Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Indianjakt

Featured Replies

Publicerat

Hejsan allihopa!

När jag har googlat om jakten så har denna sida kommit otaliga gånger så nu tänkte att det vars dags att bli medlem och haka på alla glada jägare!

Jag har nu sökt en del på forumet och ser att det är inte så mycket skrivet i detalj om just indianjakt.

Jagar en hel del numera och har inte skaffat någon egen hund än så det blir mest smygjakt eller indianjakt. Har bara jagat sen hösten 2008 och "enbart" fällt en älg på 1(!) tagg trots ganska många timmar i skogen.

Är det någon som råkar vara en trapper utan dess like, som kan hjälpa till hur man ska gå tillväga med indianjakt? Fast jag anar att det är trägen som vinner, bara att gå och gå och vara beredd. Har riktigt våta marker med stora myrar och några mindre fina marker att jaga på, runt 2,500 ha i Tornedalen.

Alla tips välkomnas!

Publicerat

Hej och välkommen!

Hur går det med jakten annars,hittar du på fåglarna, även om du inte får skjuta nått?

Publicerat

Smyg o vaktjakt är 90% av det jag sysslat med,

bara att parkera rumpan där man vet att det finns en växel eller någon form av födokälla för viltet.

Vänta och de kommer, smygjakt som sådan är iofs mer utmanande men samtidigt roligt, enda sättet att lära sig bli bra är att göra det mycket och ofta men noggrant som fn.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Hej och välkommen!

Hur går det med jakten annars,hittar du på fåglarna, även om du inte får skjuta nått?

Tack tack.

Jao nog lyckas jag komma på nån fågel då och då, men självklart ser de mig före jag ser dem.

Har haft lite uppförsbacke tror jag, när jag lånar en spets av kusinen, då skrämmer jag dem på 10-15 meter men kan inte skjuta dem med kulan förstås. Sen när man går utan hund och med hagelbrakarn, då skräms de redan på 30-40 meters avstånd i snårig skog...

Publicerat
  • Författare
Smyg o vaktjakt är 90% av det jag sysslat med,

bara att parkera rumpan där man vet att det finns en växel eller någon form av födokälla för viltet.

Vänta och de kommer, smygjakt som sådan är iofs mer utmanande men samtidigt roligt, enda sättet att lära sig bli bra är att göra det mycket och ofta men noggrant som fn.

/Christian

Det är det jag hoppas, smygjakten är rolig! Vill lära mig ännu mer om den, men antar att det är mycket trail and error innan man kan kalla sig en trapper.

Publicerat

En trapper är väl ändå någon som livnär sig på att jaga, främst pälsdjur,

en vackert romantiserad tanke om ett hårt, slitligt arbete som har ganska lite med jakt att göra, då det är främst frågan om fällfångst.

Men att vara jägare till skillnad från att som jag bara jaga det är kanske det du aspirerar till.

/Christian

Publicerat

dock är det stor skillnad på smygjakt i södra delarna av landet jämnfört med norra delen...sätta sig och parkera rumpan blir ofta en väldigt lång väntan på ingenting...om man nu inte vet var t,ex orrarna spelar på morgonen.

mitt tipps är att gå i rask takt genom skogen, gärna småspringa om man har en aning om att fågel brukar finnas i området.

smyger du är du ofta nr2 men när du traskar på fort får du fågeln att trycka och betydligt lättare att få dom i hagelhåll. sen kan du ju köpa en järp pipa och lära dig locka, undrskattad jaktform

mvh jonas som indian jagat många år innan hundköp

Publicerat
  • Författare
En trapper är väl ändå någon som livnär sig på att jaga, främst pälsdjur,

en vackert romantiserad tanke om ett hårt, slitligt arbete som har ganska lite med jakt att göra, då det är främst frågan om fällfångst.

Men att vara jägare till skillnad från att som jag bara jaga det är kanske det du aspirerar till.

/Christian

Haha jo men jag tänkte mest att man vill vara som en trapper, alltså enormt erfaren med jakt och spårkunnig etc. Klart lever man av det så lär man sig till slut.

Publicerat
  • Författare
dock är det stor skillnad på smygjakt i södra delarna av landet jämnfört med norra delen...sätta sig och parkera rumpan blir ofta en väldigt lång väntan på ingenting...om man nu inte vet var t,ex orrarna spelar på morgonen.

mitt tipps är att gå i rask takt genom skogen, gärna småspringa om man har en aning om att fågel brukar finnas i området.

smyger du är du ofta nr2 men när du traskar på fort får du fågeln att trycka och betydligt lättare att få dom i hagelhåll. sen kan du ju köpa en järp pipa och lära dig locka, undrskattad jaktform

Småjoggning har jag hört tidigare också. Måste prova det mer, men har så blöta marker att man borde ta en liten svävare istället...

Är sugen att prova en lockpipa efter både räv och fågel. Har lite för lite tålamod kanske, blir uttråkad efter en timmes passande utan respons, vilket inte är så erfaret... En i jaktlaget fick vänta 22 år mellan sina älgar...

