Publicerat September 21, 201015 yr Jag har en Carl Gustaf 1900 30-06 och jag har rengjort pipan och inne i den. Jag undrar om jag har rengjort den noga måste jag skjuta in den igen eller den går där den satt innan? Har skötit in den på 100meter. Vill gärna ha svar:)
Publicerat September 21, 201015 yr Jag har en Carl Gustaf 1900 30-06 och jag har rengjort pipan och inne i den.Jag undrar om jag har rengjort den noga måste jag skjuta in den igen eller den går där den satt innan? Har skötit in den på 100meter. Vill gärna ha svar:) det är olika men ett skott lär du dra av iaf för att kolla.
Publicerat September 21, 201015 yr Jag brukar dra iväg ett skott efter rengöring då jag har märkt att det skiljer en del på träffläget så ett skott efter rengöring rekommenderar jag mvh
Publicerat September 21, 201015 yr Är det 1:a April? 1: Skott är inget skott. Det är i alla fall min åsikt! Om du är tillräckligt duktig för att inte behöva mer än ett skott vid inskjutning så vet du antagligen att det behövs fler... Skjut minst tre! För egen del kan jag säga att precisionen dessutom går lite upp och ner de första serierna efter en ordentlig rengöring. Framförallt när jag skjuter Molly... Men även annars. // Henrik
Publicerat September 21, 201015 yr Det är olika från vapen till vapen och därför ska det testat så man vet och inte behöver tro. Jag vet att min Tikka T3 i kaliber .308 Win sätter första skottet efter en rengöring på exakt samma ställe som de övriga. Eller man kanske ska säga såhär att jag kan inte skjuta så pass bra att jag ser någon skillnad, igår satt första skottet efter en totalrengöring av pipan i den klisterlapp(17x17mm) jag hade som riktpunkt och seriens totala spridning hamnade på 19mm på fem skott. Detta var på 100m.
Publicerat September 21, 201015 yr Författare Okej men om man rengjorde bössan innan man sköt in den förra gången som inte alls va längeseen och rengör nu med lite grann för jag tyckte det behövdes. Men måste man skjuta in den nu igen eller man behöver bara skjuta så man får väck all olja som man inte fick ut när man rengjorde det?
Publicerat September 21, 201015 yr Okej men om man rengjorde bössan innan man sköt in den förra gången som inte alls va längeseen och rengör nu med lite grann för jag tyckte det behövdes. Men måste man skjuta in den nu igen eller man behöver bara skjuta så man får väck all olja som man inte fick ut när man rengjorde det? Tror trots allt att du skall testa ditt eget vapen. Alla vapen reagerar inte på samma sätt. Och vad som är att rengöra lite grann är ju också lite olika från gång till gång. Jag drar i princip alltid igenom en boresnake när jag varit ute. (Oavsett om jag skjutit eller ej) Ser ingen större påverkan av detta. Sedan är det ju lite skillnad på om du tänker skjuta talgoxe på 200m eller älgoxe på 80...
Publicerat September 21, 201015 yr Författare Tror trots allt att du skall testa ditt eget vapen. Alla vapen reagerar inte på samma sätt.Och vad som är att rengöra lite grann är ju också lite olika från gång till gång. Jag drar i princip alltid igenom en boresnake när jag varit ute. (Oavsett om jag skjutit eller ej) Ser ingen större påverkan av detta. Sedan är det ju lite skillnad på om du tänker skjuta talgoxe på 200m eller älgoxe på 80... Jaja helt klart. men jag tänkte skulle sätta mej på gris imoron kväll och där är väl högst 40meter till åtlen. och jag har nog inget tillfälle och skjuta in den nångonstans innan dess men det ska väl inte påverka så mycket på 40meter?
Publicerat September 21, 201015 yr Jaja helt klart.men jag tänkte skulle sätta mej på gris imoron kväll och där är väl högst 40meter till åtlen. och jag har nog inget tillfälle och skjuta in den nångonstans innan dess men det ska väl inte påverka så mycket på 40meter? Då kör jag ett politikersvar... Hade jag varit i samma situation med min 6,5:a så hade jag utan att tveka vågat sätta mig på vak. Men jag hade inte vågat göra det med min dubbelstudsare som jag inte har lika lång erfarenhet av. Men 40m låter inte som något större problem.
Publicerat September 21, 201015 yr Okej men om man rengjorde bössan innan man sköt in den förra gången som inte alls va längeseen och rengör nu med lite grann för jag tyckte det behövdes. Men måste man skjuta in den nu igen eller man behöver bara skjuta så man får väck all olja som man inte fick ut när man rengjorde det? Du drar väl torrt och rent loppet innan du börjar skjuta? Annars blir jag lite nervös för din skull här, med ett rengjord, oljat lopp har jag mycket svårt att tro att du kommer få samma träffpunkt som med ett "seasoned bore" och som är torrt från olja. Men det enda sättet att veta sådant här är att prova det med varje enskilt vapen. /Christian
Publicerat September 21, 201015 yr Författare Du drar väl torrt och rent loppet innan du börjar skjuta? Annars blir jag lite nervös för din skull här,med ett rengjord, oljat lopp har jag mycket svårt att tro att du kommer få samma träffpunkt som med ett "seasoned bore" och som är torrt från olja. Men det enda sättet att veta sådant här är att prova det med varje enskilt vapen. /Christian jag har vapen olja som tar väck rost. burken heter (Hillman) Grön burk. Har använt denna burk innan med.
Publicerat September 21, 201015 yr jag har vapen olja som tar väck rost. burken heter (Hillman) Grön burk. Har använt denna burk innan med. Den tar väl inte bort tombak och koppar rester/mantling i pipan?? Leta reda på nån gammal tråd om rengöring, skaffa en RIKTIG solvent som tar koppar/tombak. En olja som tar bort rost är inte det bästa för att göra rent en pipa.
Publicerat September 22, 201015 yr Författare Den tar väl inte bort tombak och koppar rester/mantling i pipan?? Leta reda på nån gammal tråd om rengöring, skaffa en RIKTIG solvent som tar koppar/tombak. En olja som tar bort rost är inte det bästa för att göra rent en pipa. Nu har jag tagit "Riktig sovent" som du sa och där va bara ytterst lite krutrester kvar. och har dragit egenom tygbitar flera gånger med nu så nu är den snustorr.
Publicerat September 22, 201015 yr Nu har jag tagit "Riktig sovent" som du sa och där va bara ytterst lite krutrester kvar. och har dragit egenom tygbitar flera gånger med nu så nu är den snustorr. Med riktig Solvent menar jag INTE typ Gyttorps mm som bara heter solvent, utan Sweets, Shooters choice, Forests skum funkar bra och är enkelt att använda.
Publicerat September 23, 201015 yr Författare Med riktig Solvent menar jag INTE typ Gyttorps mm som bara heter solvent, utan Sweets, Shooters choice, Forests skum funkar bra och är enkelt att använda. Ja jag använde Hilman som är solvent som va sån skum. Och nu är den snustorr för har tragit igenom den många gånger med torra tygbitar.
Publicerat September 24, 201015 yr Här kan man läsa hur riktig rengöring går till och vad kopparsolvent är: http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?...v%C3%A5rdsguide
Publicerat September 25, 201015 yr Hej. Det är ju redan sagt men jag säger som Jampe och Upptag71, Shooters Choice samt Sweet´s är helt kanon!! Då blir det rent som fan. Inte behöver man gnida o gnida o gnida heller för den delen. (Om man som jag gör rent rätt ofta.) Ju oftare man gör rent ju mindre jobb per gång.