Publicerat September 19, 201015 yr hej, jag kommer sannolikt att flytta pga. jobb i en nära framtid, och det lutar åt en större stad (Sthlm./Gbg. etc.). fördelarna är utan tvekan karriärmässiga, utbud av nöje och bra kommunikationer som inte förutsätter dyra bilkostnader. nackdelen är att det kommer att bli mycket mindre jakt pga. avstånd hem och just därför har jag lekt lite med tanken att göra motsatt val - välja ett jobb i en mindre ort/på landet och i framtiden satsa på egna hundar och mycket jakt. bortsett ovan nämnda "nackdelar" så bör även tilläggas att jag inte är "någon bonde" och således känner viss oro för att kunna passa in... frågan är om någon annan har gjort ett liknande aktivt val just för att kunna ägna sig åt jakt, hundar och naturupplevelser?
Publicerat September 19, 201015 yr Bor i Sthlm nu pga karriären. Har som absolut mål att flytta norrut inom närmsta åren för att kunna jaga mer. Blir tokig på Stockholm ibland. Speciellt under hösten. Dock. Vi är på jobbet många timmar av livet, och jag flyttade ned för att kunna trivas även under de timmarna. Nu får jag bra erfarenheter och blir attraktivare på arbetsmarkanden så jag förhoppningsvis snart kan nypa ett bra jobb "hemma" också.. Så det kan vara värt att ta några år i en storstad för framtida väl och ve... Så resonerar jag iallafall.
Publicerat September 19, 201015 yr Flytta inte hit, du kommer bara att längta ihjäl dig för att komma bort, jag gör det i varje fall under 5 månader om året, de övriga skyr jag bara staden. /Christian
Publicerat September 20, 201015 yr Jag skulle aldrig flytta till Stockholm eller någon annan "storstad". Ett hemskt liv om man nu inte gillar att festa. Är uppvuxen 8 mil norr om "stan", ville inte flytta dit och pendlade istället i 7 år men förstår inte att jag orkade. Skulle aldrig göra om det...om jag nu inte var tvungen pga ekonomi&jobb... Landsbygden rules!
Publicerat September 21, 201015 yr Gbg är ju en trevligare stad än S-holm och sedan bor du ju på Sveriges framsida och mot det stora landet i väster.
Publicerat September 21, 201015 yr Livet är kort o det är dumt o sitta på ålderns höst på hemmet o ångra att man inte gjorde saker som man drömde om o det fins inget som är så viktigt som o göra saker genom föra saker så att man mår bra mår man inte bra då har man ingenting så jag tycker att du ska satsa på din dröm då kan du njuta av jakten njuta av hundens skall i skogen Mvh.
Publicerat September 21, 201015 yr Man kan ju bo en bit ifrån sthlm och pendla. Skaffa jaktområde i sörmland och bo någonstans mellan jobbet och jakten. Själv skulle jag nog bosätta mig i sala eller möjligen enköping eller uppsala om jag skulle jobba i sthlm, för vem vill bo i fjollträsk? Förutom min flickvän då men hon är vegeterian så hon räknas inte.
Publicerat September 21, 201015 yr frågan är om någon annan har gjort ett liknande aktivt val just för att kunna ägna sig åt jakt, hundar och naturupplevelser? Det har jag. Hustrun och jag valde att parallellt med våra respektive karriärer skaffa gård och djur trots att vi båda är villaförortsungar. Fast det var innan jag började jaga, jakten blev en positiv spinoffeffekt på mitt aktiva val... Gör man ett försök att välja BÅDE karriär OCH landsort är det viktigaste att man bor hyfsat nära bra kommunikationer till de orter som kan vara av intresse för ens karriär. Det viktiga är sällan avståndet, det viktiga är den tid det tar att pendla. Detsamma gäller faktiskt om man bosätter sig i stan, en som bor i södra stockholm men jobbar i norra lägger lätt bortåt en timme i pendlingstid enkel väg. Jag lägger 1 timme 20 minuter för mina 13 mil enkel väg. Och då får jag 1 timmes extra sömn, eller möjligheten att jobba in tid på tåget. Just därför att kommunikationerna är bra. Och som bonus bor jag mitt i mina 1200 ha jaktmarker (och lägger min betalda friskvårdstimme på jakt varje vecka)! Välj landet, men välj smart i förhållande till dina behov!
Publicerat September 21, 201015 yr Hej! Håller med flera av föregående, jobbar själv i stockholm, men bor på landet utanför katrineholm. Anser att man får det bästa av två världar. Att fastighetspriserna bara är en bråkdel i mitt område väger över de merkostnader som blir vid pendlingen./MVH Urban
Publicerat September 21, 201015 yr Tänk på att den tid det kommer att ta dig att pendla till och från Jobbet i Stockholm troligtvis skulle motsvara en sträcka på 5-10mil om du tog jobb i en något mindre stad. Eller åtminstone i utkanten av Stockholm och sedan bosätter dig längre ut men i samma riktning. Linköping, Jönköping , Helsingborg och några till har hyffsad tillgång på jobb och du kan troligtvis få en fastighet med jaktmark för priser som ligger i närheten av en mindre bostadsrätt i Stockholm...
