Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första kikarsiktet

Featured Replies

Publicerat

tjenare jaktkamrater! jag slänger ut ett ämne här i hopp om er guidening genom optikdjungeln. jag har köpt min första bössa, en weatherby vanguard .30-06 som skjuter som en dröm för mig. problemet är att på den följde det med ett Buschnell banner 3-9x40, som, i brist på bättre ord, suger pung! vid minsta uns av skymningen så försvinner all syn och vid regn ute så får jag fukt på linserna. jag vet att det är ett standardsikte som följer med, men jag hade förväntat mig mer (köpte bössan begagnad för 6900, inkl. sikte).

mycket skitsnack vart det där, så här kommer mina frågor:

1. Vilka märken rekommenderar ni/har ni bra erfarenhet av?

2. Vilka märken ska jag höja ett misstänksamt öga för?

3. Vilken förstoring bör jag ha? jag har tänkt använda den för vak på gris, älg och vak på rådjur/räv.

4. Vet ni om det finns några bättre begagnade sikten till salu?

Är extremt tacksam för alla svar.

Publicerat

Pris?

Publicerat

Det brukar finnas gott om europeiska begagnade kikarsikten till salu då och då...priser runt 5000 kr...ofta tämligen nya sikten. Du får oerhört mycket för pengarna och du får ett sikte som klarar dåligt ljus bra. Det finns amerikanska sikten som är robusta och bra dagljussikten, tex Burris, Baush&Lomb, Leupold, men som regel är de inte lika vassa som europeerna i dåligt ljus. Du har ju specificerat en hel del vak/vaktjakt så då tycker jag du skall satsa på en europe på en gång :P

Publicerat

Trijicon's största sikte kan också funka bra för skymnings/nattjakt. Har dessutom belysning! Här har du ett beggat till bra pris (men det kostar ändock en slant): http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=104881

Publicerat
  • Författare

tack så mycket för hjälpen!

• 2 weeks later...
Publicerat
mycket skitsnack vart det där, så här kommer mina frågor:

1. Vilka märken rekommenderar ni/har ni bra erfarenhet av?

2. Vilka märken ska jag höja ett misstänksamt öga för?

3. Vilken förstoring bör jag ha? jag har tänkt använda den för vak på gris, älg och vak på rådjur/räv.

4. Vet ni om det finns några bättre begagnade sikten till salu?

1. Jag har bra erfarenhet av Bushnell Elite 3200 och Meopta Meostar. Bra optik och mörkeregenskaper.

2. Höjer ett varningens finger för de som det görs mycket reklam för och det därmed är lätt att trilla dit på. Bushnell som inte heter "Elite". Nikko Stirling, OXO, Olivon, Tasco. Rena skiten!

3. Hade du inte skrivit "räv" hade jag sagt 1,5-6x42. Det förstoringsspannet är synnerligen lämpligt eftersom man mycket sällan behöver mer än 6x på älg, vildsvin och rådjur- medan låg lägsta förstoring är mycket bra vid drevjakter. Med 42 mm lins och kvalitetsoptik klarar man sig långt vid vildsvinsvaken också. Men räv kan ofta kräva större förstoring eftersom de är så rackarns små. Kommer du ofta jaga räv kan 2,5-10x vara mer lämpligt, men kommer skjutavstånden vara under 100 m så räcker 6x även till räv. Är det huvudsakligen vildsvinsvak du skall ägna dig åt kan du välja linser på 50-56 mm.

4. Gå in på Blocket och sök, där ligger en hel del fina sikten för ca 5000 kr. Nuförtiden säljs ju även nya Zeiss Victory Diavari 1,5-6x42 för ca 8 500 kr på xxl.se. Riktigt, riktigt bra pris!!

Skall lägga till att jag själv nyligen köpt ett Swarovski i 1,5-6x42 som jag tänkt använda till allt jag skall jaga med klass 1- inklusive vildsvinsvak. För räv och toppfågel har jag en annan bössa med ett sikte med högre förstoring.

Lycka till med sökandet!