Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träna på vildsvin

Featured Replies

Publicerat

Jag har en Wachtel/gråhund och jag ska träna den på vildsvin.

Min fråga är hur ni gör och vad som är bästa sättet att träna den på.

Har hört att några köper en eller två års grisar eller äldre och stäpper dom i tät plantering och tränar sin hund och skjuter för den.

Vill gärna ha svar.

Publicerat
Jag har en Wachtel/gråhund och jag ska träna den på vildsvin.

Min fråga är hur ni gör och vad som är bästa sättet att träna den på.

Har hört att några köper en eller två års grisar eller äldre och stäpper dom i tät plantering och tränar sin hund och skjuter för den.

Vill gärna ha svar.

Du ska för det första göra hunden skogsvan precis som med vilken hund som hällst. Sen ska du prägla den på gris o det gör du enligt mej lättast med klövar och skin, det kan du börja med tidigt, när valpen kommit upp i ålder lite så tar du med den ut på foderplatser osv är gris har vistats för att göra den van. Jag är imot o jaga in en hund på halvvtama grisar som det oftast är i dom fallen du pratar om. När hunden är gammal nog så ska du jaga me den där det finns gris o har du som förare gett den bra förutsättninar så kommer den jaga gris, gris är inget lätt vilt för en hund o jaga så ha inte för brottom med den . Det är igentligen som att jaga in en stövare eller fågelhund, prägla den på gris så kommer den jaga gris

Publicerat
  • Författare
Du ska för det första göra hunden skogsvan precis som med vilken hund som hällst. Sen ska du prägla den på gris o det gör du enligt mej lättast med klövar och skin, det kan du börja med tidigt, när valpen kommit upp i ålder lite så tar du med den ut på foderplatser osv är gris har vistats för att göra den van. Jag är imot o jaga in en hund på halvvtama grisar som det oftast är i dom fallen du pratar om. När hunden är gammal nog så ska du jaga me den där det finns gris o har du som förare gett den bra förutsättninar så kommer den jaga gris, gris är inget lätt vilt för en hund o jaga så ha inte för brottom med den . Det är igentligen som att jaga in en stövare eller fågelhund, prägla den på gris så kommer den jaga gris

ja jag har tagit klövar från gris och tränat henne och det funkar skit bra och sen har jag gjort blodprov med henne med en grisklöv med. Har hållt lite på med skinn med när jag har skötit gris med. Hon skäller som F¤N på den så det är ju ett bra täcken bara det.

Gick bredvid ett vildsvinshängn förra veckan också med henne och vinden låg från hängnet och hon kännde det direkt änns hon inte såg några grisar.

Men hur bräglar man en hund på gris som du skrev?

Publicerat

Åk till www.mamimajakt.se hägn i Boda så får du all hjälp du behöver .. där finns grisar i alla svårighetsgarder och olika typer av hägn.. Det är det snabbaste sättet om man inte har egna grisar i stor mängd.

Mindre risk för att unghunden träffar på "fel" sorts gris första gången.. här har dom sorterat ut endast unggaltar och aldrig mer än två i varje hägn.

Publicerat

Jag håller med Jensa, jag kan bara rekommendera mamima. Jag har själv varit där två gånger med min unghund (15mån wachtel). Man får svar på sina frågor, personalen är kunnig och trevlig. Personalen försöker lära sig mer om dig och din hund så att ni tillsammans kan bestämma vilket hägn ni ska börja i.

Ring ner till mamima och boka in en dag, det handlar om ca 3-4h man är där och under tiden gör man 2-3släpp.

Jag ska själv åka ner flera gånger denna säsong för att få min hund så vettig på gris som möjligt.

Lycka till!

Publicerat

Jag menar prägla. Jag undrar lite hur gammal hunden är ? Har du gris på dina marker där du jagar ? Jag tycker inte man ska jaga in en hund i hägn om hunden har åldern inne så jaga med den där det finns gris, ge den en säsong i skogen ser du sen att den är intreserad så kan du åka till ett hängn för att se hur den fungerar. Man ska ha klart för sig att hängn grisar inte alltid betersig som vilda grisar.

Publicerat
Jag menar prägla. Jag undrar lite hur gammal hunden är ? Har du gris på dina marker där du jagar ? Jag tycker inte man ska jaga in en hund i hägn om hunden har åldern inne så jaga med den där det finns gris, ge den en säsong i skogen ser du sen att den är intreserad så kan du åka till ett hängn för att se hur den fungerar. Man ska ha klart för sig att hängn grisar inte alltid betersig som vilda grisar.

Det beror nog på vilket hägn man åker till Bodas hägn kan jag varmt rekomendera inga konstiga beteende här bland grisarna, och det finns precis vilken svårighetsgrad som du behöver för din hund.

Grisar som blir för elaka tas bort eller flyttas till dom mer avancerade hägnen för att möta dom mer rutinerade hundarna..

Mycket mindre risk om den får en snyting här av en ettårig galt i ett hägn än om hunden sticker huvdet i en gran och träffar en frilevande hundillsk tvååringing, med betar. Dessutom är det oerhört svårt att göra någe åt saken i det fria.. Medans om du är i hägnet kan både stävja eller bygga jaktlusten genom att anpassa sorts grisar på en begränsad yta. Hägnen är tillräckligt stora för att skapa problem även för den rutinerade hunden .. om man nu vill det.

• 4 months later...
Publicerat

Jag tycker att Jensa ha helt rätt.

Har också varit hos Mamima jakt några gånger och imponeras varje gång av hur duktig personalen är.

Dom kan tala om när, hur samt på vilket sätt man ska ge hunden stöd om den behöver det. Man har även en annan överblick i hägnen än i skogen.

//Mekus

Publicerat

Jag tycker att Jensa ha helt rätt.

Har också varit hos Mamima jakt några gånger och imponeras varje gång av hur duktig personalen är.

Dom kan tala om när, hur samt på vilket sätt man ska ge hunden stöd om den behöver det. Man har även en annan överblick i hägnen än i skogen.

//Mekus

Har du varit med kompisar som testat hundar då eller. ;)

Publicerat

Hej Robban

Eftersom du bor i den finare delen av Sverige så har du inte långt till Hässleholm.

Jag kan rekommendera Fredskog för din hundträning.

http://www.fredskog.dk/

Åk dit och snacka med dom så fixar det sig.

/Rune

Publicerat

Har du varit med kompisar som testat hundar då eller. ;)

Fähund!

Jag ber om ursäkt för urspårningen men jag glömde nämna att jag har varit i flera hägn och tycker att Boda (Mamima) är det bästa hägnet med god marginal.

//Mekus

• 2 months later...
Publicerat

Bor själv granne med mamima jakt o det är ett ställe med kanon fint rykte överallt.

mvh Kimmo Lilja