Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trolle ljungby

Featured Replies

Publicerat

Bygde en trolle ljungby fälla härom veckan, Tog inte lång stund att bygga förutom gillret som man fick testa hur spetsig pinnarna skulle vara samtidigt skrattade skatorna gott o de verkade som dom blev triggade av ljudet från sågen..

Så fredag 10/9 på kvällen efter mörkret ställde jag ut den o kastade i lite bullar o matrester, Lördag morgon vaknade man o förväntade sej att det skulle sitta en skata/kråka i fällan o mycket riktigt va båda luckorna igen men då man gnuggat ur ögonen så ser jag att fällan är tom ;)

Klockan va iof bara strax efter 5 o det va iof ganska mörkt ännu så jag skyndade mej ut o gillrade upp den igen, Men ingen skata/kråka syntes till den dagen samma sak på söndag fram mot em då jag va tvungen att åka iväg på dotterns fotbollsträning.. Jag va borta i ca 40 min o dömm om min förvåning då det satt en skata i fällan, Men då ser jag att den är mer el mindre galen i fällan o kämpar som en dåre för att få upp luckan o den klarade iof att lyfta den närmare 10 cm men klarade inte av att ta sej ut samtidigt som den lyfte luckan så då va de bara att invänta mörkret, Vid kl 7 så skulle jag gå ut men just då ser jag en skata flyga o sätta sej i granen vid fälla så då va det bara att vänta till kl 8 då va det bäcksvart ute..

Plockade skatan o gillrade upp fällan igen, Sen har ingen skata el kråka varit i närheten av fällan mer utan bara småfåglarna. :lol:

Men jag fick nog den klokaste av skatorna som är kvar efter lätt avskjutning (32 st + 1 st i fällan) i sommar men mycket jobb för lite ull blev det ju, Har en springa på ca 10x2,5 cm som jag sågat upp i bakdörren på garaget o nu har jag lyckats ta 3 st till efter att den i fällan blev fångad.. Fast jag har stöd o håller pipan 20-25 cm innanför dörren så verkar de som att den som fångades i fällan lyckats se vart man va för direkt man ställde sej o la upp pipan på stödet så skrek en skata i lövträdet, Jag lyckades se den en dag innan den andre skulle fram o äta av bullarna jag kastat ut men man såg inte mycket av den ofrån platsen den satt på så va det rakt in i springan.. Dom är banne mej inte dumma..

Kan de varit så att alla andra skator som finns kvar i området han se då skatan i fällan kämpade för att lyfta luckan så därför vägrar dom o gå i närheten av fällan?

Trodde det bara va 1 skata kvar nu efter den jag knäppte igår men icke de flög förbi 3 st för nån timme sen men landade aldrig vid bullarna..

33 skator (varav en i fällan)

5 kråkor

9 måsar

Det är sommaren skörd via springan i bakdörren, Förra hösten blev det kring 45 skator o nu börjar dom inte synas så ofta i byn men man har därimot börjat se mycket av annan småfågel nu.. :)

Kom på en skata förra året med att sätta sej på en fågelholk o då ungen stackut skallen tog skatan fågelungen de va då ilskan mot dessa tog fart, Det blev inte bättre av att jag fick se i sommar hur dom anföll grannens kattunge o hackade nästan ut ögonen på den..

Men men åter till fällan, Gillret hur högt har ni sittpinnen? Min sitter 15 cm från marken o 20 cm innifrån fällan räknat o fångstutrymmet är 55x50x50 cm, Är dessa mått bra el är gillret för högt (sittpinnen) el för långt in i fällan därav att dom inte går in?

Publicerat

Hej 2an !

Och välkommen till forumet.

Jag har byggt ett par stycken och de har fångat bra, iof inte i de mängder du har skata, då jag bara haft kanske ett knappt 10-tal härrom kring.

Men när väl första är fångad och sätts i mitten i fångst rummet så fångas resten på löpande band !

Även kråkor går in när skata sitter som lockfågel i mitten.

Så 10 skator på två tre dagar är vanligt.

Kruxet är att fånga den första !

Och så har jag en låsning så inte fåglarna kan lyfta luckan och ta sig ut.

För har de väl fastnat i fällan och sen tatt sig ut upplever jag dem som omöjliga att ta igen. Då får man ta fram salongaren och knäppa dem. Sen börjar de nya gå i fällan helt ovetandes, ivf hos mig.

Så några råd:

1-Fixa en låsning.

2-Nacka inte den fångade fågeln utan sätt den i mitten och byt ut den var efter du får nya.

3-Se till att inte det sitter massa andra skator och tittar på när du ska vitja fällan.

4-Placera fällan så fåglarna kan sitta i ett träd , buske eller tak och studera den innan de går i. (gäller mest skygga kråkor)

5-Dra ut fågeln med en ståltråd med klyka runt dess ben, de har en jäkla förmåga att smita annars.

Shit ! jag har inte äns haft mina fällor igång i år. Kanske får göra ett ryck med det.

/ Lycka till ! (och glöm inte att raportera :D )

Publicerat
  • Författare
Hej 2an !

