Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktmarker

Featured Replies

Publicerat

Tjena!

Har skrivit här förut med stor framgång då jag fått svar på mina frågor relativt snabbt. Jag har som jag sagt i tidigare trådar nämnt att jag avser att ta jägarexamen. Nu har jag tillgång till jaktmarker uppåt iu landet. Problemet är att jag bor inte uppåt utan snarare åt andra hållet närmare bestämt Alingsås.

Jag har inte så väldans stor koll på hur allt fungerar. Men om jag inte har tillgång till jaktmarker själv kan man då hyra in sig hos nån annan eller lösa jaktkort eller hur fungerar det?

Som inbiten fiskare så är det så mycket lättare då det går att lösa fiskekort överallt. Vem har tillgång till en egen fiskesjö?

Publicerat

Hej,

Enkelt sagt så kan du i södra Sverige få jakt på följande sätt.

-Upplåten jakträtt av ngn som äger mark genom arrende eller gratis om du har tur

-Köpa egen mark och få jakträtten själv

-Bli bjuden som gäst av ngn som har jakträtt

-Köpa jakt: dag, week-end, vecka osv

MVH

Publicerat

Var beredd på att det är hiskeligt mycket dyrare i Alingsås än "uppåt i landet".

Där jag jagar i Skellefteå (hyfsat med rådjur, enorma mängder sjöfågel och gäss, en del skogsfågel. Med norrländska mått bra med vilt) betalar jag 250 kr per år för 2200 hektar, dvs 11 öre per hektar. I Alingsås kanske du får betala det tiodubbla eller mer, för en bråkdel av arealen (har även jaktmarker i Östergötland, så har lite pejl på priserna söderut).

Men, det går fortfarande att hitta billig eller gratis jakt om man ligger i.

Publicerat

då vill du nog inte veta vad priserna ligger här omkring

Publicerat
Var beredd på att det är hiskeligt mycket dyrare i Alingsås än "uppåt i landet".

Där jag jagar i Skellefteå (hyfsat med rådjur, enorma mängder sjöfågel och gäss, en del skogsfågel. Med norrländska mått bra med vilt) betalar jag 250 kr per år för 2200 hektar, dvs 11 öre per hektar. I Alingsås kanske du får betala det tiodubbla eller mer, för en bråkdel av arealen (har även jaktmarker i Östergötland, så har lite pejl på priserna söderut).

Men, det går fortfarande att hitta billig eller gratis jakt om man ligger i.

Menar du att det kan kosta så mycket som 1,10 kr/ha i Alingsåstrakten! :) Det är bara att lägga ned jakten :)

Publicerat

Jag betalar 1800:- per år för 3600ha småvilt enbart i värmland.

Publicerat
Menar du att det kan kosta så mycket som 1,10 kr/ha i Alingsåstrakten! :lol: Det är bara att lägga ned jakten :lol:

Vetefan vad jag menade, ser lite konstigt ut ser jag nu när du påpeka det.

Jag tror att jag menade att man får betala det tiodubbla från 250, dvs 2500 kr för betydligt mindre marker än 2200 ha.

Publicerat
Vetefan vad jag menade, ser lite konstigt ut ser jag nu när du påpeka det.

Jag tror att jag menade att man får betala det tiodubbla från 250, dvs 2500 kr för betydligt mindre marker än 2200 ha.

Jag förstod vad du menade- men du lade upp en så fin boll att jag bara var tvungen att smasha ;-)

Publicerat
Menar du att det kan kosta så mycket som 1,10 kr/ha i Alingsåstrakten! :lol: Det är bara att lägga ned jakten -_-

Öhh, jag kan nog tänka mig att arrendera en sådära 10 -15 000ha.... :lol:

Publicerat

Inser också att jag ljög i ett tidigt stadium.

Jag arrenderar 50 ha för 250 kr, dvs 5 kr per hektar. Dessa 50 ingår i ett större område.