Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tjära träd?

Featured Replies

Publicerat

Är det risk att man lockar till sig mer gris än dom som brukar hålla till på marken om man tjärar ett träd?Att jag frågar är för markägaren vill ju helst ha bort grisarna och om jag skulle göra nåt som drar dit fler får han förmodligen spader!

Men det skulle ju vara bra att ha nåt som får fram dom som finns,tips mottages tacksamt

En fråga till, skickar ni in trikintest på alla grisar ni skjuter?

/Fredrik

Publicerat

Ja. Inget undantag!

Även om man klarar av att äta kött som har trikinier i sig vid korrekt tillagning så kan slaktresterna sprida trikiner och det måste man stoppa.

Publicerat
Är det risk att man lockar till sig mer gris än dom som brukar hålla till på marken om man tjärar ett träd?Att jag frågar är för markägaren vill ju helst ha bort grisarna och om jag skulle göra nåt som drar dit fler får han förmodligen spader!

Men det skulle ju vara bra att ha nåt som får fram dom som finns,tips mottages tacksamt

/Fredrik

Det beror ju på hur man ser på saken.

Om du tjärar så kommer du antagligen att få veta mer om hur mycket svin som vandrar på marken men jag tror inte att du lockar till dig svin som inte annars skulle patrullera området.

Det har varit en ganska stor fråga (och är så fortfarande) hos mig o mina grannar fast då i fråga om att anlägga åtlar att man lockar till sig grisen. Visst gör man det (det är ju lixom det som är meningen) men inte drar du in särskilt många fler grisar på markerna bara för att du tjärar ett träd eller har en åtel.

Grisarna som finns där går på åteln de som inte finns gör det inte -_-

Trikintest: JA ALLTID

//

Publicerat

Jag tjärar träd och skickar alltid in trikintest - nr 9 skickat idag. ;)

Jag tror inte att du lockar grisar från när och fjärran då du tjärar träd. Vad man uppnår är ju att vildsvinen besöker åteln och då kan man få skottchans på dem. Bönderna vill ju att stammen ska minska och då måste vi få locka till oss djuren så att vi kan utföra det "arbetet". Det är ju knappast så att vildsvinen ökar i antal bara för att man tjärar träden. :rolleyes:;)

Jag kör med tjära från Ö&B.

Publicerat

Har du en åtel eller jagar du mest ute på fälten?

Publicerat
  • Författare

Ok man får tacka för responsen :) då får det bli till att införskaffa lite tjära och kanske nån gottebit också :P

Kan det funka med äpplen har ju hela trädgårn full :D eller drar det bara älg och rådjur?

Ber om ursäkt om mina frågor verkar dumma :blush:men annars får man ju inget veta ;)

Publicerat
  • Författare
Har du en åtel eller jagar du mest ute på fälten?

Nej har ingen åtel

Publicerat

Äpplen skiter mina grisar i. Potatis lika så, fast det stryker med efter ett par dagar men inget som de tar i första hand.

//

Publicerat

våra grisar dom blundar och sväljer. dom lämnar ingenting kvar efter ett besök!

Publicerat
Nej har ingen åtel

Ok, då gäller det att veta vart grisarna kommer ifrån oftast så du inte retar bonden och tjärar några träd i kanten till åkern och grisarna traskar rätt över varje gång de får sniff på tjäran.

Men det finns många här som vet ohyggligt mycket mer om grisar och jakt på dessa här på forat än jag så jag lämnar mina spekulativa åsiker till det bättre vetande :D

Publicerat

Sorry fredrik men nu ska jag kapa din tråt :D

Vad är det för Kära man använder. Har hört via hyffsat trovärdiga källor att det ev kan finnas något svin, förutom mig på marken, och det vore kul om man kunde säkerställa detta genom lite spår och ev lite päls, som rimligtvis borde fastna i tjäran.

Freddan

Publicerat

De som jag känner som åtlar och använder tjära köper det billigaste på Rusta eller ÖoB, de säger inte att det varit någon skillnad ifall de är dyr tjära eller billig

Publicerat
Sorry fredrik men nu ska jag kapa din tråt :blush:

Vad är det för Kära man använder. Har hört via hyffsat trovärdiga källor att det ev kan finnas något svin, förutom mig på marken, och det vore kul om man kunde säkerställa detta genom lite spår och ev lite päls, som rimligtvis borde fastna i tjäran.

Freddan

Inte kära waxin. Kära kan dom vara men tjära gillar dom bäst. Fungerar bra med ÖBs tjära som nog också är tjärad av bokträd. 150 spänn för 4liter.. Den speciella Gris tjäran som säljs i jakt butikerna kostar kring 400-500 spänn för 4 liter och går under olika namn.. Galt tjära.. Special tjära mm, berikad med suggurin och annat skit. Klart det fastnar en hel del päls på ett tjärat träd eller på en sten som fungerar lika bra. Att det är svinpäls ser du på att det är klyvna hårtoppar.

post-4059-1285092772_thumb.jpg

post-4059-1285092838_thumb.jpg

Publicerat

Någon skrev att inte tjäran eller fodret drog in gris från så långt håll... Helt fel! Grisarna känner tjäran över flera kilometer och även var det finns foder, men det vet de om sen tidigare om åteln skötts rätt under en längre tid. En gris rör sig ca 7-8 kilometer per dygn under sitt födosök och då tror jag bestämt att många marker får besök...

Publicerat
Ok man får tacka för responsen B) då får det bli till att införskaffa lite tjära och kanske nån gottebit också :D

Kan det funka med äpplen har ju hela trädgårn full :) eller drar det bara älg och rådjur?

Ber om ursäkt om mina frågor verkar dumma :blush:men annars får man ju inget veta B)

hos mig går äpplen som smör...och tjärträden blir fulla med långa djupa revor efter betarna(fråga om lov innan du tjärar för många träd ,om du inte äger dom själv förstås,dom blir förstörda efter en tid) jag kör bara ärtor just nu i spridaren och samma dag eller en dag innan jakt har jag lagt ut lite extra gott så jag har lite längre tid att ta sikte, många bilder i kameran visar nyfikna svampplockare bara 3-4 timmar innan gris bild så jag vet inte om dom är så känskiga för människo lukt precis