Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är kolven för kort?

Featured Replies

Publicerat

Hej alla,

Jag är en nybliven jägare och när jag var ute efter mina första vapen visade det sig att en jagande släkting tyckte att han blivit för gammal för att fortsätta, så jag köpte hans garderob för en rimlig peng. 'Riktigt passande!' tänkte jag. Tyvärr kommer jag inte helt överens med kulvapnet, en 30-06 Husqvarna (1640 tror jag) i väldigt gott skick för att vara ett bruksvapen som använts i 40 år.

Jag tycker mig ha lite svårt att få in träffbilden och får aldrig någon riktigt skön ställning. Det kombinerat med att den sparkar ganska rejält (iaf i jämförelse med de studsare, 6.5 o .308, jag testat i jägarexamensutbildningen) gör att skyttet blir minst sagt obekvämt.

För hagelbössor säger man ju att kolvlängden passar om den går till armvecket när man har yttre leden på avtryckaren, kan man dra samma slutsats på ett kulvapen? Gubben som hade bössan innan är en liten man...

Publicerat

Byt bössa alternativt kolv på bössan, Hva har en förmåga att kunna leverera en rekyl rakt in i benmärgen, en 30-06 gör inte saken bättre en kaliber som har både lite tryck och snärt i sin karaktär.

Inte förvånad över vad du skriver, du blir aldrig en god skytt med det där ekipaget som du skriver ni trivs inte ihop, en Sako i 375H&H känns som en underbar upplevelse jämfört med den där i 30-06.

Mitt råd byt bössa!

Publicerat

finns ju bra mycke fina plastkolvar i dagens läge. dom brukar inte vara överdrivet dyr heller.

Publicerat
Mitt råd byt bössa!

Mitt råd byt stock!

Publicerat

Mitt råd blir att snida om kolven så du får en mer rak klassisk form så att bakkappan hamnar högre. Dessutom kan du byta bakkappa till en tjockare gummivariant så får du dels rekyldämpning, dels kommer du mer tillrätta med längden om den är för kort. Detta blir billigare än att köpa en ny stock (hittar du en bra beg. till bra pris, slå till) och känner du inte för att göra det själv kanske det finns någon i närområdet som kan hjälpa dig.

Publicerat

Om inte jag har fått det helt om bakfoten så sparkar väl 1640 lite extra hårt jämfört med övriga HVA studsare...

Det är ett rykte jag har hört av diverse storjägare...

Jag har haft en del samtal med min kusin tillika jaktvårdskonsulent i Kronoberg om vapen och jakt och han har sagt att just 1640 är en modell av HVA som har en förfärlig rekyl jämfört med samma kaliber i andra modeller eller märken.

Själv har jag en 640 och tycker att den har rätt behaglig rekyl...

David