Och välkommen till forumet.

Jag har byggt ett par stycken och de har fångat bra, iof inte i de mängder du har skata, då jag bara haft kanske ett knappt 10-tal härrom kring.

Men när väl första är fångad och sätts i mitten i fångst rummet så fångas resten på löpande band !

Även kråkor går in när skata sitter som lockfågel i mitten.

Så 10 skator på två tre dagar är vanligt.

Kruxet är att fånga den första !

Och så har jag en låsning så inte fåglarna kan lyfta luckan och ta sig ut.

För har de väl fastnat i fällan och sen tatt sig ut upplever jag dem som omöjliga att ta igen. Då får man ta fram salongaren och knäppa dem. Sen börjar de nya gå i fällan helt ovetandes, ivf hos mig.

Så några råd:

1-Fixa en låsning.

2-Nacka inte den fångade fågeln utan sätt den i mitten och byt ut den var efter du får nya.

3-Se till att inte det sitter massa andra skator och tittar på när du ska vitja fällan.

4-Placera fällan så fåglarna kan sitta i ett träd , buske eller tak och studera den innan de går i. (gäller mest skygga kråkor)

5-Dra ut fågeln med en ståltråd med klyka runt dess ben, de har en jäkla förmåga att smita annars.

Shit ! jag har inte äns haft mina fällor igång i år. Kanske får göra ett ryck med det.

/ Lycka till ! (och glöm inte att raportera :lol: )

1. Ingen har lyckats smita ut ut fällan men därimot va de andra skator som satt i träden runt fällan o kollade in då den som fångts kämpat för att ta sej ut, Nu har jag viktat på luckan med närmare 1 kg så nu klarar dom inte lyfta den..

2. Ok va bara att den såg så sliten ut efter kämpandet i drygt 2 timmar som jag nackade den men då va det helt mörkt ut, Fick använda ficklampa för att se den som satt i fällan..

3. Ingen har varit i närheten av fällan när det är ljust ute el då man stoppar i matrester mm..

4. Finns både granar o björkar några meter från fällan som står bredvid några vinbärsbuskar..

5. Tycker den va väldigt still då det va helt mörkt ute så de va inga problem att ta den med händerna utan att den rörde sej..

Antar nästan att det kan gå bättre när det blir kallare ute så de inte finns så mycket mat på annat håll, Har servicehus 150-200 meter bort samt pensionerslägenheter i närheten o dom är duktiga på att mata skatorna :lol:

Så problemet nu är bara att dom få som man lyckas se nu inte ens är i närheten av träden runt fällan ens, Ser bara nån enstaka som flyger förbi vilka jag antar är äldre o klokare skator som i min tankevärld såg vad som hände med den fångade för dom satt bara högt i träden o kollade på den fångade innan de flög därifrån..

Jag trodde dom skulle landa på marken o kolla in va den fångade satt där för, Men icke :lol:

Har iof sett många som skriver om lyckad fångst gjort de i slutet på juli el augusti o då är det ju bara ungarna man tar för dom är inte så kloka, Skjuter man en så tar de inte lång stund innan nån till måste dit o kolla vad som hänt me den skjutna el om det finns kvar mat..

Lite lustigt ändå att bland dom minsta fick man nu i slutet innan de blev ont om skator, Antar att dom haft de kämpigt mot dom större ungarna o inte klarat att slåss om maten..

Men men de kanske flyttar in nya som inte vet faran än :)

Publicerat

Hmm, vet du hur många som rymde innan du viktade luckorna ? Satt du och kolla hela tiden?

Vissa individer är mkt kloka medans vissa upplevs som raka motsatsen.

Hela fällan bygger på att ha en lock fågel i mitten !

Så att fågeln va sliten efter två timmar, nja de brukar lugna ner sig efter den tiden efter ett frenetiskt försök att hitta en väg ut.

Ett par dagar med vatten mat och väder skydd är inga problem.

Och en lockfågel som skriker lite är ju bättre en den apatiska som bara sitter å trycker i fällan.

Publicerat

är inte 24 timmar maxgränsen att hålla en lockfågel ??

Publicerat
är inte 24 timmar maxgränsen att hålla en lockfågel ??

Det har jag aldrig hört talas om !

Så det kan du ha helt rätt i kanske.

Det ända jag hört å läst är vind regn skydd + mat å vatten.

Vart har har du fått det ifrån?

Publicerat
  • Författare
Hmm, vet du hur många som rymde innan du viktade luckorna ? Satt du och kolla hela tiden?

Vissa individer är mkt kloka medans vissa upplevs som raka motsatsen.

Hela fällan bygger på att ha en lock fågel i mitten !

Så att fågeln va sliten efter två timmar, nja de brukar lugna ner sig efter den tiden efter ett frenetiskt försök att hitta en väg ut.

Ett par dagar med vatten mat och väder skydd är inga problem.

Och en lockfågel som skriker lite är ju bättre en den apatiska som bara sitter å trycker i fällan.