Publicerat

Locka på älg då?

Att jaga älg o skjuta var 22:a år är kanske inte min uppfattning om vad som är kul.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Locka på älg då?

Att jaga älg o skjuta var 22:a år är kanske inte min uppfattning om vad som är kul.

/Christian

Njao men så är det här uppe. Vi har hyfsat stor mark men inte så mycket älg... Men iofs så är jakten så mycket mer än just och skjuta älg, är ju en vecka att umgås så vi klagar inte.

Jag har provat locka älg några ggr men jag är inte alls bra på det. Ska eventuellt åka iväg en sväng imorgon och smyga med hagelbrakarn, funderade ett tag på att dra med .308:an om det kommer älg eller björn, finns båda i skogen och på licensen men vet ej om jag orkar bära med mig allt...

Publicerat
Njao men så är det här uppe. Vi har hyfsat stor mark men inte så mycket älg... Men iofs så är jakten så mycket mer än just och skjuta älg, är ju en vecka att umgås så vi klagar inte.

Jag har provat locka älg några ggr men jag är inte alls bra på det. Ska eventuellt åka iväg en sväng imorgon och smyga med hagelbrakarn, funderade ett tag på att dra med .308:an om det kommer älg eller björn, finns båda i skogen och på licensen men vet ej om jag orkar bära med mig allt...

köp en kombi. Då jag smygjagar så smyger jag några steg 3-5 och stannar sedan i 20-30 sek, på så vis har man större chans att få syn på dom innan dom flyger iväg, fåglarna brukar sticka upp huvudet och börjar nervöst se sig om då man närmar sig och då kan man ta dom med kulan.

Gå i rask takt får jag ta och testa nästa gång jag är ute.

Publicerat
Jag har nu sökt en del på forumet och ser att det är inte så mycket skrivet i detalj om just indianjakt.

Jagar en hel del numera och har inte skaffat någon egen hund än så det blir mest smygjakt eller indianjakt. Har bara jagat sen hösten 2008 och "enbart" fällt en älg på 1(!) tagg trots ganska många timmar i skogen.

Jakt är ju oftast inte direkt någon tidsekonomiskt länsam syssla i förhållande till utbytet. Men man brukar få en herrans massa frisk luft och fina naturupplevelser. I fjor var jag ute 36 gånger och jagade, mest smygjakt men givetvis även älgjakten. Jag sköt inte många skott på de turerna, men jag såg destu mer. Framför allt tycker jag att man ser mycket när man smygjagar, men det beror väl på att man betar av större terrängavsnitt. Personligen jagar jag i princip uteslutande med kulvapen.

Jag tycker att du skall fortsätta att prova dig fram. Testa att locka räv, testa att passa vid något gryt, ge dig ut på skidor och spåra. Det sistnämna skulle jag vilja prova, men vi har bara undantagsvis snö och i vintras satt jag mest inne och tyckte synd om mig själv för att det var för mycket snö :D

Publicerat
  • Författare
köp en kombi. Då jag smygjagar så smyger jag några steg 3-5 och stannar sedan i 20-30 sek, på så vis har man större chans att få syn på dom innan dom flyger iväg, fåglarna brukar sticka upp huvudet och börjar nervöst se sig om då man närmar sig och då kan man ta dom med kulan.

Gå i rask takt får jag ta och testa nästa gång jag är ute.

En kombi har faktiskt varit på tapeten ett bra tag men jag har redan för stor arsenal så jag vet inte...

Några gevär som jag inte kan göra mig av med pga. sentimentalt värde, kanske blir det om jag ger bort dem till lill-kussen när han tar examen.

Publicerat
  • Författare
Jakt är ju oftast inte direkt någon tidsekonomiskt länsam syssla i förhållande till utbytet. Men man brukar få en herrans massa frisk luft och fina naturupplevelser. I fjor var jag ute 36 gånger och jagade, mest smygjakt men givetvis även älgjakten. Jag sköt inte många skott på de turerna, men jag såg destu mer. Framför allt tycker jag att man ser mycket när man smygjagar, men det beror väl på att man betar av större terrängavsnitt. Personligen jagar jag i princip uteslutande med kulvapen.

Jag tycker att du skall fortsätta att prova dig fram. Testa att locka räv, testa att passa vid något gryt, ge dig ut på skidor och spåra. Det sistnämna skulle jag vilja prova, men vi har bara undantagsvis snö och i vintras satt jag mest inne och tyckte synd om mig själv för att det var för mycket snö ;)

Nej inte är vår jakt lönsam det minsta. Vara egen företagare också, så tappar man enkelt lite inkomst med jakten. Det är som du säger, den friska luften och vår underbara rena natur som drar en dit ut.

Jag planerade förra året att åtla efter räv, men helgerna försvann och jag hann aldrig passa från ladan vi har på fältet. Är ofta ute med skidorna och njuter, i och för sig svårt när det närmar sig -30 strecket och vinden viner om kinderna. Men det är en viss tjusning i det med förstås.

