
Hej,

Jag tog jägarexamen när jag va 16, nu har jag fyllt 18 och börjat sitta själv. Snart är de dags att köpa egen bössa och skulle då behöva lite råd. Ska hälst va en för dryga 12 000 kr och i kaliber 30-06/308,

Jag kommer jaga rådjur, dov- och kronhjort, älg och vildsvin, och som passkytt, drevkar och en och annan vakjakt.

Jag har vart inne på att skaffa en tikka t3, så undrar om det är någon med erfarenhet som vet vilken tikka modell som skulle passa? Eller om ni vet någon annat slags vapen.

Tacksam för svar. Mvh: Linus :)

Visst är det härligt att sitta och fundera på vilken bössa man ska köpa :)

Jag är ju svag för träkolvar så jag skulle ha valt en T3 Hunter i .308win.(Iof kanske en 30-06 skulle vara bättre om du ofta är på drevjakter) Den går dessutom att få för drygt 10000 och då kan du ju lägga lite mer på den ack så viktiga kikaren.

Men om du kan tänka dig begagnat så är ju läget ett helt annat. Gamla M55-M65 eller kanske den nyare tikka 690-695. Dessa vapen är ofta mycket fina och du kan få ett bra ex från ca 3000 beroende på vilken modell det är. En fin M55 i .308win tillsammans med en beggad tysk kikare i fint skick kanske går lös på ca 10-12k. Det skulle nog ha blivit mitt val.

Publicerat

Själv köpte jag mig en tikka T3 battue lite 308 veckan innan älgjakten och är super nöjd... kort och smidig bössa :)

Bössor finns det gott om både nya och begagnade :D Bästa tycker jag är åka till en välsorterad handlare och kolla även klämma och känna på olika bössor så märker du ju direkt vilken som faller dig i smaken :)

Publicerat
Hej,

Tacksam för svar. Mvh: Linus :)

Här har du en bra bössa med till ett hyfsat pris. :) Tikka M55 Varmint inkl. kikarsikte Pecar 3-7x40 för 8000 kr.

http://www.jaktia.se/extra/jaktia/vapeninfo.aspx?id=9045

Publicerat

Angenämnt problem :D vad hade du tänkt lägga på optiken?

http://www.blocket.se/uppsala/Tikka_t3_Bat...m?ca=10&w=3

Här har du möjlighet att få en bra kombination, det är värt pengarna!

308win är klart trevligare än 30-06 men skillanden är minimal!

Publicerat

Vilken Tikka säger du...jag föreslår en Sako från epoken när de skickliga smederna i Riihimäki byggde bössorna utan CNC-maskiner och det var lite finish och själ i pangarna :D

Stål skall det vara...ingen plast..."Soumen teräs puremiin" (finsk stål biter) B)

http://www.fritidvildmarksliv.se/begagnade...nter_11618.html

Publicerat
  • Författare

Verkar som art tikka är något positivt iallafall.

Ni som skickat länkarna, skulle man möjligt kunna få se fler bilder? :-)

Publicerat
Verkar som art tikka är något positivt iallafall.

Ni som skickat länkarna, skulle man möjligt kunna få se fler bilder? :-)

Här har du en lite nyare bössa än Sako'n jag tipsade om ovan. En Tikka M695 i 30-06...dessutom med Tikka's orginal finfina kikarfästen i stål (ser ut som Optilock Ringmounts vilka är av mkt hög kvalitet...kostar ca 1500 kr nya bara dem). Priset helt rätt...skynda att köpa!!! Vapen går ju att skicka på post nu igen via Postens Företagscenter. Det är en kvalitetsbössa plus att den ser fin ut på bilden...så jag skulle definitivt våga köpa den utan att klämma/känna på den :D

http://www.blocket.se/gavleborg/Tikka_M695...m?ca=10&w=2

Publicerat

Jag har haft en Tikka t3 hunter .308win i 2 år snart och är väldigt nöjd med den=) Har skjutit allt från räv till älg med den och tycker att .308 är den självklara kalibern;D Smidig bössa som har riktigt bra precision:D

Publicerat
  • Författare

Alla har föreslagit 308 framför 30-06:an... är inte 308 klenare eller är de ingen skillnad?

Någon som vet ett bra nybörjar sikte med.

Har funderat på ett trijicon men kanske är lite dyr som första sikte.

Publicerat
Alla har föreslagit 308 framför 30-06:an... är inte 308 klenare eller är de ingen skillnad?

Någon som vet ett bra nybörjar sikte med.

Har funderat på ett trijicon men kanske är lite dyr som första sikte.

det är ingen större skillnad mellan 308 och 30-06

Publicerat

Har själv en m65 30-06 från 70-talet som jag är jäkligt nöjd med. Tycker att -06an är att föredra om man vill skjuta lite tyngre kulor, men misstänker att det är svårare att få bra precision i den med lättare kulor utan att få en skaplig mynningsflamma. Har dock ingen erfarenhet av 308, så det är bara en gisssning/Urban

Publicerat

Mitt förslag är om det duger med träkolv :) köp en Tikka M65 i 30-06. Du kan hitta en fin för 5-6 tusen. Har klämt och känt på många nyare Tikkor men än är det ingen som matchar slutstyckesgången på M55-65. Rekomenderar dock M65 pga av att den har kryssmagasin till skillnad mot M55 som har radmagasin. Lägg resterande 6-7 tusen på en begagnad kikare 1,5-6X42 eller 3-10X50 Europe skall det givetviss vara :D monterad i optilockfästen. Ända nackdelen är att du aldrig behöver byta bössa. Har två själv, en standard i 30-06 som jag haft i 18 år och en Continetal lyx i 6,5X55.