Ingen har lyckats rymma, För dom gånger luckorna varit stängda utan fågel har dom blåst igen på natten o sedan har jag antingen gillrat fällan 1-2 tim innan soluppgången el lämnat den tills kvällen då det varit mörkt innan jag gillrat den.. Allt för att inte va vid fällan då skatorna/kråkorna är vakna..

Jag tyckte iaf att den såg lite sliten ut, Va då utan fjädrar på halsen o blödde lite för den bettede sej som den vore galen jämfört med de jag lyckats se på film där dom bara skuttat runt lite..

Natten till igår hade den slagit igen, Förmodligen rörde jag gillret då jag flyttade fällan i mörkret (kl 22:30) men jag märkte det inte före de blev ljust ute så jag lämnade den stängd igår vilket va synd för då kom det 5-7 nya på besök från annat område.. Lätt att märka då det kommer nya för då blir det livat i granen en bit bort där jag kastat dom jag knäppt tidigare..

Dom stationära bryr sej inte då dom sitter i favorit granen fast de ligger döda skator under, Bara om man slänger dit en ny som dom reagerar..

Men då är de bara hoppas det kommer nån o går in så man får testa fällan med lockfågel :D

Publicerat
  • Författare

Jag läste nått från typ djurensrätt el liknande där det stod max 24 tim men annars har jag läst om allt från 2-7 dygn men att man inte bör ha samma lockfågel länge om det är sträng kyla t.ex..

Vindskydd o tak finns samt sittpinne i fångstutrymet så det är bara lockfågeln som fattas :D

Publicerat

jag ska kolla upp det

hmm jag vet att jag har sett tidsgränsen nånstans men just nu hittar jag bara att dom ska bytas kontonuelligt

Publicerat
  • Författare

Igår kväll gillrade jag upp fällan igen pga att den lyckats blåsa igen el om de beror på småfåglar som klarar att få den att slå igen o jag passade även på att kasta in lite rester från fläskfile mm..

Imorse kl 06:35 va den uppe men efter att ha druckit ett glas vatten o sedan tittade ut igen va båda sidor stängda, Hmm ingen fågel syntes till varken stor el liten o det va helt vindstilla ute så den verkar vara för lättutlöst av någon anledning..

Då solen va på väg upp ville jag inte ut o visa mej vid fällan utan de får bli ikväll istället, Strax efter kl 7 så tittar jag ut o då sitter de en skata utanför den stängda fällan o är sugen på både det grillade o råa köttet från filen men fast jag stod 4 meter innan för fönstret så såg den mej nog för den flög som man skulle skjutit efter den o sen har ja inte sett nån skata idag..

Måste få nedre pinnen stabilare för den viker sej innåt fällan så det är nog därför den slår igen av sej själv, Efter 12-15 timmar verkar den gett vika så mycket att den slår igen men ikväll ska den förstärkas så kanske de sitter en skata där imorgon fm..

Nu är det bara tidigt på morgonen man ser nån skata, Efter kl 8 ser man ingen då folk börjar fara till jobb/skolan..

Publicerat
Igår kväll gillrade jag upp fällan igen pga att den lyckats blåsa igen el om de beror på småfåglar som klarar att få den att slå igen o jag passade även på att kasta in lite rester från fläskfile mm..

Imorse kl 06:35 va den uppe men efter att ha druckit ett glas vatten o sedan tittade ut igen va båda sidor stängda, Hmm ingen fågel syntes till varken stor el liten o det va helt vindstilla ute så den verkar vara för lättutlöst av någon anledning..

Då solen va på väg upp ville jag inte ut o visa mej vid fällan utan de får bli ikväll istället, Strax efter kl 7 så tittar jag ut o då sitter de en skata utanför den stängda fällan o är sugen på både det grillade o råa köttet från filen men fast jag stod 4 meter innan för fönstret så såg den mej nog för den flög som man skulle skjutit efter den o sen har ja inte sett nån skata idag..

Måste få nedre pinnen stabilare för den viker sej innåt fällan så det är nog därför den slår igen av sej själv, Efter 12-15 timmar verkar den gett vika så mycket att den slår igen men ikväll ska den förstärkas så kanske de sitter en skata där imorgon fm..

Nu är det bara tidigt på morgonen man ser nån skata, Efter kl 8 ser man ingen då folk börjar fara till jobb/skolan..

Har du den undre pinnen fäst i en bräda som delar ena buren i 2 halvor?

Kan kanske vara till hjälp...

Publicerat
  • Författare
Har du den undre pinnen fäst i en bräda som delar ena buren i 2 halvor?

Kan kanske vara till hjälp...

Ja jag har en bräda i botten på båda fångstutrymmena som jag skruvat fast undre pinnen i, Nu va jag ut o skulle gillra upp fällan igen o då hade ena undre pinnen spruckit så de får ja fixa.. Då va de inte så konstigt att den sidan stängdes..

Men jag tycker den faller igen lätt o har inte hittat det optimala mellan lättstängd o hålla sej uppe, Som det är nu faller båda luckorna igen då den ena stängs <_<

Nån som har bra mått på gillret?

Hur långt in/från lockutrymmet sett har ni har gillret?

Hur högt från marken har ni sittpinnen på gillret?