Publicerat September 21, 201015 yr Jag tillhör dom som i modern tid valt bort karriär för mer jaktlig/familjerelaterad tid. Min tilltänkta placering var Frankfurt/ Paris med bostad på någedera platsen. Lönen och förmånerna var rent svindlande, fritiden därmed minimal, jakten skulle bli obefintlig. Har inte mått så bra som jag gör idag på 10 år, minst. Jag har redan haft nästan 2 år på hotell de senaste 11 åren så enough blev enough. Idag bor jag på hemgården och har max 10 externa övernattningar i jobbet på årsbasis, jagar minst 100 dagar om året och dessutom lärt känna mina barn på ett sett som var omöjligt tidigare. Har ändå ett bra jobb där jag trivs mycket bra med ok lön. Visst går man mot strömmen som pendlar till jobbet, men fritiden, den finns på knuten. Tid kan inte köpas, våga bryt mönstret.
Publicerat September 21, 201015 yr Det logiska är väl att först prova karriärens vingar för att sedan ägna sig åt jakt mm. om man/när man tröttnar. Tvärtom? Nä, de tror jag inte.....
Publicerat September 21, 201015 yr Det är inga egentliga problem med att bo i Stockholm eller i närheten av Stockholm & jaga. Det finns stora jaktmöjligheter i Mälarlandskapen kanske lite dyrt men sett till mängden fällt vilt ... //Lasse D
Publicerat September 21, 201015 yr Det är inga egentliga problem med att bo i Stockholm eller i närheten av Stockholm & jaga.Det finns stora jaktmöjligheter i Mälarlandskapen kanske lite dyrt men sett till mängden fällt vilt ... //Lasse D Lite dyrt, nja du säger det?! Har i år blivit erbjuden ett par arrenden i stil med 6-10 personer i laget mellan 100-500 H att jaga på för en prisbild om 10 till 70 000 kr om året, nu var iofs den dyraste marken någon form av klubb men på två är var avgiften 40+30+30 tkr Om jag köper en mark som räntar sig med 30 tkr om året får jag en 20-30 h blandad skogsmark inom 20 mil från Stlm osv. Ärligt talat kan jag inte skjuta eller njuta ikapp sådana priser, men det är jag det. /Christian
Publicerat September 21, 201015 yr Författare hej, eftersom pappa är min främsta jaktkompis och jaktmarkerna/hund finns i Småland är väl en ny mark inget jag direkt funderar på vid en ev flytt - dessutom vill jag inte ha vapen i en lägenhet på 37 kvm... som jag ser det så är en av de absolut största nackdelarna med att välja "landet" bensinkostnaderna - med pendlande både till jobbet och fritidsintresse så börjar man ju gråta av blotta tanken (nej, jag har ingen bil idag och slipper gärna köpa en) hoppas på att det kan bli en stad med bra pendlingsmöjligheter hem under jaktsäsongen, men skulle ett bra erbjudande komma från Sthlm. så vette tusan om jag kan stå emot... tack för all input!
Publicerat September 26, 201015 yr Det går att bo i Stockholm och jaga, MEN- om du inte hittar en mark väldigt nära så är jakten begränsad till helgerna (bortsett från vildsvinsåtel och rävvak då). Det innebär i sin tur att du väljer bort allt annat av vad Stockholm har att erbjuda. Med de pendlingstider Stockholm har och- som du säger- karriär- så blir det inte mycket man orkar göra på vardagarna. Först skall man hem, sedan ut i rusningstrafiken för att hinna till jaktmarken innan det blir mörkt. Inge lätt. Det hela blir väldigt mycket kompromissande: - För att undvika pendling för att få mer tid på vardagar så då måste man bo centralt. Detta innebär dyra boendekostnader och en parkeringsplats för 2000-3000 kr/mån. Sedan återstår rusningstrafiken man skall igenom för att ta sig till jaktmarken. Att träna hund blir apsvårt. Jag skulle nog påstå att de städer du skall sikta på är Uppsala och Linköping. De har bra karriärmöjligheter med många stora företag och Universitet. Samtidigt bra jaktmarker ikring dem och acceptabel rusningstrafik. Dock svårt att hitta marker där också... Men där funkar det i alla fall praktiskt när man väl hittat sin mark. Jag hade 5 mil till min jaktmark när jag bodde i Stockholm- och det var svårt med vardagsjakten av ovanstående skäl.