Mvh Mulle mek

Publicerat

Hej jag har en T3 SS 30-06 med ett trikon 3-10*50 som jag kan byta med ett Aimpoint 9000.

Är mycket nöjd med mitt vapen, fungerar till det mesta. Både vak och drev jakt.

Möjlig nackdel är att den är lätt med syntet stock och kan sparka rätt bra om man har höga laddningar.

Laddar själv så det finns ett stort urval av kulor.

Lycka till med val av bössa. :)

Publicerat
  • Författare

Nu är de så att jag hälst vill ha något nytt, är lite inne på en tikka t3 lite eller tikka t3 battue lite. Men hur är precisionen på battue lite på längre avstånd, om man skulle vara tvungen att skjuta på avstånd som 100-150 meter. Inget jag kommer göra med avsikt men för att fälla t.ex ett på skjutet djur eller om det krävs vid eftersök? -_-

Publicerat
Men hur är precisionen på battue lite på längre avstånd, om man skulle vara tvungen att skjuta på avstånd som 100-150 meter. Inget jag kommer göra med avsikt men för att fälla t.ex ett på skjutet djur eller om det krävs vid eftersök? :rolleyes:

Det är nog du som är begränsningen om du hittar rätt ammo... ;)

/Må

Publicerat
  • Författare

Har nu införskaffat en tikka t3 battue lite i 308.

Nu är frågan bara vad jag ska ha för sikte till?

Publicerat

Det beror ju helt på hur och vad du ska jaga. Jag skulle rekomendera ett 1,5-6x42, alt 2,5-10x50. Täcker allt från drevjakt som passkytt till räv/grisvak under dåliga förhållanden, förutsatt att det är ett kvalitetssikte. /Urban

Publicerat
Hej,

Tacksam för svar. Mvh: Linus ;)

Tjena.. Jag har en tikka t3 battue 308. win och den funkar hur bra som helst. Den är lätt, kort och smidig! jag är hur nöjd som helst med min.

Publicerat

Grattis till ett jäkla bra val av bössa, det står en likadan i skåpet här hemma också. ( frugans.)

När det gäller sikte till just Battue:n, så tänk på att inte ta ett sikte som är för långt, för då måste du ha så höga fästen för att inte siktet ska ta i battueskenan, med taskig kindkontakt mot kolven som följd, eller också får du dra det så långt bakåt i ringarna så att du riskerar att bli medlem i halvmåneklubben när du skjuter.

Här är några bilder på fruns bössa, och det är en Leupold VX I 2-7x33 som sitter på, men Warne snabbfästen för Tikkalådan.

Och som du ser så är det inte mycket kvar mellan skenan och siktet, men det går nog att klämma dit en 40 mm också skulle jag tro.

DSC_0032.jpg

DSC_0029.jpg

Publicerat

Har en battue lite i 308 själv som jag köpte veckan innan älgjakten och är kanon nöjd :rolleyes: Mina var battue skenorna bortmonterade så fick dem med i en påse... Så har ett leopold vx-1 3-9 x 40 och även ett aimpoint 9000L... Bara skjutit med aimpointen under älgjakten och tanken var att ha med det andra siktet å kunna byta men det blev liggande i stugan... Men för att kunna ha bössan till annan jakt än på älg så kommer nog leopolden bli använd med :) Kör med likadana warne fästen som crowfear har på bilderna :)

Publicerat
Har en battue lite i 308 själv som jag köpte veckan innan älgjakten och är kanon nöjd :rolleyes: Mina var battue skenorna bortmonterade så fick dem med i en påse... Så har ett leopold vx-1 3-9 x 40 och även ett aimpoint 9000L... Bara skjutit med aimpointen under älgjakten och tanken var att ha med det andra siktet å kunna byta men det blev liggande i stugan... Men för att kunna ha bössan till annan jakt än på älg så kommer nog leopolden bli använd med :) Kör med likadana warne fästen som crowfear har på bilderna :)

Har du testat att skjuta på korta håll, typ 50 meter, med Battue-sikterna och jämfört med Aimpointet? Jag har fått ett trevligt intryck av Tikkas Battue-sikten.

Eller ligger de kvar i påsen? :D

mvh/Må

Publicerat

grattis till ett bra köp. Jag köpte min tikka (lite) i somras, kan inget annat än gilla den.

Publicerat
Har du testat att skjuta på korta håll, typ 50 meter, med Battue-sikterna och jämfört med Aimpointet? Jag har fått ett trevligt intryck av Tikkas Battue-sikten.

Eller ligger de kvar i påsen? :)

mvh/Må

Aldrig provat dem de ligger kvar i påsen :rolleyes: men tänkte prova efter jakten :D eller tillvåren då man börjar ränna på skjutbanan igen... Bara det att nu funderar jag på ljuddämpare och hur jag ska göra med främre öppna riktmedlet men enligt dom som gängar så kan dom göra ett löstagbartkorn :)