Ska jobba på min indianjakt!

Publicerat

Kan skriva under på påståendet. :)

Jag har gått på mycket vilt när jag varit ute med älghunden(älg, rådjur och skogsfågel). Är jag själv på marken så händer det att det åker in en fmj i studsaren och jag skjuter mig en orre eller tjäder.

Jag brukar mest bara gå på men jag stannar upp och väntar en stund om hunden sticker iväg på något.....

Kan inte säga att jag rör mig tyst men jag försöker att inte föra allt för mycket oliv när jag går.

Svårigheten tycker jag är att lyfta blicken från marken.(Där ev spår men även ojämnheter finns) Tittar man sig inte om så kan man inte heller få se något. ;)

Publicerat

Om du är ny på det här så tycker jag definitivt att du skall börja med att försöka lägga långa sträckor bakom dig.

Då kommer du strax att lära dig lite mer om var fåglarna brukar hålla hus o.s.v.

När du sedan lärt dig lite mer om din egen mark så brukar jag göra så att jag går ganska fort in till ett område där jag vet att det brukar finnas t.ex. en tjäderkull. För att tvärstanna. Vänta en minut gå 20-50m för att stanna igen.

Det är ofta just när man stannar de lyfter. (Åtminstone tjädern)

Glest bevuxna kanter på myrar brukar vara bra. Testa dig dock fram för att lära dig dina marker. Vissa dagar trycker de 20m in i skogen vissa ute på myren. När snön börjar komma men det fortfarande finns ris för dem att beta kan det löna sig att gå så långt in i skogen (från myren) att du precis ser om de lyfter och sätter sig i topp på andra sidan myren. Men då bör du hamed lämplig bössa för detta. En av mina favoriter är en "ås" som går ut i en myr. Skrämmer jag upp något i en kanten av myren flyger både tjäder och orre gärna över till motsatt sida av åsen. Jag kan då smyga runt och ta dem från andra hållet.

Där det inte finns någon "ås" brukar det vara svårare att återfinna dem. Men nu blev det visst mer toppjakt än smygjakt. Om man nu kan skilja på det...

Järpkullar är ganska tacksamma. Så jaga inte för hårt på en och samma kull. Då kan det bli värre nästa år.

Men vet du att det brukar finnas järpe på ett visst ställe kan det löna sig att gå ett par gånger extra fram och tillbaka.

Jag skjuter nästa aldrig på uppflog (På Järpe) tycker det är roligare och ger mindre risk för skadskjutning att försöka smyga efter dem när de flugit upp...

// Henrik

Publicerat
  • Författare
Om du är ny på det här så tycker jag definitivt att du skall börja med att försöka lägga långa sträckor bakom dig.

Då kommer du strax att lära dig lite mer om var fåglarna brukar hålla hus o.s.v.

När du sedan lärt dig lite mer om din egen mark så brukar jag göra så att jag går ganska fort in till ett område där jag vet att det brukar finnas t.ex. en tjäderkull. För att tvärstanna. Vänta en minut gå 20-50m för att stanna igen.

Det är ofta just när man stannar de lyfter. (Åtminstone tjädern)

Glest bevuxna kanter på myrar brukar vara bra. Testa dig dock fram för att lära dig dina marker. Vissa dagar trycker de 20m in i skogen vissa ute på myren. När snön börjar komma men det fortfarande finns ris för dem att beta kan det löna sig att gå så långt in i skogen (från myren) att du precis ser om de lyfter och sätter sig i topp på andra sidan myren. Men då bör du hamed lämplig bössa för detta. En av mina favoriter är en "ås" som går ut i en myr. Skrämmer jag upp något i en kanten av myren flyger både tjäder och orre gärna över till motsatt sida av åsen. Jag kan då smyga runt och ta dem från andra hållet.

Där det inte finns någon "ås" brukar det vara svårare att återfinna dem. Men nu blev det visst mer toppjakt än smygjakt. Om man nu kan skilja på det...

Järpkullar är ganska tacksamma. Så jaga inte för hårt på en och samma kull. Då kan det bli värre nästa år.

Men vet du att det brukar finnas järpe på ett visst ställe kan det löna sig att gå ett par gånger extra fram och tillbaka.

Jag skjuter nästa aldrig på uppflog (På Järpe) tycker det är roligare och ger mindre risk för skadskjutning att försöka smyga efter dem när de flugit upp...

// Henrik

Jag förstår vad du menar. Har redan hunnit avverka en hel del mark under mina fisketurer och även under jakterna. Så jag har ett litet hum om var de gillar att hålla hus.

Järpar finns det ganska mycket av men de verkar skygga som bara den. Vi hade med oss .22 lr under älgjakten för lite underhållning på eftermiddagarna men vi fick mest ned en massa tomma burkar bara...

Få se om man hinner under veckan en sväng och testa alla era knep!