Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Välja valp

Featured Replies

Publicerat

Var och valde ut en valp igår, svårt. Hade förmånen att få välja bland 6 hanhundar.

• En medelstor som sprang runt och småskällde.

• Den minsta hanhunden i kullen, verkade lugn.

• En ettrig sak som var på allt.

• Största hanhunden, verkade iskall.

• Två stycken som inte stack ut på något sätt.

Verkligen svårt att välja, vilken skulle ni valt? Ps. Det rör sig om Wachtelvalpar

Publicerat

Helt klart = Den minsta hanhunden i kullen, verkade lugn.

Det gjorde vi när vi valde vår hund...ångrar det inte en sekund...han är klok, lyhörd, arbetsvillig, psykiskt stabil, snäll och glad jämt. Läs mer här...om det intresserar såklar ;):D :http://web.telia.com/~u27009984/vara%20hundar/max.htm

Annars så kan du sitta ett tag och busa med valparna (antar att dom är i den åldern ;)), och se vem du fattar tycke för, och om han kanske fattar tycke för dig...

Kan berätta att vår hund, det första han gjorde när vi var och hälsade på dem första gången var att han hämtade en fjäder och gav den till farsan...3 sekunder senare var han tingad av oss  :D

Hoppas att det var till nån hjälp.

Mvh Fredde

Publicerat

Låt frugan välja så kan hon inte klaga om det blir en jävel, det gjorde jag ;D

Publicerat
Var och valde ut en valp igår, svårt. Hade förmånen att få välja bland 6 hanhundar.

• En medelstor som sprang runt och småskällde.

• Den minsta hanhunden i kullen, verkade lugn.

• En ettrig sak som var på allt.

• Största hanhunden, verkade iskall.

• Två stycken som inte stack ut på något sätt.

Verkligen svårt att välja, vilken skulle ni valt? Ps. Det rör sig om Wachtelvalpar

Jag anv. mig av en annan teknik och det är att ta in dom en och en i ett rum där ingen har varit förut och förberett det med lite olika saker. Figurer, mjukisdjur, olika hinder m. m. En tvättstuga är en bra plats t. ex. för att se bl. a. järvheten och ev. rädsla.

Publicerat

Men det blev en jävel ändå,men bara till första löpet senn blev hon hur go som helst

Publicerat

När jag väl skulle hämta min första (och hittills enda) var jag proppfull av regler som:

*ta den lugna

*ta den som är framåt

*etc.etc.

Väl med näsan framför kullen tyckte jag en såg bra ut (läs snygg - nota bene), det var uppfödarvalpen...välj en annan!

Vi satte oss ned bland hundarna och pratade och tittade. Då kom en fram och sökte kontakt - den verkade framåt! Tog upp den i knät där den somnade...Under tiden jag var där var hon lugn -sökte inte bråk och blev inte på-bråkad.

Tja, det blev Vinga som följde med hem. Sen dess har det varit både himmel och helvete av olika anledningar förstås, men jag tror ändå jag gör på något liknande sätt nästa gång det ska väljas.

Publicerat

Välj den som söker kontakt med dig, det brukar jag gå efter. Det spelar nog inte så stor roll vilken valp du väljer, bara det känns bra. Den blir oftast det du gör den till i vilket fall som helst. Sådan husse sådan hund brukar man säga och det stämmer faktiskt ganska bra i de flesta fall t ex är husse lungn så är oftast hunden lungn och stabil eller är husse lite hispig så stämmer det oftast på hunden också. lycka till i ditt valp val  :)

Publicerat

Som valpköpare så har man ju lite dålig koll på hur valparna är. Man kommer till en uppfödare och ser en lugn och fin valp, som söker kontakt på ett trevligt sätt. Den kanske har rasat runt som en furie de senaste tre timmarna innan man kommer dit.

Eftersom jag själv är uppfödare så försöker jag att lämna så mycket info om respektive valp som möjligt, man kan ju se om någon är lite "extra" åt något håll.

Den lilla sex-månaders som jag har hemma nu, valde jag av den anledningen att hon var den av tikarna som jag ansåg betedde sig mest "ändamålsenligt" i sina handlingar, och hade det där "lilla extra", och än så länge så är jag mer än nöjd.

Men så är det ju den där lilla psykologiska effekten att har jag valt själv så "tror jag" ju på min valp, och behandlar den därefter. Om jag skulle bli "pådyvlad" en hund, så skulle jag troligen bete mig annorlunda mot valpen, vilket i sin tur med all sannolikhet skulle resultera i att valpen inte kan ha fullt förtroende för mej som ägare och flockledare.

För till sist o syvene är det ju så att jag som uppfödare gör allt för att ta fram de bästa genetiska egenskaperna hos valparna, men det är ägarna som gör hunden!

Publicerat
  • Författare

Den här valpen blev det.

•  Största hanhunden, verkade iskall.

post-647-1138912413_thumb.jpg

Publicerat
Den här valpen blev det.

•   Största hanhunden, verkade iskall.

Söt är den iaf. Sköt om den väl bara.

:D

Publicerat

Gullig vovve :)...Grattis! :D

Publicerat

Grattis till den nya valpen, mycket fin... en wachtel står på min önske lista, måste bara tämja tanten lite

Publicerat

Grattis! Själv valde man lugnaste tikvalpen men numera är hon allt annat än lugn  ;D ;D

Publicerat

Min hund fick jag välja näst sist (hane) . Jag hadde å välja på Storm eller en med krok svans , valet var ju inte svårt. Nu tycker jag att hunden börjar att bli skaplig när det gäller att driva vilt, apport har jag lite problem med som sagt var. Har varit å jagat lite varstans i sverige och träffat lite olika människor , och dom tycker att jag har en fin hund extriört (eller vad det heter, skit samma) så dom tycker att jag ska ställa ut hunden på nån utställning. Men jag har inte köpt hunden för att springa omkring  i nån ring , utan för att jaga . Så du vet inte vad du får för hund även om du för välja först , det är min erfarenhet ??? Hur den det är så ska man ha hunden till mycket roligt , det är ju iallafall en familje medlem.

;) Glömde säga grattis till nyförvärvet ;)

Publicerat
  • Författare
Grattis till den nya valpen, mycket fin... en wachtel står på min önske lista, måste bara tämja tanten lite

Tog ett par månader att övertyga nin dam, men hade god hjälp av sonen som också är mycket intresserad!

Publicerat

--

Publicerat
Låt frugan välja så kan hon inte klaga om det blir en jävel, det gjorde jag ;D

;D ;D ;D