Publicerat September 19, 201015 yr Jakt på vildsvin i amerika men cal 177 dvs luftgevär (dock med utgångshastighet på ca 500meter pr sekund) Mvh Pontus http://www.youtube.com/user/GamoOutdoor#p/u/16/jKcVkqiDCYU
Publicerat September 21, 201015 yr Inget jag skulle ge mig på i alla fall... jooo kom igen nu, inte vara så där, Räknar jag rätt så blir det hela 85 Joule vid V0 och på V25 hela 37 joule, grisen dör ju helt uppenbarligen men det är inte vad vi skulle räkna med som tillräckligt energi. Ganska bedrövligt att behöva se egentligen. /Christian
Publicerat September 21, 201015 yr Man kan ju undra var skottet sitter och vilka marginaler skytten har 500m/s är ju förvisso en del för att vara luftgevär men vad är kulvikten? Energierna du nämner Christian är ju rent löjliga Nä det är ju ren idioti med Svenska mått, men som diskuterats i andra trådar så är ju synen på jaktetik och vildsvin i USA inte riktigt vad vi är vana vid här.
Publicerat September 21, 201015 yr Nominell .177 kulvikt är 8.9 grain, tunga kulor är 10,9 grain supertunga är 13,2 grain Specialkulor kanske när 16 grain, dvs man har runt .5-1,0 gram i kulvikt. Det skrämmer ingen även om ett skallskott helt klart är dödligt, det är nog förövrigt där som träffen tar.
Publicerat September 21, 201015 yr Författare Vet inte själv om jag skulle våga avfyra ett luftvapen på en gris oavsett hur kralliga de är (Det finns undantag ) Men men det får dem hålla på med i emerika om dom vill och tkr det är en hållbar och säker jakt.
Publicerat September 22, 201015 yr Det borde ju vara en viss skillnad i anslagsenergi mellan 0,5 gram i 500 m/s och 13 gram i 860 m/s. (Eller hur fort en 30-06 Lapua Mega flyger fram...)
Publicerat September 23, 201015 yr Författare Klart det är men det är jänkarna som skuter med luftgevär och om dem anser att kraften räcker så måste det väll vara bra nog för dem och ett bra och välplacerat skott tvivlar jag inte på att dem dör av men skadeskjutningen ligger nog i den övre skalan skulle jag tro Men men vad kan man göra? mvh
Publicerat September 23, 201015 yr en .223 skulle redan räcka bra. tänk om hannu uronen skulle vara där i stället för en idiot med en luftbössa. amerikäijnskä vildsvin är ju en pest borde man då inte göra det så effektivt som möjligt istället för att göra det till en dåli hobby ? den bössan se hur rekylen är obefintlig. vill ha
Publicerat Mars 30, 201115 yr 500 m/s.... finns inte chans att den gör det. Möjligen med en topz. Dessutom...finns ingen l-g diabol som går att skjuta i den farten. Över 300 är det svårt att träffa in lada inifrån. Typiskt jänkarsvammel. Fejkat alltihop, bara för att göra reklam för denna bössa. Finns ett lass u-tub filmer ute med Hatsan, där de skjuter på alla möjliga djur med luftbössa. Skandalöst smaklöst....